langtongting Skrevet 25. april 2009 Del Skrevet 25. april 2009 Skulle gjerne hatt noen tips til produkter og fremgangsmåter for å fikse noen småskader, som steinsprut i lakken og overflatiske riper. Jeg har noen riper i lakken, som bildet nedenfor viser. Disse kommer mest sannsynlig av fruen som har vasket bilden, i mitt vaskefravær pga gipset fot. Hun har nok vasket med svamp rett på lakk som var dekket med dritt/smågrus ol, og laget disse. Uansett, så har Meguiar's Scratch-X gjort en ganske bra jobb på disse, men mangler litt finish. Lurer på om Quick Clay kan hjelpe her, som i en annen tråd viser?. Jeg Så har jeg litt steinsprut i lakken, der lakken og klarlakken er vekke, og den grå grunningen kommer frem. Disse er som regel ikke større en noen mm i diameter. Har en liten lakkstift som fulgte med bilen, men fra forrige bil husker jeg det er umulig å legge nedi fargen på en fin måte. Det blir en "dråpe" som legger seg oppi. Hvordan bør jeg gå frem her for best mulig resultat? Så når det overstående er ordnet med, så tenkte jeg vaske og polere bilen for sesongen. Utfordringen er at jeg har en del nupper nede på sidene av bilen. Her hjelper ikk avfetting stort. Hva kan jeg gjøre for å fjerne dette? Sist men ikke minst, så hadde jeg trengt anbefaling til innkjøp av produkter til følgende punkter: 1. Avfettingsmiddel 2. Noe som fjerner nupper. 2. Bilshampho. Bruker en Meguiar's Scratch-X nå. Husker ikke navnet, men er en tykk lilla såpe. 3. Voks som varer. 4. Evt. noe etter voksen. Skulle jeg utelatt noe, så påpek gjerne dette. Setter pris på konstruktive innlegg. På forhånd takk. Lenke til kommentar
kazzper Skrevet 25. april 2009 Del Skrevet 25. april 2009 Skulle gjerne hatt noen tips til produkter og fremgangsmåter for å fikse noen småskader, som steinsprut i lakken og overflatiske riper. Jeg har noen riper i lakken, som bildet nedenfor viser. Disse kommer mest sannsynlig av fruen som har vasket bilden, i mitt vaskefravær pga gipset fot. Hun har nok vasket med svamp rett på lakk som var dekket med dritt/smågrus ol, og laget disse. Uansett, så har Meguiar's Scratch-X gjort en ganske bra jobb på disse, men mangler litt finish. Lurer på om Quick Clay kan hjelpe her, som i en annen tråd viser?. Jeg Så har jeg litt steinsprut i lakken, der lakken og klarlakken er vekke, og den grå grunningen kommer frem. Disse er som regel ikke større en noen mm i diameter. Har en liten lakkstift som fulgte med bilen, men fra forrige bil husker jeg det er umulig å legge nedi fargen på en fin måte. Det blir en "dråpe" som legger seg oppi. Hvordan bør jeg gå frem her for best mulig resultat? Så når det overstående er ordnet med, så tenkte jeg vaske og polere bilen for sesongen. Utfordringen er at jeg har en del nupper nede på sidene av bilen. Her hjelper ikk avfetting stort. Hva kan jeg gjøre for å fjerne dette? Sist men ikke minst, så hadde jeg trengt anbefaling til innkjøp av produkter til følgende punkter: 1. Avfettingsmiddel 2. Noe som fjerner nupper. 2. Bilshampho. Bruker en Meguiar's Scratch-X nå. Husker ikke navnet, men er en tykk lilla såpe. 3. Voks som varer. 4. Evt. noe etter voksen. Skulle jeg utelatt noe, så påpek gjerne dette. Setter pris på konstruktive innlegg. På forhånd takk. Quick Clay tar bare det som ligger utenpå lakken (nupper, malingsrester osv,) Scratch-X tar riper. Man kan med fordel behandle med Scratch-X 3-4 ganger på slike riper, jobb skikkelig godt og lenge med den til den er nesten tørr hver gang. Den "dråpen" du får når du bruker lakkstift er ikke til å unngå. Riktig fremgansmåte er å legge i lakk, vente til den har herdet, så våtslipe, legge i klarlakk (eller mer lakk hvis det er ettstegslakk,) vente til den har herdet, våtslipe igjen og så polere opp med profesjonelt utstyr. Avfetting: Prickbort, uten tvil. Eventuelt Turtle Wax Nano prewash etellerannet (ikke bruk en annen turtle-avfetting!) Nupper: Quick Clay Shampoo: Den du har (NXT) er bra, men ganske sterk. Kan være en fordel å ha en mildere også, som f.eks Soft Wash Gel eller Gold Class Car shampoo & conditioner LSP: For eksempel Tech Wax... det er mange gode alternativer. Men jeg anbefaler uansett at du renser lakken kjemisk først, med f.eks Deep Crystal Paint Cleaner. Tech Wax er en syntetisk sealer og skal behandles som vanlig voks i prosessen, men skal etterherde i 12-24timer etter påføring. I denne perioden skal den ikke utsettes for fukt. Lenke til kommentar
langtongting Skrevet 27. april 2009 Forfatter Del Skrevet 27. april 2009 Takker for svar. Hvordan våtsliper man et så lite område, hva utstyr anbefaler du? Er redd for å gjøre mer skade ved å ødelegge lakken rundt disse små steinsprutene. Prickbort har jeg hørt om. Hvor får man tak i det? Quick clay. Hvordan virker i grunn dette produktet? Så trinnvis er det som følger?. 1. Avfetting 2. Fjerning av nupper med clay. 3. Vask. 4. Kjemisk rens. 5. Voksing. 6. Sealing. Stemmer dette? Lenke til kommentar
kazzper Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 Takker for svar. Hvordan våtsliper man et så lite område, hva utstyr anbefaler du? Er redd for å gjøre mer skade ved å ødelegge lakken rundt disse små steinsprutene. Prickbort har jeg hørt om. Hvor får man tak i det? Quick clay. Hvordan virker i grunn dette produktet? Så trinnvis er det som følger?. 1. Avfetting 2. Fjerning av nupper med clay. 3. Vask. 4. Kjemisk rens. 5. Voksing. 6. Sealing. Stemmer dette? 3M har noen små fine sliperondeller, det er denne typen lakkerere osv bruker. Festes på en liten holder som er laget for disse. Ligger ute i internettbutikken vår, men lakkforretninger har ofte denne også. Prickbort ligger også der, men kan ofte finnes på Statoil i 1L-flasker. Quick Clay er rett og slett syntetisk fremstilt leire med lette korrigerende tilsetninger. Man sprayer et "nuppete" lite område med claylube, og drar så claybiten frem og tilbake over området til nuppene er borte. Så knar man leiren godt slik at nuppene blir sittende inni. Korrekt rekkefølge er slik: Avfetting Vask Clay Rens Sealer - etterherder min. 12-24 timer Voks Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå