Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Noen som vet hvordan man kan disable/ enable DHCP tjenesten i et nettverkskort. Har nemlig problemer med et kort der DHCP er disablet...

Hvordan ser du at dhcp er disablet da? Den mest sannsynilge grunnen er at du har satt en statisk adresse på maskinen. Hvis du fjerner den så er det mulig du får tildelt adresse fra dhcp.

Hvilket os bruker du?

Lenke til kommentar

Må si jeg dummet meg litt ut der. Ved å kjøre ipconfig /all kommandoen, stod det DHCP disabled. Selfølgelig var det fordi det var satt statisk ip adresse på kortet. Stusset litt på det, siden maskinen jeg prøvde å kople opp, ikke klarte å bruke den delte internett forbindelsen på nettverket. Uansett så er det XP det er snakk om. DHCP protokollen skal vel automatisk være oprativ i OS'et.....

Lenke til kommentar

Situasjonen var denne:

Hadde to maskiner med krysset kabel mellom. Begge kjører XP. Maskin 1 har en bredbånds-oppkopling gjennom USB som er delt på nettverket. Maskinen har også nettverkskort som er satt til IP adresse 192.168.0.1. Maskin 2 setter jeg enten til f.eks 192.168.0.2 eller motta automatisk (med maskin 1 som DHCP server). Begge varianter skal fungere.... Konfigurerer også slik at den skal kople seg på internett via LAN.

Det hele skal jo være såre enkelt, men dengang ei. Har gjort dette mange ganger i andre nettverk, men med disse to maskinene går det ikke. Maskin 2 er ganske gammel og den finner ikke engang maskin 1..... Dette må da være hardware relatert!!!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...