Jokko88 Skrevet 29. april 2009 Del Skrevet 29. april 2009 Verdens helseorganisasjon (WHO) hever nivået på alarmberedskapen for svineinfluensaen til nivå 5. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 29. april 2009 Del Skrevet 29. april 2009 Før folk går bananas i panikkangst, så bør det påpekes at dette viruset er en influensa. Hvert år dør ca 1000 personer av vanlig sesonginfluensa i Norge, stort sett eldre og syke. Den største faren med denne varianten er at vi ikke har en vaksine, ikke at det er så ekstremt mye farligere enn vanlig influensa. Det er noe spesielt at det ser ut til å ramme unge og friske i så stor grad, men disse har også stort sett immunforsvar til å klare seg helt fint, selv uten bruk av medisiner. Svineinfluensa er vanlig blant griser, men smitter sjeldent fra griser til mennesker og enda sjeldnere fra gris til menneske til menneske. Det har denne mutasjonen gjort. Man tror at svineinfluensa er en etterkommer av spanskesyken som herjet i 1918-1919. Så man kan kanskje sammenligne dagens influensavirus med spanskesyken, og da vil man se at selv da, når man hadde dårligere hygiene, mye mindre medisiner, dårligere sykehus, mindre informasjon og mindre kunnskap, så var det svært få som døde. I verste fall ble 1/3 smittet, men av disse var det de fleste steder rundt 1-2% som døde. Og det var på tidlig 1900-tall og med et virus som etter hva jeg kan forstå var langt verre enn dagens. Og i dag har vi også mye større kunnskap, bedre måter å spre informasjon fort, vi har gode medisiner og i det hele tatt. Det er nok ingen grunn til å rane apotekene for tamiflu. Enda ... Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 29. april 2009 Del Skrevet 29. april 2009 (endret) Håper det rammer gamlingene og at ryktene om noe annet er usanne. Endret 29. april 2009 av Robocoop Lenke til kommentar
RogueAlien Skrevet 30. april 2009 Del Skrevet 30. april 2009 Får håpe vi greiere å ri ut dette uten store tap. Skal i hvertfall være rask med å få meg medisiner hvis jeg skulle bli smittet. Får vel bare krysse fringra folkens.. Lenke til kommentar
xypher606 Skrevet 30. april 2009 Del Skrevet 30. april 2009 Før folk går bananas i panikkangst, så bør det påpekes at dette viruset er en influensa. Hvert år dør ca 1000 personer av vanlig sesonginfluensa i Norge, stort sett eldre og syke. Den største faren med denne varianten er at vi ikke har en vaksine, ikke at det er så ekstremt mye farligere enn vanlig influensa. Det er noe spesielt at det ser ut til å ramme unge og friske i så stor grad, men disse har også stort sett immunforsvar til å klare seg helt fint, selv uten bruk av medisiner. Svineinfluensa er vanlig blant griser, men smitter sjeldent fra griser til mennesker og enda sjeldnere fra gris til menneske til menneske. Det har denne mutasjonen gjort. Man tror at svineinfluensa er en etterkommer av spanskesyken som herjet i 1918-1919. Så man kan kanskje sammenligne dagens influensavirus med spanskesyken, og da vil man se at selv da, når man hadde dårligere hygiene, mye mindre medisiner, dårligere sykehus, mindre informasjon og mindre kunnskap, så var det svært få som døde. I verste fall ble 1/3 smittet, men av disse var det de fleste steder rundt 1-2% som døde. Og det var på tidlig 1900-tall og med et virus som etter hva jeg kan forstå var langt verre enn dagens. Og i dag har vi også mye større kunnskap, bedre måter å spre informasjon fort, vi har gode medisiner og i det hele tatt. Det er nok ingen grunn til å rane apotekene for tamiflu. Enda ... Jeg er enig med deg, men må rette på ett par fakta Jeg er helt enig i at dette er veldig overdrevet av media (som vanlig). Spesielt Dagbladet og VG er værstinger når det gjelder å skape panikk og "hotel cæsar"-lignende reaksjoner blandt folket. Når det er sagt så stemmer det ikke helt det du skriver. Viruset ser ut til å lage en kraftig reaksjon i immunforsvaret og det er dette som er farlig for de som har ett godt immunforsvar. Sykdommen vil utspille seg værre for disse. Hvis man sammenligner med spanskesyken så ble i værste fall 90% av befolkningen smittet. Og blandt de smittede ble 30% av voksne menn, 22% av voksne kvinner, og 10% av barnene drept. Ref utbruddet på Western Samoa, som da var værst. Globalt sett hadde spanskesyken en dødelighet på 3-5%. Over 250 000 mennesker døde i Japan alene. Noe som tilsvarer ca 0,5% dødelighet i det landet. Men dette var i 1918... Som du skriver så er man mye bedre forberedt for noe slikt idag. Jeg tar livet med ro Hvis jeg føler meg syk, så stikker jeg til legen. End of story. Gidder ikke delta på massehysteri. Håper det rammer gamlingene og at ryktene om noe annet er usanne. Vel, hvis det ligner på spanskesyken så er det de unge og friske som blir rammet hardest. Synd å si det men. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 30. april 2009 Del Skrevet 30. april 2009 Før folk går bananas i panikkangst, så bør det påpekes at dette viruset er en influensa. Hvert år dør ca 1000 personer av vanlig sesonginfluensa i Norge, stort sett eldre og syke. Den største faren med denne varianten er at vi ikke har en vaksine, ikke at det er så ekstremt mye farligere enn vanlig influensa. Det er noe spesielt at det ser ut til å ramme unge og friske i så stor grad, men disse har også stort sett immunforsvar til å klare seg helt fint, selv uten bruk av medisiner. Svineinfluensa er vanlig blant griser, men smitter sjeldent fra griser til mennesker og enda sjeldnere fra gris til menneske til menneske. Det har denne mutasjonen gjort. Man tror at svineinfluensa er en etterkommer av spanskesyken som herjet i 1918-1919. Så man kan kanskje sammenligne dagens influensavirus med spanskesyken, og da vil man se at selv da, når man hadde dårligere hygiene, mye mindre medisiner, dårligere sykehus, mindre informasjon og mindre kunnskap, så var det svært få som døde. I verste fall ble 1/3 smittet, men av disse var det de fleste steder rundt 1-2% som døde. Og det var på tidlig 1900-tall og med et virus som etter hva jeg kan forstå var langt verre enn dagens. Og i dag har vi også mye større kunnskap, bedre måter å spre informasjon fort, vi har gode medisiner og i det hele tatt. Det er nok ingen grunn til å rane apotekene for tamiflu. Enda ... Jeg er enig med deg, men må rette på ett par fakta Jeg er helt enig i at dette er veldig overdrevet av media (som vanlig). Spesielt Dagbladet og VG er værstinger når det gjelder å skape panikk og "hotel cæsar"-lignende reaksjoner blandt folket. Når det er sagt så stemmer det ikke helt det du skriver. Viruset ser ut til å lage en kraftig reaksjon i immunforsvaret og det er dette som er farlig for de som har ett godt immunforsvar. Sykdommen vil utspille seg værre for disse. Hvis man sammenligner med spanskesyken så ble i værste fall 90% av befolkningen smittet. Og blandt de smittede ble 30% av voksne menn, 22% av voksne kvinner, og 10% av barnene drept. Ref utbruddet på Western Samoa, som da var værst. Globalt sett hadde spanskesyken en dødelighet på 3-5%. Over 250 000 mennesker døde i Japan alene. Noe som tilsvarer ca 0,5% dødelighet i det landet. Takk for rettinger. Jeg har fått med meg at svineinfluensaen rammet unge og friske hardt, men ikke helt hvorfor. Lenke til kommentar
boffeeen Skrevet 30. april 2009 Del Skrevet 30. april 2009 Såvidt jeg forstår det så vil vi med stor sannsynelighet oppleve noen få dødsfall her i Norge også, men ikke nok til å skape hysteri over. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 30. april 2009 Del Skrevet 30. april 2009 Såvidt jeg forstår det så vil vi med stor sannsynelighet oppleve noen få dødsfall her i Norge også, men ikke nok til å skape hysteri over. Med tanke på at både Oslo og Bergen er utsolgt for munnbind vil jeg påstå at hysteriet allerede har startet å spre seg. Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 30. april 2009 Del Skrevet 30. april 2009 Har jeg forstått det slik at man kan få autoimmune lidelser av denne sykdommen? Lenke til kommentar
hessel Skrevet 30. april 2009 Del Skrevet 30. april 2009 Vanskelig for oss å svare på om du har forstått det slik. Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 30. april 2009 Del Skrevet 30. april 2009 Har jeg forstått det slik at man kan få autoimmune lidelser av denne sykdommen? Honest Wagner's disease................. Nei, jeg vet ikke. Hva er autoimmun? Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 30. april 2009 Del Skrevet 30. april 2009 Vanskelig for oss å svare på om du har forstått det slik. AHHADHAHHDHAHDAHDHSH>HZHZH En autoimmun lidelse går vel ut på at immunforsvaret angriper kroppen den egentlig skal beskytte. Autoimmunity is the failure of an organism to recognize its own constituent parts as self, which results in an immune response against its own cells and tissues. Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 30. april 2009 Del Skrevet 30. april 2009 Så vidt meg bekjent har man ikke oversikten over virkemåte enda, men det begynner å dannes linjer som kan tyde på at yngre personer rammes hardest og da er det ikke umulig å tenke seg at dødsårsaken kan være delvis immunrelatert. Lenke til kommentar
pululf Skrevet 30. april 2009 Del Skrevet 30. april 2009 Ta livet med ro, folkens. Men når folk begynner å droppe som fluer, bør dere kanskje kjøpe et munnbind Lenke til kommentar
Trygve Onnestad Skrevet 30. april 2009 Del Skrevet 30. april 2009 Jeg ble syk 3 dager før svineinfluensaen nådde media. Merkeligste influensaen jeg kan huske hvertfall. men nå er jeg på bedringens vei Så tror media skaper skikkelig hysteri ! IGJEN Lenke til kommentar
hessel Skrevet 30. april 2009 Del Skrevet 30. april 2009 Jeg er syk nå. 38,9 i feber. Var hos legen i dag. Lenke til kommentar
Perrern Skrevet 30. april 2009 Del Skrevet 30. april 2009 Ta livet med ro, folkens. Men når folk begynner å droppe som fluer, bør dere kanskje kjøpe et munnbind Jepp, jeg har bestemt meg for ikke å bry meg noe særlig før folk i Norge starter å droppe, og nå mener jeg flere enn bare små unger og eldre. Lenke til kommentar
aspic Skrevet 30. april 2009 Del Skrevet 30. april 2009 Det same her, forløbig tar eg livet særs med ro og nyt dagane. Eg hugser sjølv når SARS "stod på som verst" og eg konstant gjekk rundt og bekymra meg for når eg/familie skulle bli smitta. Dog så var eg ein del yngre og har heldigvis lært litt med tida Lenke til kommentar
Perrern Skrevet 30. april 2009 Del Skrevet 30. april 2009 Jepp, jeg har jo alltid hatt skikkelig dødsangst, husker under fugleinnfluensaen jeg, men jeg tar det mer med ro ved denne influensaen dog jeg ikke vet hvorfor Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 30. april 2009 Del Skrevet 30. april 2009 (endret) Når første dødsfall når Europa skal jeg heve et øyenbryn, og når første dødsfall inntreffer i Norge skal jeg vurdere å traske ned på det lokale apoteket å kjøpe et munnbind. Foreløpig ser det ut til at Europa har blitt rammet av lavere dødelighet, men etter å ha fulgt kartet i noen dager er det påfallende hvor ufattelig raskt det smitter. Endret 30. april 2009 av fargoth Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå