Sila123 Skrevet 25. april 2009 Del Skrevet 25. april 2009 (endret) Hei Er begynnt på teorikurs nå til klasse B. Læreren delte ut et skjema vi skulle fylle ut og ta med til ham neste time. Det var forsåvidt greit til jeg leste dette på søknaden: Legeattest kreves med søknad om førerkort i klasse C1, C, D1, D , eller viss de har besvart ett eller flere av spørsmålene nedenfor med JA. Jeg må svare ja på to spørsmål 1 jeg bruker briller når jeg kjører 2 jeg har nedsatt synsstyrke. Sendte mamma innom optikeren her om dagen etter enn utskrift av hvor godt syn jeg har,men da jeg leste gjennom denne søknaden igjen står det LEGEATTEST. Betyr dette at jeg må til legen og foreta en synstest og legge denne ved søknaden? Endret 25. april 2009 av Sila123 Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 25. april 2009 Del Skrevet 25. april 2009 Er vel øyeLEGE atest. Jeg leverte det når jeg klarte teoriprøva. Lenke til kommentar
Sila123 Skrevet 25. april 2009 Forfatter Del Skrevet 25. april 2009 Så jeg trenger ikke å sende noe ekstra med søknaden? Bare ha med meg en attest når jeg går og tar teorien? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 25. april 2009 Del Skrevet 25. april 2009 Du trenger ingen attest fra øyelege, da du ikke søker klasse C/C1/D1/D og heller ikke har svart ja på noe annet enn spørsmål 1 og/eller 2. Du trenger en attest fra optiker, og denne kan du levere på trafikkstasjonen når som helst. Se ellers førerkortforskriften vedlegg 1 § 5. Lenke til kommentar
Sila123 Skrevet 25. april 2009 Forfatter Del Skrevet 25. april 2009 Ok. Takk.Så da går det greit viss jeg tar med attesten når jeg går og tar teoriprøven viss jeg forsto deg rett. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 25. april 2009 Del Skrevet 25. april 2009 Det går helt fint. Var det jeg gjorde (men jeg snek meg akkurat innenfor grensa for å slippe å få stempelet med brillebruk på førerkortet, da). Lenke til kommentar
Sila123 Skrevet 25. april 2009 Forfatter Del Skrevet 25. april 2009 =)...Hva er det som er grensa da?...jeg har +5.00 på begge øynene. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 26. april 2009 Del Skrevet 26. april 2009 Delvis sit. fra førerkortforskriften: § 2. Krav til helse og førlighet - klassene A, A1, B, B1, BE, M, S og T For førerkort i klassene A, A1, B, B1, BE, M, S og T gjelder følgende krav til førerens helse: 1. Synsstyrken må være minst 0,5 når begge øyne undersøkes samtidig. Dersom optisk korreksjon er nødvendig for å oppnå denne synsstyrken, plikter føreren å bruke slik korreksjon under kjøring. Dersom synsstyrken på ett øye er mindre enn 0,05, må synsstyrken på det andre øyet være minst 0,6, eventuelt med optisk korreksjon. Ved plutselig tap eller betydelig reduksjon av syn på ett øye, må det gå minst 6 måneder fra synstapet inntrådte til førerkort kan utstedes eller motorvogn føres. Tilsvarende gjelder funksjonell enøydhet på grunn av manglende samsyn. 2. Synsfeltet må være normalt på minst ett øye. Merk at synsstyrke er ikke det man mener med +5/-5 etc. Spør optikeren din for en nærmere forklaring på det. +5 er nok langt ovenfor, jeg slapp med nødskrik gjennom på -1,25 på venstre øye. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå