_Brukernavn_ Skrevet 25. april 2009 Del Skrevet 25. april 2009 (endret) CPU: AMD Athlon 64 3000+ 2.0GHz Kjøler: NorthQ Silent Ice II K8 Hovedkort: Abit KV8-MAX3 Siden jeg bygde maskinen min (for mange år siden) har jeg hatt problemer med varm prosessor. Den er mellom 70 og 80 grader ved idle, og går godt over 90, til og med 100 grader når den belastes. For det meste har jeg ikke opplevd et ustabilt system, det hender det skrur seg av pga for høy temperatur, men jeg har vanligvis sluppet det ved å la kabinettdøren stå åpen. Det jeg begynner å lure på er om kjøleren jeg kjøpte til prosessoren faktisk er dårligere enn stock kjøleren. Jeg skal snart oppgradere, og har også kjøpt noen kabinettvifter denne gangen, så det er ikke snakk om å gå til innkjøp av kjøler eller vifter, men er greit å vite hvis jeg tenker å bruke gamle deler til server eller noe i den duren. Jeg tror ikke jeg har montert kjøleren feil for kjøleribbene blir VELDIG varme. Holder du fingere på de mer enn et sekund så svir du deg. Men likevel så avgir viften på kjøleren kald luft(?). Jeg vet at dette er veldig gamle produkter, men er det noen som har kjennskap til denne kjøleren eller stock kjøleren, og kan si noe om kjølegenskapene? Kanskje det ville vært bedre å bruke stock kjøleren? Endret 26. april 2009 av pro_odeh Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 25. april 2009 Del Skrevet 25. april 2009 (endret) Tipset mitt er å prøve og se hva som skjer. Er ganske mange faktorer som spiller inn og vanskelig å si noe konkret om akkurat ditt oppsett. Støv ødelegger mye! Et nytt lag kjølepasta skader vel heller ikke. Endret 25. april 2009 av Pastafarian Lenke til kommentar
_Brukernavn_ Skrevet 25. april 2009 Forfatter Del Skrevet 25. april 2009 Tipset mitt er å prøve og se hva som skjer. Er ganske mange faktorer som spiller inn og vanskelig å si noe konkret om akkurat ditt oppsett. Støv ødelegger mye! Et nytt lag kjølepasta skader vel heller ikke. Når jeg merket at det kom kald luft ut fra viften skrudde jeg den av, og jammen var det ikke et lite teppe mellom kjøleribbene og viften, samt mellom ribbene. Har fjernet det nå og CPU ligger ved 40 grader idle. Ikke verst =) Skal prøve å stresse systemet litt å se hva som skjer. Har aldri hatt CPU'en så kald før, selv ikke når den var ny! Lenke til kommentar
_Brukernavn_ Skrevet 26. april 2009 Forfatter Del Skrevet 26. april 2009 Har stresset CPU'en en del, og den vipper så vidt over 50 ved full load. Det er halvparten av hva den har pleid å være! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå