Kronholm Skrevet 25. april 2009 Del Skrevet 25. april 2009 (endret) For et par dager siden bestemte jeg meg for å teste ut ubuntu for første gang. Jeg har så å si ikke vært borti noe annet enn windows. Jeg formaterte diskene mine, og installerte vista og oppdaterte programmene mine. Så lastet jeg ned Live CD og brente denne ut. Installeringen gikk fint, helt til det nærmer seg slutten, og maskinen resetter. Når den booter opp igjen, velger jeg Ubuntu, men da videre i installeringen fryser alt, og ingnting annet enn 4sek på av-knappen funker. Jeg sitter på en Acer Aspire 7520g, AMD 64, Nvidia GeForce 8400M laptop. Det jeg har testet: - Jeg har lastet ned både 32 og 64 bit, og forsøkt begge disse på flere forskjellige måter. Fra windows og fra livecd. Har også brent ut 3 Live CDer, og alle funker likt. Til og med brent ut fra flere forskjellige dataer, seperat nedlasting fra forskjellig mirror. - Jeg har prøvd å installere i safe graphic mode - jeg la til irqpoll pci=noacpi noapic nolapic acpi=off i kernel stringen i Grub. Dette er sikkert et lite filleproblem som jeg ikke skjønner, men takk for hjelpen på forhånd. Endret 25. april 2009 av Kronholm Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 25. april 2009 Del Skrevet 25. april 2009 ... Når den booter opp igjen, velger jeg Ubuntu, men da videre i installeringen fryser alt, og ingnting annet enn 4sek på av-knappen funker... Hva mener du? Når du rebooter skal innstalasjone være helt ferdig og du skal komme inn i "selve" OS'et. Men når er det at ting fryser? Er det før "progress-baren" kommer opp? I mens denne går, eller når den tilsynelatende er ferdig? Og fungerer live-cd som forventet? Lenke til kommentar
Kaptein... Skrevet 25. april 2009 Del Skrevet 25. april 2009 Om det er under installasjonen eller booten av Ubuntu platen kan du prøve å sette SATA-mode på i BIOS. Har selv en Acer 5920g og alt fungerer perfekt når det kommer til Linux Om du kan gi oss litt mer informasjon skal vi nokk klare å løse problemet. Desto mer mer man plages desto større blir gleden når man får det til! Lenke til kommentar
Kronholm Skrevet 25. april 2009 Forfatter Del Skrevet 25. april 2009 Takk for respons. Den fryser litt random virker det som, men som regel etter "installing system files" og "checking installation" etter all partisjonering. Iallefall på alternate installeringen. Når jeg prøver installering gjennom windows med Wubi har jeg kommet like langt, til etter dataen skal rebootes - starter da opp med ubuntu - og når den da skal fullføre installasjonen fryser den. Altså i progress baren, ja. Live CDen fungerer ellers greit, men det har hendt at jeg fryser i f.eks memory check og tidligere når Live CDen er i bruk. Jeg har likevel kommet lengre enn at CDen blir spyttet ut, og alle filene er lagret på hardisken, derfor tror jeg ikke at det er CD-ROM relatert, eller selve CDen (det i tillegg til at jeg nå har laget 5-6 CDer på forskjellige datamaskiner). Jeg har også fått respons på noen andre forum, og det kan visst nok være et RAM problem. Skal teste RAMen min i Vista etterhvert for å se hva som er gale. Jeg har nå testet Ubuntu 9.04 - både 32bit og 64bit, samt Ubuntu 8.10 32bit og 64bit, og nå har jeg også prøvd alternate disken. Fryser på ca. samme sted uansett. Alle diskene er formatert i forkant av installeringen. Vistaen som jeg kjører ble formatert og installert på nytt etter 1. Ubuntu forsøk. Håper denne infoen hjelper ytterligere. Jeg gir ikke opp så lett. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 26. april 2009 Del Skrevet 26. april 2009 CD'en har du mulighet til å teste via dens MD5-sum. Mener det finnes en egen oppføring på menyen du får i oppstarten av live-cd som lar deg gjøre dette. Passerer CD'en testen er dens integritet garantert. Det er definitivt mulighet for at det kan være hardware-problemer, ihvertfall når man opplever frys flere ulike steder. Dersom du får innstalert Ubuntu en gang, så får du tilgang til memtest86+ (er en oppføring i boot-menyen). Det programmet er godt egnet til å teste minnet. Når du starter opp innstalasjonen kan du også fjerne 'quiet splash' fra kernel linja i GRUB. Da vil du få mer informasjon om hva systemet faktisk driver med når det fryser. Lenke til kommentar
Kaptein... Skrevet 26. april 2009 Del Skrevet 26. april 2009 Du kan prøve å laste ned ISO'en på nytt (vet det er et kjedelig svar) og legge den over på en minnepinne. Dette kan gjøres met et program kaldt unetbootin , http://unetbootin.sourceforge.net/. Om det ikke skulle fungere vil jeg anta at RAM'en kan være synderen. Lenke til kommentar
Session^^ Skrevet 26. april 2009 Del Skrevet 26. april 2009 Om det er under installasjonen eller booten av Ubuntu platen kan du prøve å sette SATA-mode på i BIOS. Har selv en Acer 5920g og alt fungerer perfekt når det kommer til Linux Om du kan gi oss litt mer informasjon skal vi nokk klare å løse problemet. Desto mer mer man plages desto større blir gleden når man får det til! Jeg hadde samme problemet og å skifte SATA-mode gjorde susen for meg iallefall. Lenke til kommentar
Kaptein... Skrevet 26. april 2009 Del Skrevet 26. april 2009 For å aktivere Sata-mode (egentlig kaldt AHCI) går du BIOS og enabler det, husker ikke helt hvor den lå , men er ikke så vanskelig å finne Om du er usikker på hva BIOS er det lett forklart et lite OS som ligger på hovedkortet. BIOS er det først som starter opp når man skurer på maskinen , før Linux/Windows boot screen kommer opp. For å komme inn i Bios må man trykke en F# knapp (der # er fra tallet 1-12). Lykke til Lenke til kommentar
Kronholm Skrevet 26. april 2009 Forfatter Del Skrevet 26. april 2009 (endret) Tusen tak for mer feedback. Jeg har kommet litt videre i prosessen. Dette er forsåvidt rimelig spennende. Jeg har altså lastet ned 5 forskjellige versjoner av ubunto, brent disse ut på forskjellige dataer osv. (9.04 32bit og 64bit, 8.10 32bit og 64bit og alternate) Jeg installerte også ubuntu på en annen maskin jeg har, uten noen problemer med samme CD. Altså er ikke CDen problemet så vidt jeg kan se. Siste gang jeg testet alternate versjonen fikk jeg noen promts i installasjonen. Den første var angående BIOS, (jeg regner med at dette er problemet med kommunikasjon mellom linux og BIOS som er et vanlig problem i installasjonen har jeg lest, kan ordnes med kommandoer som jeg ikke husker nå, men som jeg har testet). Den neste var angående USB porter, og den siste som var mest bekymringsverdig og hadde med "memory" å gjøre. Jeg har fått noe input fra folk som mener det kan være hardware issues med laptopen, så jeg fikk testet det memory check programmet som ligger på Ubuntu install disken, og med Vista sitt memory check program. Begge fryser på 17%. Jeg føler meg rimelig sikker på at det faktisk er RAMen som er problemet her. Jeg tror jeg har prøvd det meste annet. Det jeg synes er merkelig er at hvis RAMen min er ødelagt, hvorfor merker jeg da ikke dette i Vista ? Jeg tror ikke jeg kommer til å bruke penger på ny RAM til en middelmådig laptop, når den funker 'levbart' i Vista. Er det noen mulighet for at dette eventuelle RAM problemet kan fikses uten å kjøpe ny RAM? Og er det enighet om at dette faktisk er et RAM problem ? Jeg beklager om dette er på vei utover topic. PS: Fant ingen SATA mode i BIOS, men tror ikke det er dette som er problemet. Om du fortsatt tror at det er det, skal jeg fortsette å lete etter den instillingen. ps: jeg vet hva BIOS er Jeg er etter bare noen dager frelst av plattformen, så jeg vil hest ikke vende tilbake til Mr. Gates med halen mellom beina. Endret 26. april 2009 av Kronholm Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 26. april 2009 Del Skrevet 26. april 2009 Har du forsøkt å disable quiet splash slik jeg foreslo? Ut i fra det du skriver høres det definitivt ut som det er hardware feil ja, men årsaken til problemet kan ligge i CPU/HK såvel som RAM. Selv om det siste nok er mest vanlig. Angående Win vs Linux på buggy/ustabil hardware så har jeg selv erfart at Linux oppdager problemet (og krasjer) langt fortere. I mitt tilfelle var det snakk om overklokking, så det var egentlig veldig allright. Men jeg ser ikke for meg at det er så mange muligheter for å konfigurerer dette akkurat. En potensiell workaround er å forsøke å redusere klokkefrekvensen på CPU/RAM. Har du flere RAM brikker er det nok sannsynlig at bare en av de er gåene, så du kan evt teste de en og en. Lenke til kommentar
Kronholm Skrevet 27. april 2009 Forfatter Del Skrevet 27. april 2009 Jeg testet å ta vekk quiet splash, men den fryser likevel etter at dataen rebooter i installasjonen. Så jeg er på vei inn i Ubuntu, med bakgrunnsbilde osv, og da den skal fullføre installasjonen, fryser den. Tror det sto under "checking files". Flere forslag ? Lenke til kommentar
Kaptein... Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Som en siste utvei kan du prøve Wubi (google) Ellers er jeg fri for ideer. Lenke til kommentar
Kronholm Skrevet 28. april 2009 Forfatter Del Skrevet 28. april 2009 Som en siste utvei kan du prøve Wubi (google) Ellers er jeg fri for ideer. Det er Wubi jeg kommer lengst med, har vel testet det 10-20 ganger nå. Fryser likevel til slutt. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 29. april 2009 Del Skrevet 29. april 2009 For å forsøke og finne ut av hva som er problemet, så kan du: - Innstalere systemet (lettest hvis ikke det er Wubi) - Forsøke å boote - Bruke en live-cd for å hente ut loggene til systemet De ligger i /var/log på den partisjonen du innstalerte på. Spesielt messages.log, kernel.log og everything.log er interessante. Lenke til kommentar
WiSLE Skrevet 29. april 2009 Del Skrevet 29. april 2009 skift vekk fra AHCI til ide/sata (Harddrives should be handled as ide) Hadde samme problem selv, xp funket ikke - ubuntu funker ikke.. .dette skjer hver gang du resetter bios... Har hatt samme problem selv Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå