fargoth Skrevet 26. april 2009 Del Skrevet 26. april 2009 (endret) Det er klart det er trist at folk dør, men hvis vi fortsetter å unngå problemene slik er det ikke lenge før vi får en enorm pandemi som kommer til å utslette store deler av menneskeheten.Vis meg gjerne en pandemi som har utslettet mer enn 25% av den globale befolkningen tidligere i historien. Det er overveiende sannsynlig at mennesket som rase vil overleve til tross for mulige fremtidige pandemier. Historien har vist at selv om dødstallene kan være svært høye i visse områder er det totale dødsfallet blant den globale befolkningen aldri over 25%. Det er ikke slik at sykdomsfremkallende virus og mikroorganismer blir mer komplekse i sin virkemåte til tross for at deres virkemåte raffineres kontinuerlig grunnet evolusjon. For hver generasjon mennesker øker vår samlede forståelse og kunnskap om vår egen biologiske oppbygning, og vi står stadig sterkere rustet mot sykdom. På slutten av syttitallet (79) ble kopperviruset totalt utryddet fra denne planeten (!) som følge av omfattende internasjonale vaksinasjonsprogrammer, opplysningsarbeid og karantenevirksomhet gjennom flere tiår. Kopperviruset hadde da fulgt oss siden steinalderen og tok på femtitallet omlag femti millioner menneskeliv årlig, og et etterlot langt flere helt eller delvis invalidisert for livet. Det estimeres at kopperviruset har tatt livet av omlag en halv milliard mennesker sammenlagt siden dets oppstandelse en gang for 12.000 år siden. "Having considered the development and results of the global program on smallpox eradication initiated by WHO in 1958 and intensified since 1967 … Declares solemnly that the world and its peoples have won freedom from smallpox, which was a most devastating disease sweeping in epidemic form through many countries since earliest time, leaving death, blindness and disfigurement in its wake and which only a decade ago was rampant in Africa, Asia and South America." I dag trenger ingen mennesker å bekymre seg for å bli smittet med kopper uansett hvor de befinner seg i verden, for viruset er totalt utryddet. Det er nesten surrealistisk, og det står som et fremragende eksempel på hva mennesket er i stand til. Andre sykdommer forårsaket av virus som man jobber med å utrydde er blandt annet meslinger og polio, og det er liten tvil om at mennesket en dag vil være fri for disse også, mest sannsynlig skjer det innen vår levetid. Som en liten digresjon: Hadde man blitt smittet av svartedauden i dag ville sjansene for å overleve med moderne medisinering (antibiotika m. m.) vert omlag 78% ved vanlig byllepest og omlag 50% ved alvorlig lunge- eller blodinfeksjon. Til sammenlikning var man garantert død uansett tilfelle på 1300-tallet. Man kan bare spørre seg hvor lang tid det vil ta før alle dagens sykdommer også blir regnet som lommerusk, men at det går fremover er det liten tvil om. Endret 26. april 2009 av fargoth Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234 Skrevet 26. april 2009 Del Skrevet 26. april 2009 Ikke for å være pirkete, men kopperviruset skal visstnok eksistere også den dag i dag. Det lagres hos amerikanske og russiske myndigheter. Hvorfor de har det må du ikke spørre meg om. Men stemmer at det regnes for å være utryddet. Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 26. april 2009 Del Skrevet 26. april 2009 Ikke for å være pirkete, men kopperviruset skal visstnok eksistere også den dag i dag. Det lagres hos amerikanske og russiske myndigheter. Hvorfor de har det må du ikke spørre meg om. Sikkert for å en dag "Unleash it". Lenke til kommentar
Frohman Skrevet 26. april 2009 Del Skrevet 26. april 2009 Ikke for å være pirkete, men kopperviruset skal visstnok eksistere også den dag i dag. Det lagres hos amerikanske og russiske myndigheter. Hvorfor de har det må du ikke spørre meg om. Enten for å bruke det som kur mot en bakterie, skape en ny vaksine eller skape et biovåpen. Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 26. april 2009 Del Skrevet 26. april 2009 Vis meg gjerne en pandemi som har utslettet mer enn 25% av den globale befolkningen tidligere i historien. Det er overveiende sannsynlig at mennesket som rase vil overleve til tross for mulige fremtidige pandemier. Historien har vist at selv om dødstallene kan være svært høye i visse områder er det totale dødsfallet blant den globale befolkningen aldri over 25%. Svartedauden tok vel knekken på 60 % av befolkningen i Europa. Det er dessuten ikke det jeg snakker om. Historien får være som den er, men jeg sikter til at det kommer til å bli for mange mennesker på jorden, som igjen vil utløse pandemier. Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 26. april 2009 Del Skrevet 26. april 2009 Joda, viruset eksisterer enda, det forskes jo på eksemplarer av det blant annet i CDC i USA, og Russland har jo også eksemplarer. Jeg bør vel presisere at jeg tenker på utryddelse i forhold til global (naturlig) smittefare. Planene om total tilintetgjørelse av de kontrollerte eksemplarene i amerikanske og russiske hvelv og forskningsstasjoner ble jo nedstemt av WHO i 2002 med det endelige argumentet om at nytteverdien i forhold til forskning overgikk nytteverdien av å utrydde det fullstendig. Lenke til kommentar
Frohman Skrevet 26. april 2009 Del Skrevet 26. april 2009 Vis meg gjerne en pandemi som har utslettet mer enn 25% av den globale befolkningen tidligere i historien. Det er overveiende sannsynlig at mennesket som rase vil overleve til tross for mulige fremtidige pandemier. Historien har vist at selv om dødstallene kan være svært høye i visse områder er det totale dødsfallet blant den globale befolkningen aldri over 25%. Svartedauden tok vel knekken på 60 % av befolkningen i Europa. Det er dessuten ikke det jeg snakker om. Historien får være som den er, men jeg sikter til at det kommer til å bli for mange mennesker på jorden, som igjen vil utløse pandemier. Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 26. april 2009 Del Skrevet 26. april 2009 Det er dessuten ikke det jeg snakker om. Historien får være som den er, men jeg sikter til at det kommer til å bli for mange mennesker på jorden, som igjen vil utløse pandemier.Sannsynligheten for tilfeldige genetiske mutasjoner av dyrevirus i menneskekroppersom som er kapable til å forårsake en pandemi er selvsagt direkte proporsjonal med antallet mennesker som er i kontakt med dyr. Men jeg mener det er minst like viktig å begrense smitten fra dyr -> menneske som det er å redusere befolkningen. Å redusere befolkningen vil bare virke preventivt med at antallet mennesker som er i kontakt med dyr vil minske, og det er først når et dyrevirus har mutert til å smitte videre fra menneske til menneske at sanitære forhold og befolkningstetthet spiller noen rolle. Også her mener jeg at det er like viktig å fokusere energien på å unngå smitte mennesker i mellom som å redusere smitten ved å tynne ut befolkningen. Når det gjelder bakterierelaterte smitterisikoer er forløpet noe tilsvarende i den forstand at majoriteten av alvorlige smittebakterier overføres fra dyr til mennesker. Det å redusere befolkningen for å unngå smitte er litt i samme gate som å rive huset for å fjerne tremark. Jo mer man river bort av huset jo mer av problemet fjerner man, jo mindre mennesker man har jo bedre rustet står man i forhold til utvikling og håndtering av pandemier, men det finnes andre like viktige områder å fokusere energien på. Det å bli for fokusert på at antallet mennesker må ned er bare en side av saken, og man bør fokusere minst like mye på å bedre de sanitære forholdene, håndteringen av dyr, opplysningsarbeid, utarbeidelse av beredskapsplaner og biologisk forskning. Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 26. april 2009 Del Skrevet 26. april 2009 Jeg har aldri sagt at man skal redusere befolkningen. Det eneste jeg har påpekt er at slike pandemier kommer til å redusere den for oss ettersom Tellus er overbefolket. Hvis vi ser på svine-influensaen som er kommet nå er den egentlig ikke en spesielt alvorlig sykdom sett i forhold til andre eksempler. Vi har en runde med dette her omtrent en gang i året. På ett eller annet tidspunkt vil vi få en sykdom som ikke er alt for enkel å ta brodden av. Med en slik befolkningsvekst kan vi ikke annet enn å forvente slike utbrudd. Det er ikke spesielt ille nå, men verdensbefolkningen fortsetter å stige. At man også må finne andre måter å forebygge mot slike sykdommer er jeg enig i, men jeg tror at den aller største årsaken til et utbrudd vil være den enorme befolkningen. Jeg tror ikke menneskeheten vil bli utslettet, men jeg tror store deler av jordas befolkning vil stryke med på grunn av en slik pandemi. Vi er for flinke til å ta vare på egne interesser for at det skulle skje. Sikkert nok av rikinger som bygger seg et lufttett hus midt i Alpene for å unngå sykdommen. Lenke til kommentar
Frohman Skrevet 26. april 2009 Del Skrevet 26. april 2009 I Europa. Historien har vist at selv om dødstallene kan være svært høye i visse områder er det totale dødsfallet blant den globale befolkningen aldri over 25%. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 26. april 2009 Del Skrevet 26. april 2009 Apropos det med å regulere befolkningsveksten så leste jeg en bok her for litt siden. Clive Cussler - The Plague Ship. Der hadde de en genial løsning på dette. Det var noen wackos som hadde fått fatt på et virus som var smittsomt og uten symptomer i flere uker. Så drepte de en del av de infiserte. 50% av de overlevende ble bare sterile. Må være en effektiv måte å holde befolkningsveksten nede på. Lenke til kommentar
Trygve Onnestad Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 Det føles veldig som at jeg har fått svineinfluensa . å bli syk samtidlig som det er pandemi varsel er ikke noe godt tegn. for da tror man jo det er skikkelig ille Lenke til kommentar
Evilfish Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 shit.. håper jeg rekker å bli level 80 før jeg blir isolert når jeg får den vaksinen men all slags mulig kreft og dritt da er det over og ut Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 Det føles veldig som at jeg har fått svineinfluensa . å bli syk samtidlig som det er pandemi varsel er ikke noe godt tegn. for da tror man jo det er skikkelig ille Det er nok mange falske alarmer ute og går nå ja. En enkel influensa / forkjølelse kan fort oppfattes som svineinfluensa i dagens massehysteri. Lenke til kommentar
J@cob Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 Dere er så koselige når dere leker kyniske. For min del kommer jeg til å klare meg fett. Isolert gård? Fuck yeah. Lenke til kommentar
Frohman Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 Hva slags konsekvenser vil det ha for Norge i helhet? Spår man spanskesyken på nytt, hvor 15000 nordmenn døde? Lenke til kommentar
trra Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 Uff så lei jeg er av dette, har vi ikke lært av sars og fugleinfluense? Ulv ulv ulv.... 20 er bekreftet døde av av virus, med tanke på hvor mye plass dette får i mediene skulle enn tro det var den siste dagen på jorden og sola forsvinner. Satser mine penger på at verden ikke går under pga svina! Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 Uff så lei jeg er av dette, har vi ikke lært av sars og fugleinfluense? Ulv ulv ulv.... 20 er bekreftet døde av av virus, med tanke på hvor mye plass dette får i mediene skulle enn tro det var den siste dagen på jorden og sola forsvinner. Satser mine penger på at verden ikke går under pga svina! Dødstallet er steget til 149. Har fått bekreftelse av min søster som jobber på flyturer fra spania - sør amerika at de alle helsesjekkes nå og det er snakk om å ta i bruk munnbind på flyene. Noe bekymret for henne da hun er virkelig utsatt. Lenke til kommentar
thai-mat Skrevet 27. april 2009 Forfatter Del Skrevet 27. april 2009 Nei, i følge Hansen er 10 000 det verste scenarioet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå