Gå til innhold

Har valgt spansk til hovedmål til ungdomsskulen : )

Anbefalte innlegg

Nå har eg valgt spansk som hovedmål på ungdomsskulen til høsten. Begynner i 8 klasse og gler meg. ;) Kva er det som er negativt med spansk då?

Eg har høyrt etter eg valgte spansk at tysk har så vanskeleg grammatikk?

Blir det slik i spansktimane at me lærer om kultur,SPRÅK, og sånn? Kva anna lærer me?

Menmen , jeg har valgt spansk :)

spanish_flag2.jpg

Endret av Tommy12
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Be til hva du enn ber til om at du får en god lærer og ikke mer enn 1.

Vi har hatt 4 lærere på tre år, 2 dårlige og en god. Med han gode lærte jeg masse og alle i klasse steg i karakterer, med de to andre sitter vi der og kaster viskel fordi alt de sier er BLLLLLLLLAAAAAAAA.

Lykke til =)

Lenke til kommentar

Jeg valgte fransk..........................

:no:

Går i 10. nå. Og jeg greier å få frem noen stotrende setninger med elendig uttale. Læreren vår er ikke den beste. Hun er faktisk ALTFOR snill med oss. Hun forlanger ingenting. Aldri lekser.

Dette sa hun på fredag i fransktimen da vi hadde fremført noen bittesmå søte presentasjoner om Marokko:

"Det spiller ingen rolle om ikke alt er perfekt, bare at det går an å skjønne det!" , og hun snakket om at neida det spilte ingen rolle om vi hadde millioner av skrivefeil, for det eneste poenget med et språk er at man skal kunne forstå det.

Ikke rart vi ikke lærer noe :hrm:

Ok nå skal jeg prøve meg:

Je pense que ce n'est pas tres amusante que nous, apres trois ans, ne peux pas parler francais.

Jeg tenker at det ikke er veldig morsomt at vi, etter tre år, ikke kan snakke fransk.

Mens de som valgte tysk har vært veldig heldige. Kompisen min (han får 6 i alt) kan snakke tysk flytende, og han forstår det like godt som han forsto engelsk i sjette eller sjuende på barneskolen, sier han.

Lenke til kommentar
Dago motherfucker, det er bare ett side språk og det er 1800talls Engelsk, samme språket som banket dritten av spanjolene ved trafalger.

på videregående er ikke engelsk sett på som sidespråk, bare tysk, fransk og spansk er det :nei:

mener å lære enda et fremmedspråk er unødvendig, ville heller ha hat engelsk i 6 år til enn å ha 2 år med tysk :D

Lenke til kommentar
Dago motherfucker, det er bare ett side språk og det er 1800talls Engelsk, samme språket som banket dritten av spanjolene ved trafalger.

på videregående er ikke engelsk sett på som sidespråk, bare tysk, fransk og spansk er det :nei:

mener å lære enda et fremmedspråk er unødvendig, ville heller ha hat engelsk i 6 år til enn å ha 2 år med tysk :D

Det er ganske fornuftig å kunne et annet fremmedspråk i tillegg til engelsk. I arbeidslivet så kan det for enkelte være bra å kunne spansk, særlig om man jobber med fisk. Kan du fransk så har du forutsetninger for å få impulser utenfra den engelskspråklige verden. Den franske diskursen er ganske anerledes enn den engelskspråklige. I dag får vi så og si alle impulser fra engelskspråklige kilder. Hvor ofte ser du journalister bruke franske, tyske eller spanske aviser eller tidsskrifter som kilde og som ikke er tredjehåndskilde via engelske aviser?

Når det er sagt så er jeg forsåvidt enig i at fremmedspråk på ungdomsskolene og til dels på videregående som oftest er hårreisende elendig. Selv hadde jeg tysk i fire år, men lærte særdeles lite. lærerene kan for lite, det er for få timer, lærerene evner ikke å lære bort språket og elevene er så lite interessert at lærerene bestikker dem ved å vise halvdårlige tyske detektivserier annenhver time.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...