Slabbedasken Skrevet 25. april 2009 Del Skrevet 25. april 2009 Har laget en server med 6 stk WD 1000gb disker og en 160gb disk utenom som jeg kjører Windows Vista 64 og diverse programmer på. De 6 diskene er koblet i RAID5 så har vel ca 4655GB til rådighet. Jeg bruker Intel Matrix Storage Manager Etter at diskene var ferdig "initialisert" dukket den opp på diskbehandling Da jeg skulle "åpne nytt volum" for at denne "serveren" skulle dukke opp på min datamaskin, fikk jeg visst ikke lov til det! Er ikke helt sikker på hva som skjedde (min første server jeg bygger) og plutwselig var det volumet som viste på diskbehandling delt opp i 2 på langs i samme "kolonne" Den ene var på rett over 2TB og andre på litt over 2,6TB Jeg får lov til å "åpne nytt volum" på den minste av disse 2 slik at den dukker opp på min datamaskin som vanlig, men den andre delen som er på over 2,6TB får jeg ikke gjøre noe med, den er bare grå og får ikke valgt "ny volum", så får ikke gjort noe. Er somsagt ikke så dreven på dette området, så lurte på om noen av dere her har noen tips til hvorfor dette har skjedd og evnt. hva jeg kan gjøre for å få ordnet det slik at jeg får hele raid oppsettet som 1 stk harddisk på min datamaskin slik at jeg får benyttet meg av all lagringskapasitet ;-) Håper på tips MvH Slabbedasken Lenke til kommentar
Varj Skrevet 25. april 2009 Del Skrevet 25. april 2009 windows støtter vel ikke større volum enn 2TB, du kan dog sette sammen flere av disse om du gjør om til dynamic disks (software raid i windows). har riktignok ingen erfaring med vista, men dette er tilfelle for win2003. Lenke til kommentar
slett meg! Skrevet 25. april 2009 Del Skrevet 25. april 2009 Vist jeg ikke husker galt så støtter ikke NTFS filsystemer som er over 2 TB Lenke til kommentar
Varj Skrevet 25. april 2009 Del Skrevet 25. april 2009 Vist jeg ikke husker galt så støtter ikke NTFS filsystemer som er over 2 TB dette er feil, har selv sett ntfs filsystem på 6TB, ikke at jeg vil anbefale det dog. http://en.wikipedia.org/wiki/Ntfs ifølge wiki kan ntfs være ufattelig mye større. men du kan ikke ha MBR på disker over 2TB, så boote fra de kan være umulig i windows verden. Lenke til kommentar
Slabbedasken Skrevet 26. april 2009 Forfatter Del Skrevet 26. april 2009 Ja software raid hadde kankje vært noe, men er ikke Intel Matrix Storage Manager det? eller mangler jeg noe da? (klarte å rive ut strømledningen i en av diskene i går, så nå står pc`en og "bygger opp" igjen raiden. Tar evig lang tid, men hva bør jeg gjøre som første steg etter dette? Noen som har vært mye borti Intel Matrix Storage Manager som har noen tips der? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå