Gå til innhold

Spiritisme, hva gjør vi galt?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel, dere får tro hva dere vil ;-P Min veninne og jeg vet sannheten. Men hvis du mener vi bare så en skikkelse. Hvordan kan vi da ha tegne akuratt det samme, uten at jeg viste hva hun hadde sett. Og hva med alt det andre. Musikk som skrur seg på om natta? Var også engang en ball som lå på bordet som havnet på badet. bagger som faller ned ifra skapet. Og når veninnen min har besøk av andre lurer de på hvorfor det sitter en mann i gyngestolen. Jeg har aldri sett at det har sotti en mann der, men andre har det.

Lenke til kommentar
Vel, dere får tro hva dere vil ;-P Min veninne og jeg vet sannheten. Men hvis du mener vi bare så en skikkelse. Hvordan kan vi da ha tegne akuratt det samme, uten at jeg viste hva hun hadde sett. Og hva med alt det andre. Musikk som skrur seg på om natta? Var også engang en ball som lå på bordet som havnet på badet. bagger som faller ned ifra skapet. Og når veninnen min har besøk av andre lurer de på hvorfor det sitter en mann i gyngestolen. Jeg har aldri sett at det har sotti en mann der, men andre har det.

dere VET sanheten?? her er logikken din "jeg så noe JEG ikke kan forklare og derfor var det et spøkelse"

Lenke til kommentar
2. Altså, jeg _vet_ jeg så det. Og når min veninna har sett den samme personen da hun var yngre, så er det ikke bare hjernen min. Det finnes ingen andre naturlige forklaringer på alt det andre som har hendt i huset heller.

Familien har en hytte, på samme eiendom står også et gammelt hus som hørte til familien, jeg tror det er over 100 år gammelt, jeg sover ofte der alene og har aldri sett tegn på noe overnaturlig, ikke siden jeg var liten gutt hvertfall, men andre som har vært der påstår at de har sett og hørt litt av vært, så tror bare det er noe de inbiller seg.

Kan huske tilfeller fra jeg var liten at jeg har ment jeg så mørke skikkelser og, men det var nok bare en gammel jakke som hang på en knagg eller lignende og barne fantasien min som løp løpsk:P

hjernen er ikke ufeilbarlig, det faktum at du husker du har sett noe betyr ikke at det nødvendigvis er sant, kan huske et kronket eksempel fra når jeg var liten, en kveld jeg synes jeg så en skikkelse inne i det game huset, som stirret på meg.

Antagelig bare en jakke som hang over en knagg, eller lignende, og en barne fantasi som løp løpsk :p

Lenke til kommentar

dere VET sanheten?? her er logikken din "jeg så noe JEG ikke kan forklare og derfor var det et spøkelse"

Var ikke slikt jeg mente. Vi vet sannheten at vi så det. At det ikke bare var en skikkelse. Men vi vet ikke hva vi så (-;

Lenke til kommentar
2. Altså, jeg _vet_ jeg så det. Og når min veninna har sett den samme personen da hun var yngre, så er det ikke bare hjernen min. Det finnes ingen andre naturlige forklaringer på alt det andre som har hendt i huset heller.

Familien har en hytte, på samme eiendom står også et gammelt hus som hørte til familien, jeg tror det er over 100 år gammelt, jeg sover ofte der alene og har aldri sett tegn på noe overnaturlig, ikke siden jeg var liten gutt hvertfall, men andre som har vært der påstår at de har sett og hørt litt av vært, så tror bare det er noe de inbiller seg.

Kan huske tilfeller fra jeg var liten at jeg har ment jeg så mørke skikkelser og, men det var nok bare en gammel jakke som hang på en knagg eller lignende og barne fantasien min som løp løpsk:P

hjernen er ikke ufeilbarlig, det faktum at du husker du har sett noe betyr ikke at det nødvendigvis er sant, kan huske et kronket eksempel fra når jeg var liten, en kveld jeg synes jeg så en skikkelse inne i det game huset, som stirret på meg.

Antagelig bare en jakke som hang over en knagg, eller lignende, og en barne fantasi som løp løpsk :p

Hehe, hvem vet ;-P Kan hende du ikke tror på det, heller at du ikke vil tro på det. Men at de som har vært der føre har sett noe/noen som kan være fakta. Kan også hende du ikke lar de gå inn på deg, om du skjønner?

Lenke til kommentar

kan selv legge til en liten anekdote. Da jeg var liten og rodde aleina på vannet ved hytta så jeg noe i vannet. Jeg var dær og da HELT sikker på at det var et menneske som fløt i overflaten et stykke unna. Jeg ble så redd at jeg nesten mistet årene. Men etter at jeg tok meg sammen og sjekket hva det var så jeg at det bare var en stor morken stokk. Vi mennesker er svært mottakelig til synsbedrag.

Hehe, hvem vet ;-P Kan hende du ikke tror på det, heller at du ikke vil tro på det. Men at de som har vært der føre har sett noe/noen som kan være fakta. Kan også hende du ikke lar de gå inn på deg, om du skjønner?

de fleste som tror på spøkelser og denslags VIL faktisk at det skal finnes. Vi alle er glad i litt mystikk, men noen lar det gå ut over fornuften

Lenke til kommentar

Så de viser seg bare til de som vil tro på dem?

Har tilogmed prøvd å si midt på natta "ånder kom fram, har lyst til å prate med dere" men noe svar fikk jeg ikke, må isåfall være ganske uhøflige disse åndene.

Om jeg vil tro på dem eller ikke er velg egentlig ganske irrelevant, hadde vært morsomt om det var ekte, men det som avgjør om jeg tror på noe eller ikke avhenger ikke av vilje, men av bevis og hva jeg finner fornuftig.

Lenke til kommentar

Så de viser seg bare til de som vil tro på dem?

Har tilogmed prøvd å si midt på natta "ånder kom fram, har lyst til å prate med dere" men noe svar fikk jeg ikke, må isåfall være ganske uhøflige disse åndene.

Om jeg vil tro på dem eller ikke er velg egentlig ganske irrelevant, hadde vært morsomt om det var ekte, men det som avgjør om jeg tror på noe eller ikke avhenger ikke av vilje, men av bevis og hva jeg finner fornuftig.

Om åndene bare viser seg til spess mennesker aner jeg ikke. Egentlig så tror jeg at alle som tror nok på det, og som virkelig prøver, kan få kontakt med dem.

Jeg vet ikke hvordan man "tilkaller" åndene, var liksom det jeg egentlig lurte på ;-P Kan hende det er de som kommer, heller om man må be, bare snakke rett ut heller hva aner jeg ikke

Endret av RAKKA
Lenke til kommentar
Om åndene bare viser seg til spess mennesker aner jeg ikke. Egentlig så tror jeg at alle som tror nok på det, og som virkelig prøver, kan få kontakt med dem

På samme måte som folk som trodde på troll, så troll, de som trodde på Tor og Odin fikk "kontakt med dem" ?

Folk tror og "virkelig prøver" tror jeg kan få seg til å tro på det meste.

Lenke til kommentar

Må nok stille meg på skeptikerenes side. Jeg må også stille spørsmålstegn ved hvor mye man har prøvd å finne naturlige forklaringer på det man anser for å være merkelige hendelser, og hvor ofte man aksepterer den første og enkleste forklaringer som dukker opp inne i hodet. Det med at en bag faller ned, kan være at det er plassert litt feil og det tar tid før den faller. Jeg hadde problemer med at noen bilder jeg har falt ned fra veggen, forklaringen er meget enkel, i to av tilfellene var det fordi jeg har gips vegger og ikke hadde brukt gips plugger. Etter en stund så ble vekten av bildet+ramme for mye og kroken ga etter, i det siste tilfellet var det fordi nødvendig krimskrams for å henge opp rammen manglet, og jeg improviserte en løsning. Den var ikke kraftig nok og løsnet noen dager eller uker etter at jeg hang det opp.

Tror nok psykologer og de med peiling på den menneskelig psyke og slik har gode forklaringer på hvorfor andre også opplever merkelig ting når de er på besøk, og hvorfor du og venninen din husker de samme tingene. Jeg vil tippe det har noe med at man har hørt eller blitt fortalt at slik og slik skal ha skjedd i det huset, og når man er på besøk så ser man etter det. Vi mennesker er flinke til å finne ting som ikke er der. Vår egen hukommelse er heller ikke til å stole på, vi mener å huske ting som egentlig ikke har skjedd o.l. Jeg vil også tro at det er en mulighet for at dere kan forsterke hverandres minner, slik at ting blir lagt til.

Fordi mange har skrevet om dette emnet, så blir det ikke noe mer troverdig av den grunn. Vi mennesker har en god fantasi, og vi tror på alt mulig rart (som en gruppe) av mange forskjellige grunner. Fordi at mange mener det er noe i dette, gjør det ikke mere sant. Som vist i Penn & Teller episoden og andre steder, det er folk som kun er ute etter å tjene penger på andres søken, tro osv. Å være litt skeptisk er ganske sunt.

Men gitt at det finnes ånder, og at det er/var en ånd i det huset, og at slike brett har en funksjon. Hva håper dere å oppnå/få svar på? Hvis det er noe dere søker, kanskje det finnes andre (mer fornuftige) metoder å løse det på enn å prøve å kontakte ånder?

Som andre sier, fordi det ikke skjer noe kan være så enkelt fordi det ikke er noe mere enn "det vi kan ta og føle på". Hvor mange misslykkede forsøk er påkrevd for å "legge dette på hylla"? Men det er ikke noe problem å koke sammen en unnskylding eller fem for hvorfor det ikke fungere, det kan være alt fra at dere gjør det ikke riktig, feil utstyr, åndene var ikke tilstede akkurat da osv osv

Men men, det er ditt liv og ditt valg. Så lenge det ikke går utover andre så skal ikke jeg bry meg mer enn det jeg har gjordt i dette innlegget ;)

Lenke til kommentar

Selv om vi mennesker fantaserer mye, betyr det jo ikke at det _aldri har eksistert vesner som ikke lever i 'virkeligheten'.

"Jeg tror ikke før jeg får se det" Altså, jeg tror på ånder osv. Men jeg vil gjærne vite om det er fakta, heller bare noe jeg alltid har trodd på. Jeg synes dette er spennende. Alt som har med psykiske ting, alt mellom himmel og jord vi ikke ser, stjerner osv synes jeg er utrolig sspennende.

Vi prøvde med spiritisme, hva er galt med å teste? Det skjedde da ingen ting. Og de to andre som var med, hadde jo valgt dette helt selv (;

Endret av RAKKA
Lenke til kommentar
Selv om vi mennesker fantaserer mye, betyr det jo ikke at det _aldri har eksistert vesner som ikke lever i 'virkeligheten'.

"Jeg tror ikke før jeg får se det" Altså, jeg tror på ånder osv. Men jeg vil gjærne vite om det er fakta, heller bare noe jeg alltid har trodd på. Jeg synes dette er spennende. Alt som har med psykiske ting, alt mellom himmel og jord vi ikke ser, stjerner osv synes jeg er utrolig spennede.

Vi prøvde med spiritisme, hva er galt med å teste? Det skjedde da ingen ting. Og de to andre som var med, hadde jo valgt dette helt sel (;

psykiske ting? regner med du tenker på det engelske ordet psychic, på norsk klarsynt

Lenke til kommentar

"Jeg tror ikke før jeg får se det" Altså, jeg tror på ånder osv. Men jeg vil gjærne vite om det er fakta, heller bare noe jeg alltid har trodd på. Jeg synes dette er spennende. Alt som har med psykiske ting, alt mellom himmel og jord vi ikke ser, stjerner osv synes jeg er utrolig spennede.

Vi prøvde med spiritisme, hva er galt med å teste? Det skjedde da ingen ting. Og de to andre som var med, hadde jo valgt dette helt sel (;

psykiske ting? regner med du tenker på det engelske ordet psychic, på norsk klarsynt

Neej nej ;-P Sånne ting som man føler liksom, om du forstår? Man kan føle det, men ingen som ser at du føler det liksom (:

Lenke til kommentar
Neej nej ;-P Sånne ting som man føler liksom, om du forstår? Man kan føle det, men ingen som ser at du føler det liksom (:

nei, jeg forstår ikke

Alle har en psykisk helse. Jeg synes det er spennende å lese og lære om det, hvordan man takler det, lese andres følelser, hvordan og hvorfor slike ting oppstår

f.eks Wikipedia

Lenke til kommentar

nei, jeg forstår ikke

Alle har en psykisk helse. Jeg synes det er spennende å lese og lære om det, hvordan man takler det, lese andres følelser, hvordan og hvorfor slike ting oppstår

f.eks Wikipedia

det jeg ikke skjønner er hva dette har med overnaturlige ting å gjøre. Alt som har med psykologi å gjøre forklares gjennom naturlige prosesser i hjernen.

Lenke til kommentar
det jeg ikke skjønner er hva dette har med overnaturlige ting å gjøre. Alt som har med psykologi å gjøre forklares gjennom naturlige prosesser i hjernen.

Det at man i dag bruker forskjellige psykologiske fagutrykk om tingene, betyr ikke at åndene har forsvunnet fra folk, Derfern

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Det at man i dag bruker forskjellige psykologiske fagutrykk om tingene, betyr ikke at åndene har forsvunnet, Derfern

Den såkalte åndeverdnenen har et ganske stort tema innenfor psykiske lidelser, så vet du det (-:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...