Gå til innhold

Forskjellig vurdering i gym, er det lov?

Anbefalte innlegg

Hei!

Det har seg sånn at vi i gymmen nå for tiden har mange styrketester, og vi skal snart ta fatt på turntest også. Gymlærererne på skolen vår har da bestemt at jentene skal få en fordel, og ikke en liten fordel heller. Uten å gå for langt inn på ting, så er kravene på forskjellige øvelser urimelig store for gutter, og latterlig enkle for jenter(Noe som kanskje har noe med at den mannlige gymlæreren er kraftig bol, mens den kvinnelige ikke kan ta armhevinger).

I styrketestene synes jeg dette var greit nok, mtp at gutter tross alt har et litt bedre utgangspunkt. Men så kommer turnen, og også der er det lettere for jenter å gjøre det bra. Her mener jeg at det er jentene som har det beste utgangspunktet, men gymlærerne er ikke enig.

Det jeg lurer på er om lærerne egentlig har lov til å gi en så(i mine øyne) urettferdig vurdering på bakgrunn av kjønn?

(Jeg vet at dette er et veldig sutrete innlegg, men det irriterer meg noe helt sinnsykt at jentene ikke må gjøre en skit for å oppnå en god vurdering på dette her)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det jeg lurer på er om lærerne egentlig har lov til å gi en så(i mine øyne) urettferdig vurdering på bakgrunn av kjønn?

Det spørs, du sier jo ingenting om hvor store forskjellene er, bare at DU synes det virker urettferdig.

Lenke til kommentar
Gym er et rimelig håpløst fag å få en riktig vurdering i, du må derimot snakke med rektoren hvis du skal prøve å forandre noe fordi læreren har lov til å gjøre det han gjør.

Og det sier du UTEN å hvite HVA han gjør engang.....

Lenke til kommentar
Gym er et rimelig håpløst fag å få en riktig vurdering i, du må derimot snakke med rektoren hvis du skal prøve å forandre noe fordi læreren har lov til å gjøre det han gjør.

Og det sier du UTEN å hvite HVA han gjør engang.....

Skille mellom gutter og jenter. Om det er urettferdig eller ikke det får han ta opp med rektoren.

Endret av Bruktbilen
Lenke til kommentar

Han heter ikke Nikolas, nei, men sta er han i hvert fall.

Med urettferdig vurderingskriterier tenker jeg for eksempel på at gutter må ta 12 pull-ups for å få over middels vurdering(tilsvarende sterk 4 - 6), mens jenter må ta 10 stykker eller noe. Det eneste er at jentene tar disse liggende på rygg, og har 30 cm å løfte seg.

Lenke til kommentar
Skille mellom gutter og jenter. Om det er urettferdig eller ikke det får han ta opp med rektoren.

Alle vet at man skiller mellom gutter og jenter i den alderen men det skillet skal være etter normale retningslinbjer og ikke tatt ut av hodet på en enslig gymlærer og hans oppfatninger.

Lenke til kommentar

Du får ta å kreve lettere vurdering i språk, da jenter er bedre på disse. Har opplevd svært mye forskjellig fra gymtimene, f.eks på videregående måtte de fra helse og sosial (55 jenter + 5 gutter) ha Yoga og diverse lette øvelser. Nesten alle fikk en 4-6 karakter. På elektrofag måtte man jobbe mye mer (1 jente + 59 gutter), læreren tok ikke å ga jenta forskjellig oppgave fra alle oss andre, men var litt mildere om hun ikke klarte det.

Tror hun klarte 5, mest på teoretisk grunnlag (prøver osv), mens guttene lå på 3-4, kanskje noen få 5ere, der de fleste av dem ikke hadde deltatt på gymmen særlig mye, men hadde gjort oppgaver. Noe som er lettere.

Gym er et vanskelig fag ja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...