DonLars Skrevet 25. april 2009 Del Skrevet 25. april 2009 (endret) Kan jeg spørre hva som gjør benkpress til en viktigere øvelse enn andre armeapperater på treningstudioer? Ser at dere på forumet her, og også folk jeg hører snakker om trening osv på skolen hele tiden nevner benkpress. Hva er det som er så bra med det og hva er det egentlig du trener? Endret 26. april 2009 av Carefree92 Lenke til kommentar
Laughing Madcap Skrevet 26. april 2009 Del Skrevet 26. april 2009 Det er den beste styrkeøvelsen for hele overkroppen, spessielt triceps og bryst. Lenke til kommentar
DonLars Skrevet 26. april 2009 Forfatter Del Skrevet 26. april 2009 Ok..Så jeg bør begynne med det? Har trent å treningstudio i ca en uke nå og har ikke begynt med det ennå.. Lenke til kommentar
Laughing Madcap Skrevet 26. april 2009 Del Skrevet 26. april 2009 Du bør absolutt ha med benkpress, trener du knebøy og markløft da? Lenke til kommentar
DonLars Skrevet 26. april 2009 Forfatter Del Skrevet 26. april 2009 Nope.. knebøy er når du står med stanga på skuldra og bøyer knærne .. og markløft er å løfte stanga opp og ned i stående stilling, sant? Lenke til kommentar
pumba50 Skrevet 26. april 2009 Del Skrevet 26. april 2009 (endret) Benkpress er bra det, men litt viktig å forstå at benkpress er en alternativ press metode. Press, som å presse over hodet er den originale versjonen, den overfører effekten mye bedre til det dagligdagse enn ved benkpress. i benkpress blir man kun sterk i liggende posisjon mens i press bruker man hele kroppen til å balansere vekta. Når man står på føttene og skal løfte noe så tvinger man kroppen til å arbeide fra topp til tå, dette gjelder også knebøy, man jobber med core muskulaturen for å stabilisere (det samme gjelder markløft også faktisk). Benkpress overføres ikke direkte like bra til det dagligdagse slik som press gjør. Også viktig å trene press hvis man trener benkpress for å unngå ubalanse i skuldermusklene for i benkpress trener man de fremfre skuldermuskler mest, mens i press trener man hele skulderen likt så ikke tren benkpress uten å kombinere med press. Kan jeg spørre hva som gjør benkpress til en viktigere øvelse enn andre armeapperater på treningstudioer? Ser at dere på forumet her, og også folk jeg hører snakker om trening osv på skolen hele tiden nevner benkpress. Hva er det som er så bra med det og hva er det egentlig du trener? Det er fordi det er utrolig konkurranse i akkurat denne øvelsen. uansett hvor du går, hvilket gym du er i (så sant det er et benkpress der) så vil du finne at de fleste konkurrerer i benkpress. så ofte at de ikke trener press, markløft eller knebøy i det hele tatt. De er bare opptatt av å få en høy benkpress fordi de tror at dette er alt de behøver å trene. de er besatte og tror at de blir sterke i å drive kun med denne øvelsen. Lengre fra sannheten kommer man ikke, hvis man har fyrstikkben og bare trener deltoid musklene, tricep og pecs i benkpress så er man ikke bare svak, men man utsetter seg for fremtidige skader også. Endret 26. april 2009 av Databamse Lenke til kommentar
DonLars Skrevet 26. april 2009 Forfatter Del Skrevet 26. april 2009 Takk for svar databamse.. Så hvis jeg trener andre type apperater som trener samme type muskelgrupper som bryst og musklene i armene er det like effektivt som benkpress? Lenke til kommentar
Discipline Skrevet 26. april 2009 Del Skrevet 26. april 2009 (endret) Ingenting er like effektivt som benkpress i og med at hver øvelse har sitt formål. Du kan trene med skrå, hantler og utføre all slags variasjoner med det blir ikke det samme. Hver øvelse til sitt bruk Dessuten skal du trene frivekter, og ikke apparater Endret 26. april 2009 av awkward Lenke til kommentar
DonLars Skrevet 26. april 2009 Forfatter Del Skrevet 26. april 2009 Ok.. Funker frivekter bedre? Har trent apparater til nå.. Ser at de sterkeste der trener med frivekter.. Lenke til kommentar
HValder Skrevet 26. april 2009 Del Skrevet 26. april 2009 (endret) Benkpress er ein baseøvelse, dvs. den går over mange muskelgrupper på ein gang, andre baseøvelser er markløft, knebøy osv. Dette fører til at benkpress er eit godt allround mål for kor sterk du er, gutta som tar 300+ på benken trener ikkje bare benkpress, men også veldig mye skuldrer og armer. Typisk for mange er at ein svak triceps eller svake/skada skuldrer hindrer dei i å løfte maks på benken. Hvis du virkelig vil trene f.eks bare bryst må du bruke øvelser som lar kvar enkelt muskel få fullt utslag, dvs. ikkje benkpress. Så nei, benkpress er ingen "superøvelse", bare eit godt mål på styrke i overkroppen. Edit: Frivekter er bedre fordi dei i større grad lar musklane få utslag og fordi du samtidig trener balansemuskulaturen. Og Sebbe, er ikkje lenge sidan du posta i ein anna tråd at du nettopp har begynt å trene, trur du skal vere litt meir forsiktig med å kome med råd. Endret 26. april 2009 av HValder Lenke til kommentar
Grand Skrevet 6. mai 2009 Del Skrevet 6. mai 2009 Ta det du hører på skolen med en klype salt Vi fikk knebøy undervisning av lærern vår på skolen ... han overså krom rygg, men om du hadde skulderbredde mellom beina fikk han med seg. Lenke til kommentar
creaT Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 (endret) Kan jeg spørre hva som gjør benkpress til en viktigere øvelse enn andre armeapperater på treningstudioer? Ser at dere på forumet her, og også folk jeg hører snakker om trening osv på skolen hele tiden nevner benkpress. Hva er det som er så bra med det og hva er det egentlig du trener? hvorfor benkpress er viktigere enn såkalte isolatøvelser er fordi den aktiverer flere muskeler under et løft. for eksempel helt nederst i løftet bruker du tricep og videre oppover går det mer på bryst. benkpress tar også for seg de viktigste musklene på overkroppen likt markløft og knebøy tar for seg ben og rygg. isolatøvelser er øvelser som trener i hovedsak bare en muskel om gangen, kan være flere. vis du skal begynne med benkpress så vil jeg anbefale deg og begynne med markløft og knebøy også. disse 3 øvelsen er såkalte baseøvelser. Og det er disse som trener de største og viktigste musklene på kroppen. Og lag treningsprogramet ditt på grunnlag av disse øvelsene. slik at du får et bra grunnlag. Når du har blitt sterk i disse 3 øvelsene kan du gå over og trene mer isolatøvelser. men aldri slutt med baseøvelsene. lykke til Endret 7. mai 2009 av creaT Lenke til kommentar
Discipline Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 hvorfor benkpress er viktigere enn såkalte isolatøvelser er fordi den aktiverer flere muskeler under et løft. for eksempel helt nederst i løftet bruker du tricep og videre oppover går det mer på bryst. Nei, det er nok omvendt. Triceps brukes primært i den øverste halvdelen av løftet, mens bryst og skuldre brukes i den nederste. Heeelt i bunn, de første centimetrene over brystet gjør faktisk lats en del av jobben også Lenke til kommentar
creaT Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 hvorfor benkpress er viktigere enn såkalte isolatøvelser er fordi den aktiverer flere muskeler under et løft. for eksempel helt nederst i løftet bruker du tricep og videre oppover går det mer på bryst. Nei, det er nok omvendt. Triceps brukes primært i den øverste halvdelen av løftet, mens bryst og skuldre brukes i den nederste. Heeelt i bunn, de første centimetrene over brystet gjør faktisk lats en del av jobben også ja mente omvendt Lenke til kommentar
hakongram Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 Ved en riktig utført benkpress så brukes lats en del mer enn man faktisk tror. Sjekk ut videoen for en god forklaring på hvordan man benker korrekt ! Lenke til kommentar
Discipline Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 Støttes! Den videoen er definitivt verdt å se et par ganger. Jeg har lagt på ganske mange kg mer på min benkpress som følge av det jeg lærte av den Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 Det er den beste styrkeøvelsen for hele overkroppen, spessielt triceps og bryst. Nei, det er ikke nødvendigvis den beste styrkeøvelsen for overkroppen, markløft, stangroing etc aktiverer flere muskler i overkroppen og gir bedre og mer komplett trening. At det kan være en god øvelse er så, men f.eks dips gir omtrent like bra trening av triceps og bryst, men du får da i tillegg bedre latstrening, i benkpress jobber lats hovedsaklig stabiliserende. Hvorfor baseøvelser er bedre enn isolasjonsøvelser: - Du øker mer i styrke og får bedre ferdigheter som balanse, bedre utførelse av daglige aktiviteter osv. - Du sparer tid siden du får trent mange muskler på en gang. - Flere av isolasjonsøvelser kan være skadelige og dårligere enn tilsvarende baseøvelser, eks benspark ift knestabilitet, sit-upsmaskiner ift ryggskader\smerter osv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå