Zhensic Skrevet 11. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2009 kan nok være tingen for deg (se bort fra musikken i videoen)...Gøy å holde på med alene, gøy og holde på med sammen med andre, og legger du mye tid og energi i dette, er det faktisk konkurranseidrett godkjent av Norges Idrettsforbund(!). Mestringsfølelsen når du får til noe med flyet for første gang er helt enorm, og kicket kommer tilbake med jevne mellomrom uansett hvor dreven du blir. En grei nybegynnerpakke med absolutt alt du trenger får du for mellom 1500 og 2000kr (kan gjøres billigere, men da er det tvilsomt at noe av utstyret kan gjenbrukes i senere modeller). Hvis du er nervøs for å komme hjem med flyet som byggesett i en pose etter første prøvetur, er det modellflyklubber over hele landet som mer enn gjerne hjelper deg i gang, i tillegg til at du kan øve deg på simulator på pc. Klarer du deg bra på sim'en er det heller ikke noe problem i virkeligheten. dette kan være noe for meg men bygger man det selv? Lenke til kommentar
Kamikazesmurf Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 På 99% av nybegynnerpakkene man får kjøpt er vel enkel montéring et bedre ord å bruke enn bygging. Alt fra 5min og opp til en liten time vil du bruke på de forskjellige typene pakker. Til dette trenger du da lim (følger som regel med) og en skrutrekker. Driftsbatteri(er) lader du på rundt en time, så da har du noe å gjøre mens du venter på at de skal bli klare. Når du har drevet med dette en stund, evt ønsker deg litt større fly, blir det mer og mer bygging. Flyet i videoen jeg linket til brukte jeg selv et par timer på å sette sammen (men hvis du aldri har gjort det før, vil du nok bruke det dobbelte), og krever at du har en del utstyr og verktøy fra før. De virkelig store og flotte flyene koster mange titalls tusen kroner, og betegnes gjerne som "vinterprosjekter" da de tar noen hundre timer å ferdigstille. Hvis du lurer på om dette er noe for deg, anbefaler jeg å ta en telefon til nærmeste klubb. De har mest sannsynlig et skolefly du kan få prøve sammen med en instruktør som hjelper deg med kontrollene (2 fjernstyringer koblet sammen med kabel) sånn at du ikke skal krasje med en gang. Dette vil koste deg fra ingenting til ca en 100-lapp, alt ettersom hva klubben tar betalt. Klubber over hele landet finner du her Alle disse er tilknyttet Norges Luftsportforbund (og dermed idrettsforbundet), som gir deg trygghet med tanke på seriøsitet. Bare spør i vei hvis det er noe du lurer på. Lenke til kommentar
Zhensic Skrevet 11. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2009 modellfly så rått ut, men jeg er en sånn person som har lyst til mye rart men så plutselig føler jeg det suger og 2 måneder sener har jeg lyst til å begynne med noe seriøst også tenker jeg "nei..." også videre og videre... Lenke til kommentar
Kamikazesmurf Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Da kan jo noen runder med skoleflyging / leid klubbfly være tingen. Koster ikke all verden, og du får mulighet til å finne ut om det virkelig er noe for deg... Lenke til kommentar
Zhensic Skrevet 11. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2009 det skal jeg virkelig tenke på tusen takk! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå