Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Pc'n min BRÅKER

Anbefalte innlegg

Hei, datan min har bråket en stund nå, den er 3 år gammel og jeg har aldri tenkt på å rense den for støv. Nå bråker den noe inn i granskauen. Må høre på musikk gjennom headsett hele tiden ellers får jeg lyst til å kaste den ut av vinduet. Viftene går noen sec på maks så bremser de ned, noen sec senere full gass igjen også videre. DETTE ER SÅ IRRITERENDE. Tror dere det kan ha noe å gjøre med at den er full av støv. Evt hvordan skal jeg fjerne støvet? Kansje med kompressorn? Å blåse det ut.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må senke temperaturen. Regner med at det problemet ikke var der før?

Isåfall er det mes sansynligvis støv, ikke bare i vifter men i kjøleribbene til for eks cpu.

Du kan også bytte ut viftene med noen som har samme flyt men lavere DB.

Endret av War
Lenke til kommentar
det problemet er det ingenting spesielt du kan gjøre noe med.

Fordi? Venter i spenning :)

Trådstarter: Det kan være alt fra slitte kulelager på vifter, til mye støv og dritt som sperrer for luftflyt inne i maskinen. Åpne å ta en titt.

fordi når du kjøper en pc, bråker allerede pcen, og du må da finne en pc som ikke bråker, pga. viftene og type karbinett osv.

men du kan jo tørke støv, og sette ned temperaturen.

men hvis det er fult med støv inni maskinen, er det ikke rart den bråker.

Lenke til kommentar

fordi når du kjøper en pc, bråker allerede pcen, og du må da finne en pc som ikke bråker, pga. viftene og type karbinett osv.

Les hva tråd starter skriver i første innlegg: "den er 3 år gammel og jeg har aldri tenkt på å rense den for støv. Nå bråker den noe inn i granskauen. "

Det er garantert støv på hovedkort og cpukjøleren, jeg renser cpukjøleren minst 2-3ganger i året på pcene i huset... de er altid helt tettpakka med støv i kjøleribene på cpu kjøleren...

Endret av Dyver`n
Lenke til kommentar

Trådstarter: Det kan være alt fra slitte kulelager på vifter, til mye støv og dritt som sperrer for luftflyt inne i maskinen. Åpne å ta en titt.

men du kan jo tørke støv, og sette ned temperaturen.

men hvis det er fult med støv inni maskinen, er det ikke rart den bråker.

Kan du noe som helst om pc?

Er det virkelig så hardt å skifte ut de bråkete viftene?

Lenke til kommentar

Luft på boks fungerer godt det. Bare kjøp en av god kvalitet da noen av de billigste er regelrette is-sprayer.

Chlas Ohlson har en til 199,- som fungerer greit og som er relativt drøy.

Kjøleribber, vifter etc. behøver du foresten ikke være så ekstremt forsiktig med.

Noen q-tips kan være greit å ha i tillegg.

Lenke til kommentar

Har man vurdert å skaffe seg en sådan "dimmer" som man kan justere hastigheten manuellt med?

Har mistanke om at BIOSen din står stillt til å automatisk justere viftene dine.

Du kan også prøve å kuppe kontrollen over viftene med Speedfan

http://www.almico.com/speedfan.php

Lenge siden jeg har brukt det, så ingen garanti for at det fortsatt er up-to-date.

Sjekk kontrollene for skjermkortet ditt også. Godt mulig at vifta der står på automatisk justering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...