Gå til innhold

Minnepenn som RAM?


Hvem

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei,

jeg har en gammel HP ferdigbyget stasjonær PC med XP som har veldig lite RAM og jeg har en minnepenn som har mer lagrings plass. Det jeg lurer på er om jeg kan bruke minnepennen min som RAM. Og hvordan, hvis jeg kan.

 

Hm. Jeg kan vel i grunn bare svare på det første. På Vista er det slik at når du setter inn en lagringsenhet som har en viss mengde plass, kommer det opp at du kna øke hastigheten til datamaskinen med denne enheten. Jeg har aldri prøvd det, så keh vet ikke hvor mye fortere det går. På XP har jeg aldri sett noe slikt komme opp. Det finnes sikkrt ett eller annet program på nettet som gjør dette i XP og, men hvor du finner det må du spørre noen andre om. ;)

Lenke til kommentar

Har ikke brukt den pc'en siden da jeg installerte det, jeg tror ikke det var en kjempestor forbedring. hvis du haar en 4GiB minnepenn kan det bli noe.

 

EDIT: En annen ting å tenke på er at du ikke kan overskrive en minnepenn evig mange ganger. Men jeg tror nok det skal vare en gooood stund til!

Endret av eystein94
Lenke til kommentar
Tror ikke du kan forvente noen ytelsesøkning akkurat.

USB er en del fartsbegrenset mens RAM til sammenligning dundrer avgårde i ganske så mye høyere fart.

Det er jeg fullt klar over og forventer ikke å få noen særlig ytelsesøkning. Å sette vekselfila på minnepenna kan dog ikke skade tror jeg siden jeg uansett kun har 4 GB RAM. Skal oppgradere til 8 GB + SSD snart.

Lenke til kommentar
Fant et program som heter eBoostr. Jeg installerte det og det virket! Nå har jeg 1GiB RAM istedenfor 512MB. :thumbs:

 

Er eBoostr helt virusfritt? I så fall skal ihvertfall jeg bruke min 4GiB minnepenn.

Men må minnepennen være helt tom for filer?

Hvilken side lastet du eBoostr ned fra?

 

1.Jeg har ikke fått noe virus.

2. Du må formatere den først.

3. Det er bare å søke på google.

Lenke til kommentar
Tror ikke du kan forvente noen ytelsesøkning akkurat.

USB er en del fartsbegrenset mens RAM til sammenligning dundrer avgårde i ganske så mye høyere fart.

Det er jeg fullt klar over og forventer ikke å få noen særlig ytelsesøkning. Å sette vekselfila på minnepenna kan dog ikke skade tror jeg siden jeg uansett kun har 4 GB RAM. Skal oppgradere til 8 GB + SSD snart.

Setter du sidevekslingsfil på minnepenn vil 2 ting skje:

1. Det vil gå veldig sakte siden minnepennen har lav random write hastighet.

2. Du vil drepe den fort, siden flash har et begrenset antall skrivesykluser, og du skriver til den kontinuerlig. SSD har "wear leveling", det har ikke minnepenner...

Lenke til kommentar
What the...? Dete er det rareste jeg har hørt på en uke, MINST!! :O

Funker dette med eksterne HDDer også? :fun:

Harddisker er noe annet da det ikke er Random Access Memory.

Det er ikke minnepenner heller. Teknisk sett er flash-minne en form for EEPROM. Prinsippet ved ReadyBoost og liknende teknologi er at flashminne har vesentlig lavere søketid enn en harddisk. Dette gjør at man vil se en ytelseøkning der der søketid er essensielt. Flashminne er derimot langt tregere enn harddisker på sekvensiell lese og skriveytelse, så i forhold til å laste inn store mengder data til/fra RAM er som oftest harddisk rakere. Vista ReadyBoost tar høyde for dette og veksler mellom å bruke disk eller flashminne (om ReadyBoost er aktivert) alt etter hvilken type operasjon som skal utføres. Jeg regner med eBoostr også utfører en slik dynamisk vekselvirkning mellom disk og flashminne.

 

Med andre ord er flashminne raskere enn harddisk på et område (søketid) men tregere på et annet (skriving av data til/fra). RAM er raskere enn både harddisk og flash til begge deler, så det er både flash og HDD som er flaskehalsen foreløpig. Forøvrig vil en flashminneenhet holde i årevis før den slutes ut på grunn av ReadyBoost eller liknende alternativer.

Endret av fargoth
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...