Crytrus Skrevet 25. april 2009 Del Skrevet 25. april 2009 Hei, jeg har for ikke så lenge siden kjøpt meg en telelinse. Det er en Sigma 70-300, har oppdaget at den har en normal instilling og en marco (200-300) instilling. Hva er denne marco instillingen? Er ikke marco sånn insekter og blader og andre små ting? Og er det, på en telelinse? Er forvirret og trenger hjelp! Lenke til kommentar
norlæning Skrevet 25. april 2009 Del Skrevet 25. april 2009 I området 200-300 mm kan du sette på "Macro" på Sigmas 70-300, og da kan du fokusere nærmere enn normalt (ned til 95 cm tror jeg), og da kaller Sigma det for Macro. Maksimal forstørrelse blir 1:2, så det er en slags "juksemakro"... Ordentlige makroobjektiver er fastoptikk, dvs. uten zoom, og så forstørrer de 1:1. De finnes bl.a. i 60mm, 90mm, 105mm, 150mm brennvidder, for å nevne noen. Kortere brennvidde medfører kortere arbeidsavstand. Men som sagt, det går an å ta bilder av sommerfugler & sånn med Sigmas 70-300 i Macromodus. Selv om det er et teleobjektiv... Lenke til kommentar
Crytrus Skrevet 25. april 2009 Forfatter Del Skrevet 25. april 2009 I området 200-300 mm kan du sette på "Macro" på Sigmas 70-300, og da kan du fokusere nærmere enn normalt (ned til 95 cm tror jeg), og da kaller Sigma det for Macro. Maksimal forstørrelse blir 1:2, så det er en slags "juksemakro"... Ordentlige makroobjektiver er fastoptikk, dvs. uten zoom, og så forstørrer de 1:1. De finnes bl.a. i 60mm, 90mm, 105mm, 150mm brennvidder, for å nevne noen. Kortere brennvidde medfører kortere arbeidsavstand. Men som sagt, det går an å ta bilder av sommerfugler & sånn med Sigmas 70-300 i Macromodus. Selv om det er et teleobjektiv... Ok. Tusen takk. Lenke til kommentar
arela Skrevet 26. april 2009 Del Skrevet 26. april 2009 Maksimal forstørrelse blir 1:2, så det er en slags "juksemakro"... Ordentlige makroobjektiver er fastoptikk, dvs. uten zoom, og så forstørrer de 1:1. Så Carl Zeiss sine makro objektiv er ikke makroer likevel? Hvor er den grensen på 1:1 definert om jeg tørr spørre? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 26. april 2009 Del Skrevet 26. april 2009 Hvor er den grensen på 1:1 definert om jeg tørr spørre? Mr.Olsen har bestemt det,så da må det være riktig Lenke til kommentar
Anew Skrevet 26. april 2009 Del Skrevet 26. april 2009 (endret) Dette er hva Nikon har å si om saken: The classical definition of macrophotography is photography of a subject where the image is recorded on film in the same or larger than actual size. This means that macro lenses refer to the enlargement optical system similar to microscopes. kilde: http://imaging.nikon.com/products/imaging/...ikkor/n25_e.htm Objektiver som ikke tegner 1:1 er derfor mer korrekt betegnet som micro. Endret 26. april 2009 av Anew Lenke til kommentar
arela Skrevet 26. april 2009 Del Skrevet 26. april 2009 (endret) Objektiver som ikke tegner 1:1 er derfor mer korrekt betegnet som micro. Alle Nikon sine objektiver opp til og med 1:1 kalles Micro. Nikon sine Macro objektiv, er samleobjekter som klarer mange ganger forstørrelse. Den mest "liberale" fortolkningen jeg har sett, er at objektet får naturlig størrelse på et 15*10 bilde. Det vil vel gi knapt 1:5 i forstørrelse. For meg er macro og micro flytende begreper, da de betyr stor/lang og liten/kort. Nærfoto og makro er ett fett for meg, da det er vanskelig å holde orden på hvilke bilder som er tatt på absolutt nærmeste fokusavstand (som er eneste mulighet for 1:1 på et makro objektiv som går til 1:1) og de som er tatt på 1:1,02 etc. Dessuten er det umulig å sjekke slikt i ettertid, uten endel kjente faktorer. Mulig Nikon sin L firmware kan gi nøyaktig avstandsinfo på Nikon objektiver, når og hvis den kommer. Så, om du tar bilde av ei fyrstikkeske som fyller hele bildet med et makro objektiv eller Sigma 70-300, og resultatet blir likt, og kall det hva du vil. For meg er det makro. PS og edit: Opprinnelig macrophoto var vistnok i området 20x - med voldsomme kamera. Grensene har så blitt mer og mer liberalisert. Noen holder på 1:1, mens de fleste objektivmerker bruker macro om langt mindre forstørrelser. PS2 Også Nikon kaller det macro på objektiver som ikke klarer 1:1. F.eks. Nikon AF-D 24-85 har makrofunksjon, merket Macro på objektivet. Endret 26. april 2009 av arela Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå