Simen1 Skrevet 30. april 2003 Del Skrevet 30. april 2003 Excel spørsmål: Jeg har noen kolonner med dato og klokkeslett i dette formatet: 29.04.2003 17:58:28.077 Det at sekundene oppgis med 3 desimaler er et problem. (hele cella oppfattes som tekst i stedet for dato og tid.) Hvis jeg fjerner den siste desimalen så går det bra. Har dere noen gode ideer om hvordan jeg kan fjerne den siste desimalen automatisk? (Gidder ikke å gjøre det manuellt i over 5.000 celler :o ) Lenke til kommentar
Cid Skrevet 30. april 2003 Del Skrevet 30. april 2003 Merk alle cellene, format->celler->egendefinert[dd.mm.åååå tt:mm:ss] skrives inn uten klammer Lenke til kommentar
unwill Skrevet 30. april 2003 Del Skrevet 30. april 2003 Husker ikke mye fra ex cell, men kan du ikke besteme formatet ? En ikke så god, men fungerende løsning er å søke og erstatte i alle cellene... Først Søk etter ".0" ersatt med "." Da vil du antaglivis ta med litt for mange, blant annet månedene som er ".04" osv Men du kan ta å ersatte tilbake søk etter ".1." og ersatt med ".01." osv (9 stk) Da er du ferdig etter 10 søk og erstatt Lenke til kommentar
Yoda Skrevet 30. april 2003 Del Skrevet 30. april 2003 Formel :VERDI(DELTEKST(celle med tekst;1;22)) Deretter formaterer du celen med formatet fra Cid sin post. Yoda Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. april 2003 Forfatter Del Skrevet 30. april 2003 Formel :VERDI(DELTEKST(celle med tekst;1;22)) Deretter formaterer du celen med formatet fra Cid sin post. Yoda Yess! Nå fikk jeg til Så kjekt å spørre her, det er alltid noen som har uvanlig god peiling på rare spørsmål. Takk! Lenke til kommentar
RauRau Skrevet 30. april 2003 Del Skrevet 30. april 2003 Det vil være problemer med Yoda sin løsning ettersom man ikke runder av riktig!!! eller tar jeg feil ? 28.999 sekunder blir til 28 sek. ?? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. april 2003 Forfatter Del Skrevet 30. april 2003 Det vil være problemer med Yoda sin løsning ettersom man ikke runder av riktig!!! eller tar jeg feil ?28.999 sekunder blir til 28 sek. ?? Desimalene er ikke så viktige for meg. Metoden til Yoda kutter bare ut den tredje desimalen. (28.999 sekunder blir til 28.99 sek.) Det ganske uvesentlig for meg om det blir ørlite feil avrundet. Det viktigste er at Excel klarer å oppfatte dette i formatet "dato og tid". Tidligere ble det bare registrert som tekst, og da er det umulig å lage grafer med tidspunkt langs en verdiakse. (Manuell redigering av 5000 celler var også ganske uaktuellt) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå