Gå til innhold

Hvilket objektiv til EOS 400D? (først of fremst til portrett)

Anbefalte innlegg

Jeg er på jakt etter et nytt objektiv til Canon EOS 400D. Jeg tenker på et i EF-serien, for da er det vel mulig å bruke om jeg skulle gå til anskaffelse av f.eks. Canon 5D Mark II?

Type objektiv jeg tenker på er et som har mange bruksområder, og er veldig bra til portrettfotografering, både inne og ute. Jeg vil ha et høykvalitets objektiv som jeg kan ha bruk for lenge.

Alle råd tas imot:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sigma 50mm f/1.4 (bokeh som ingen annen) og Canon 85mm f/1.8 (rimelig) / f/1.2 (dyr, men slår det meste), 70-200mm f/2.8L (dyr), 100mm f/2 (rimelig) og 135mm f/2 (dyr)

Alle disse skulle gi deg bra ut-av-fokus tolkning, og passe fint på FF..

Jeg er dårlig på 'f-tall', men jeg skjønner ikke hvorfor zoom objektiver er noe bra for portrett. Når jeg tenker på potrett, tenker jeg på 18mm-50mm

Men hva om jeg hadde hatt råd til Canon EF 24-105mm f/4.0L IS USM? Det virker jo bare knallbra. Hva mener du med FF?

Endret av Havregryn
Lenke til kommentar

regner med du tenker tele-objektiver? jo "trangere" objektiv du har jo mer naturlig ser motivene ut. altså, det funker som regel dårlig mer en 18mm rett opp i tryne til portrett. Den gylne "lengde" er vel 5 meter. Altså, hvis du står 5 meter fra motivet ditt så ser det "naturlig" ut.

Lenke til kommentar
regner med du tenker tele-objektiver? jo "trangere" objektiv du har jo mer naturlig ser motivene ut. altså, det funker som regel dårlig mer en 18mm rett opp i tryne til portrett. Den gylne "lengde" er vel 5 meter. Altså, hvis du står 5 meter fra motivet ditt så ser det "naturlig" ut.

Men telezoom okbjektiver er jo mest til fotografering av objekter langt unna. Jeg vil ha et objektiv som gjør at jeg kan ta helfigurportrett samt mer fokus på ansiktet.

Lenke til kommentar

Her var det jammen litt feil. Hvis du bruker (ekstrem)tele til portrett så vil proporsjonene "presses" sammen litt. Optimal portrettbrennvidde på crop kamera er rundt 85-100mm, hva man liker best varierer selvfølgelig fra person til person

Lenke til kommentar
Sigma 50mm f/1.4 (bokeh som ingen annen) og Canon 85mm f/1.8 (rimelig) / f/1.2 (dyr, men slår det meste), 70-200mm f/2.8L (dyr), 100mm f/2 (rimelig) og 135mm f/2 (dyr)

Alle disse skulle gi deg bra ut-av-fokus tolkning, og passe fint på FF..

Jeg er dårlig på 'f-tall', men jeg skjønner ikke hvorfor zoom objektiver er noe bra for portrett. Når jeg tenker på potrett, tenker jeg på 18mm-50mm

Men hva om jeg hadde hatt råd til Canon EF 24-105mm f/4.0L IS USM? Det virker jo bare knallbra. Hva mener du med FF?

Nei, 18-50mm passer dårlig til portrettbruk. Jo lavere f-tall, jo mer lys kan kameraet ta til seg og dermed reduserer tida man bruker på å ta et bilde. Da sikrer du ofte et bilde uten bevegelsesuskarphet i situasjoner med lite lys tilgjengelig. Men det som er enda viktigere er at som en konsekvens av lavt f-tall blir bakgrunnen behagelig uskarp, mens personen du tar bilde av er i fokus. Til studieportretter er det mindre viktig, da bakgrunnen uansett er veldig lite rotete. Mens ute i frisk luft kan det være veldig viktig. Jeg vil påstå det er ekstremt viktig.

I tillegg har det mye å si hvilken brennvidde et objektiv har. Du får bakgrunnen mer uskarp med 100mm enn 18mm (som er veldig lite egnet til portrett, da nese blir enorm og ørene små). I tillegg står du lengre unna dem du tar bilder av, og det kan ofte føles mer behagelig enn å kline glasset opp i nesa på noen.

Du snakker om at du vil ha Canon 5D. Det er et kamera, som med sin større bildesensor, gir bildene dine et videre perspektiv enn det du er vant med når du bruker ditt 400D (hvis du da bruker samme objektiv). Dette fører til at du burde investere i objektiver som "når lengre". I mellomtida (før du kjøper 5D) betyr det egentlig bare at du må stå lengre fra personen du tar bilder av for å få like mye av han/hun med i bildet. Feks et objektiv med brennvidde 100mm er 100mm på Canon 5D, mens det er 160mm på ditt 400D. Så det betyr jo at et 18-55mm objektiv blir veldig vidt på et 5D. Ikke brukelig til portretter.

70-200mm f/2.8L kan man zoome med, det er rett. Det er et bra objektiv som ofte er brukt til portretter. Det gir fin bakgrunnsuskarphet, og du kan bruke det til mye. Alle objektivene jeg har listet passer til masse annet, men det mangler zoom. Det betyr enkelt og greit at du må bevege deg med kameraet for å med det du vil ha i bildet. Du kan ikke zoome inn og ut. Zoom går ofte på bekostning av lystyrke og flere andre ting. Til portrett er det greit å holde seg til fast-optikk (altså objektiver som ikke kan zoome)..

Uansett, kjøper du et av de jeg nevnte blir det gull. Faktisk er det vanlig at proffene bruker tele-objektiver med en brennvidde på 200-300mm av de grunner jeg nevner. Men det er både dyrt, tungt og kan være noe knotete.

Edit: Så du la til noe annet også:

Men telezoom okbjektiver er jo mest til fotografering av objekter langt unna. Jeg vil ha et objektiv som gjør at jeg kan ta helfigurportrett samt mer fokus på ansiktet.

Du kan jo bare gå lengre bak fra det du tar bilde av. 100mm feks når ikke så langt som du kan tro. Jeg er i det området omtrent hele tida, og har ingen problemer med å få helfigur eller bare hodet med i bildet. Og da står man heller ikke langt unna.

Du må huske på at vidvinkel 10-30mm forvrenger ansiktet og gir ikke naturtro bilder.

Endret av Ingardj
Lenke til kommentar

Jeg ville nok kjøpt Sigma eller Canon Ef 50mm f1.4, hvis behovet var et objektiv til generelle portretter. En allsidig brennvidde til den slags.

Canon EF 85mm f1.8 kan jo også vurderes dersom du ønsker litt mer arbeidsavstand eller eventuelt er mer ute etter headshots.

Sigma 50-150mm f2.8 kan også være et alternativ hvis du ønsker en fleksibel løsning som gir muligheter til å ta portretter på god avstand. F.eks. portretter som ikke er arrangerte.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar
Så hvilket, av de du listet, vil du anbefale mest?

Og takk for all infoen, det hjalp!:)

85mm f/1.2 (du klarer deg fint med f/1.8 og) eller 100mm f/2 eller 135mm f/2.. Jeg personlig ville valgt 85mm i den prisklasse du har råd til. Den kan du lett bruke på ditt 400D kamera, både inne og ute..

Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Jeg ville også gått for 85mm siden du tenker på å oppgradere til fullformat. Den breddvidden er veldig gått egnet til portrett både på fullformat- og cropkamera.

Lenke til kommentar

Her var det jammen litt feil. Hvis du bruker (ekstrem)tele til portrett så vil proporsjonene "presses" sammen litt. Optimal portrettbrennvidde på crop kamera er rundt 85-100mm, hva man liker best varierer selvfølgelig fra person til person

Tror nok ikke det nei. Pincushion er ofte et problem i telezoomer i den trange enden. Ikke kun pga tele, men blir et kompromiss for å ha best mulig kvalitet gjennom hele zoomrekkevidden. På et (bra) fast tele-objektiv skal det ikke være et problem.

Endret av nbmofo
Lenke til kommentar
50 mm blir ofte for vid til portretter dersom du skal over på 5d. 85mm er bra på hode/overkropp (og full kropp dersom du har plass) til 400D, samtidig som det er bra til 5d.

I tillegg er 85mm 1.8 en klasse over 50mm 1.4 når det gjelder byggekvalitet, autofokus, osv (men prisen er nesten lik)

Lenke til kommentar
50mm blir lite egnet til portrett på fullformat.

Dersom man kun skal ha ett objektiv som funker på fullformat vil jeg påstå at 50mm likevel er den best egnede brennvidden.

Det er ikke ideelt for headshots, det er så. Men det er greit nok, og det er langt mer anvendelig til andre formål enn det 85mm er.

:)

Lenke til kommentar

Noe lyssterkt i normalområdet er alltid kjekt å ha for hånden. Man kan absolutt være tjent med å ha en 50mm til generell innebruk på fullformat.

Skaffer man seg en 100mm f2 i tillegg har man dekket mye med gromoptikk.

Derfor kan det kanskje være greit med 50mm f1.4 nå, som vil være et utmerket portrettobjektiv på crop, og fleske til med en 100mm f2 når du går over til fullformat.

85mm er en god brennvidde til overkropps-/hodeportretter på crop. På fullformat er brennvidden knall til helportretter (slik 50mm er på crop).

Man skal heller ikke svarteliste 50mm til portrettbruk på fullformat. Man kan ta gode portretter med litt omgivelser.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...