Gå til innhold

Canon systemkamera på vei?

Anbefalte innlegg

Panasonic/olympus har Micro Four Thirds som er spennende kamera type. Venter på at canon tar opp tråen og kommer med en ny serie kamera og objektiv uten speil. Fordelen er at det blir lettere å ta med seg på tur og man får bra bilder. Syntes det er rart de ikke har kommet med det ennå. Elektronikken er blitt raskere og speil må være på vei ut. Det ser man når det er kamera som tar 60 bilder i sekundet (ikke høye oppløsning) men likevell. Er det noen rykter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen behov for liten sensor for å droppe speilet. Vil tippe vi etterhvert vil få kamera i fullformat med OLED innebygd i søkeren i høy oppløsning som viser liveview bilde direkte fra sensoren. Så da kan man velge om man ønsker å bruke søkeren eller display bak på kamera. Tror forøvrig ikke dette kommer i steden for DSLR, men heller i tillegg.

Lenke til kommentar

Tipper speilet vil forsvinne når de greier å lage et AF-system som fungerer like bra som de som er i dagens kameraer med speil. AF-sensoren sitter sånn som jeg skjønner det en eller annen plass i speilmekanismen, og er ganske avhengig av speilet for å virke. Bildesensorbasert AF (som også brukes til liveview) er lagt tregere enn den som brukes i SLRS.

Lenke til kommentar

Man trenger jo ikke AF sensor (eller liveview sensor)når man ikke har speil, da taes AF informasjonen rett fra bildesensoren. Eneste grunn til å ha speil er for å kunne ha optisk søker.

Produsentene venter sikkert med lengsel på den dagen Elektroniske søkere (EVF) er så bra at Pro-fotografene er villig til å droppe optisk søker, og at CMOS sensorens on/off er så rask at de også kan droppe den mekaniske lukkermekanismen.

Da er all mekanikken borte fra kamera og produsentene sparer en hel del prod. kostnader.

Lenke til kommentar
Man trenger jo ikke AF sensor (eller liveview sensor)når man ikke har speil, da taes AF informasjonen rett fra bildesensoren.
Det er forskjellig type autofokus, speilet tillater fasedetekterende AF. Gitt samme prosessorkraft, vil det alltid være raskere enn kontrastdetekterende AF. Først når kontrastdetekterende AF er tilnærmelsesvis like kjapt som fasedetekterende AF (dvs like kjapt som det er i dag)...
Lenke til kommentar
Man trenger jo ikke AF sensor (eller liveview sensor)når man ikke har speil, da taes AF informasjonen rett fra bildesensoren.
Det er forskjellig type autofokus, speilet tillater fasedetekterende AF. Gitt samme prosessorkraft, vil det alltid være raskere enn kontrastdetekterende AF. Først når kontrastdetekterende AF er tilnærmelsesvis like kjapt som fasedetekterende AF (dvs like kjapt som det er i dag)...

Dette blir mye spørsmål om sensorkvalitet og prosessorkraft, og P/S-kameraene har ikke imponert håndteringsmessig hittil - men de kommer helt sikkert svært sterkt etter. Spørsmålet blir hvor stort problem speilet er i forhold til fordelene med det. Det blir f.eks veldig vanskelig å lage elektroniske søkere som emulerer virkningen av ulike typer mattskiver - som iallfall for meg har stor praktisk betydning. Det som også er en joker, er forbedringspotensialet i AF-sensorene. Er de snart ved veis ende mht sine muligheter?

Lenke til kommentar

Ingen rykter, men det er ok og se at flere venter på kamera uten speil. Det er klart at vi får rask elektronikk som luker ut skepsis til de proffe fotografene. Men for min del ønsker jeg et mindre kamera. Har en 30d som trenger en avlaster snart og som har funksjonene på 30d pluss bedre ISO egenskaper og HD. Ja 30d har for mine hender et perfekt grep så jeg kjøper gjerne 50d++ men ønsker et lite kamera med stor sensor (ikke FF)til ferie. Reiser bare med sekk på ryggen og da er kamra litt stort. Skal du ut å spise er det også litt stort å ha med.

Lenke til kommentar
Dette blir mye spørsmål om sensorkvalitet og prosessorkraft, og P/S-kameraene har ikke imponert håndteringsmessig hittil - men de kommer helt sikkert svært sterkt etter.
Helt klart. Men inntil kontrastdetekterende AF er like rask som fasedetekterende er i dag, er det helt klart et marked for kameraer med speil...
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...