Gå til innhold

stasjonær pc til under 10 000

Anbefalte innlegg

Vel, dersom han går for oppsettet til jorn, så kan han likegreit bytte ut 275 meg 4890 da 4890 lett klokker som du sier, og yter godt i samme prisklasse. Er vel mulig at den er en hundrelapp billigere og.

Skjermkort avhenger dog mye på skjermoppløsning.

@Jornboss

Hvordan i all verden får du en am2+ prosessor til å kjøre på et am3 hovedkort sammen med ddr3 ram når am2+ ikke kan brukes på am3?

Socket AM2+ Phenom II Compatibility Alert

Socket AM2+ Phenom II processors cannot be used on socket AM3 motherboards without causing irreversible damage to the processor. This type of damage is not covered under warranty.

EDIT:

Ser at jornboss har oppdatert sitt oppsett med en 945 istedenfor, da denne er AM3 har jeg ikke noe å si på det lenger. :)

Ja du hadde helt rett. Forslaget var i utgangspunktet basert på PII720:) Takk for at du sa i fra.

Q9550 er en kjempeprosessor. Sjekk den her (oppdatert i mars)

Endret av jornboss
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vel, dersom han går for oppsettet til jorn, så kan han likegreit bytte ut 275 meg 4890 da 4890 lett klokker som du sier, og yter godt i samme prisklasse. Er vel mulig at den er en hundrelapp billigere og.

Skjermkort avhenger dog mye på skjermoppløsning.

@Jornboss

Hvordan i all verden får du en am2+ prosessor til å kjøre på et am3 hovedkort sammen med ddr3 ram når am2+ ikke kan brukes på am3?

Socket AM2+ Phenom II Compatibility Alert

Socket AM2+ Phenom II processors cannot be used on socket AM3 motherboards without causing irreversible damage to the processor. This type of damage is not covered under warranty.

EDIT:

Ser at jornboss har oppdatert sitt oppsett med en 945 istedenfor, da denne er AM3 har jeg ikke noe å si på det lenger. :)

Ja du hadde helt rett. Forslaget var i utgangspunktet basert på PII720:) Takk for at du sa i fra.

Q9550 er en kjempeprosessor. Sjekk den her (oppdatert i mars)

Q9550 er uten tvil en god CPU, litt høyt strømforbruk kanskje? Jeg tror dog jeg vil gå for en 940 / 920 eller am3 ved 945 / 955.

Jeg må nesten spørre, hvorfor valgte du en 275 med et AMD oppsett?

Har hørt at AMD klokker ned, eller, nedjusterer nVidia hardware, men vet ikke grunnen. Mulig fordi AMD og ATI er samme selskap og de da har litt bedre kontroll på optimalisering osv.

Uten å prøve å ta over tråden, hva er det å tjene på ddr3 over ddr2? Du har nevnt tidligere at det ikke er noe å tjene.. ;)

Lenke til kommentar

Det er en 2-3% å tjene i ytelse mellom ddr2 og ddr3 på en amd plattform. Største fordelen med å velge et AMD dragon (790 chipset, phenom, 48xx gpu) oppsett er at du da enkelt kan overklokke med hjelp av AMD overdrive, dette uten å rote i bios. Når det gjelder oppsettet til jorn er det bra, men kommer litt ann på endel ting der.

945 er ikke black edition, og krever derfor mer arbeid med overklokking.

Hovedkortet har ikke støtte for crossfire, i denne prisklassen bør en ha det. I videoredigering vil du ha en viss effekt med 4 kjerner istede for 3, i gaming svært lite.

Kjører du vista 64 bit vil du også kunne ha nytte av 8 gb ram, også i spill ved å sette swap fila til 0. Er pris viktig, så mener jeg du har mer igjen ved å gå for et AM2+ oppsett.

Klargjort for crossfire. Slike at mitt forslag er slik.

q9550 er en god cpu, dog er phii en bedre gamer spu i mange spill, dette da du får færre framdrops og dermed gjevnere spilleflyt.

phii 940 er black edition og enklere å klokke ved hjelp av AMD overdrive. Vil du alikevel gå for et AM3 oppsett bør du alikevel velge hovedkort og psu som kan støtte crossfire.

cpu er kraftig nok i massevis til å drive 2 x 4890 dersom det kommer spill som trenger dette.

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Det oppsettet var helt bevisst ikke satt opp for 2 skjermkort; derfor spiller det ingen rolle om jeg legger inn Nvidia eller ATI. Watten er på 600W. Som sagt tidligere kan en legge inn alt en øsnker dersom en øker budsjettet. Når det er sagt så støtter jo kortet CF, men som sagt ikke beregnet å ha to skjermkort i dette oppsettet.

Lenke til kommentar
cpu er kraftig nok i massevis til å drive 2 x 4890 dersom det kommer spill som trenger dette.

Det er jo en grense på grafiske muligheter, Crysis har da veldig god grafikk, de fleste spillprodusenter holder tilbake på grafikken nettopp fordi det krever for mye.

Hadde likt å se CryEngine 2 / 3 i flere spill, men du stiller mye høyere krav til spilleren.

Valve's Source Engine er veldig kraftig, litt bedre fysikk så hadde den vart i et par år framover.

AMD Dragon er vel egentlig bare et 780g hovedkort med Phenom II cpu og et ATI skjermkort i 48xx klassen?

Ikke noe spesielt i det, kan godt være at 790fx også funker

Vil bare legge til at jeg heller ville gått for MSI enn Gigabyte når det gjelder hovedkort.

Just my 2 cents.

edit: Ja, jeg skal slutte å gnage om DDR3 og DDR2.

Endret av Cleaf
Lenke til kommentar

i dette tilfellet er det ikke kun i minnet forskjellen ligger, phii 940 og 945 er stort sett samme cpu, 940 støtter ikke ddr3, men er black edition, fx chipsettet for ddr3 er også meget dyrer for am3 enn for am2, slik at totalt sett er det ikke snakk om et par hundre.

AM2+ 790FX fra kr 1074.- AM3 790FX fra kr 1442,-

Phii 940 fra kr 1712,- Phii 945 fra kr 1975,-

4 gb ddr2 minne 800 mhz fra kr 385, 4 gb ddr3 minne , fra kr 575,-

Over 800 kr i forskjell, og hva kan disse 800 gi en rigg, jo cf støtte med det beste chipsettet for cf, + psu kraftig nok til å drive det. Dette samt en cpu med fri multiplyer, tja etter min mening en bedre rigg på alle områder.

Og når det i tillegg anbefales hk uten cf støtte for am3 ja da betaler en rett og slett tåpelig mye for 2-3% bedre ytelse i endel programmer. Og i tilegg ikke ha oppgraderingsmulighter uten å skifte ut grafikkortet, ikke en bra anbefalning i denne prisklassen.

Endret av Osse
Lenke til kommentar

De 800 kan være riktig å bruke til noe annet men. Vi har hatt en lignende diskusjon tidligere; du kan ikke sammenligne PC oppsett direkte. Et AM3 oppsett gjør at vedkomende kanskje kan ha hovedkortet i 4 år, skifte ut prosessoren om 2. Et AM2+ oppsett er endelig - ingen oppgraderingsmuligheter. Vedrørende oppgradering av skjermkort så blir det opp til den enkelet om en skal dimensjonere for 2 kort, evt kjøpe 1 helt nytt om feks 2 år.

Jeg ville gått for AM3 slik at pcen presumptivt kan vare lenger. Men selvsagt har du et godt poeng Osse; spare nå eller tenke levetidskostnader. Slik er det alltid når det gjelder investeringer.

Hovedkortet har støtte for CF 16x8, men det er ikke sikkert at to HD4870 er bedre enn et annet nytt om to år.

Helt latterlig var vel ikke oppsettet mitt - men ok du mener hva du vil.

EDIT: ja jeg vet du vil si at AM3 CPUer er kompatible med AM2+. Du vet ikke hvor lenge det vil fortsette før en må ha AM3.

Endret av jornboss
Lenke til kommentar

Alle fremtiige am3 cpu vil støtte am2+ også. Bulldoser som skal følge phenom får en ny sokkel. Så levetid er like lenge for et et am2+ som for et am3 hk.

Vidre så for en gamer bør en virkelig anbefale en black edition, enklere overklokking får en ikke. FX chipsett er det raskest chipsettet for crossfire. Riktig vi hadde siskusjonen men da var det noe andre premisser, da gjaldt kombo med phii720, og 945 og 955 var ikke kommet. Samt prisnivået var lavere også bruksområder.

Men slik du har anbefalt er etter min mening ikke det beste i den prisklasse, dette i hovedsak pga ikke cf støtte på hk, og ikke psu kraftig nok til å drive dette. Og en har fordeler av 8 gb minne dersom en har vista 64 bit. Ja ønsker han DDR3 bør han bruke 800 kr mer.

Og NEI hk du anbefaler har kun 1 pci 16 og derfor ikke engang 16/8 støtte for cf

Gigabyte GA-MA790XT-UD4P Overblikk

Sokkel: AM3 Brikkesett: AMD 790X RAM DDR3: 4 plasser RAM-støtte: 16 GB SATA int. porter: 8 PCI: 2 PCI Express x1: 3 PCI Express x16: 1 USB 2.0 bak: 8 Fire Wire (1394a) bak: 2

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Feil i prisguiden, der står det bare 1 x pci 16. Men for gaming taper en mer en fordelen med DDR3 ved å ikke bruke FX chippsetet. Det gjør forslaget ditt litt bedre, men hvorfor ikke med en psu som kan drive det. Skal en ikke dimisjonere for CF så kan en like greit gå ned til en 500 - 600 på hk.

Edit:

Og det bør jo absolutt korrigeres i prisguiden, slik det står nå virker kortet ikke bra, er jo feil. Er jo det rimligste hk med cf støtte og kommer ikke riktig frem.

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Ja du har et poeng, men hensikten med den PSUen, hovedkortet og ramen var muligheten for overklokking. Når PCen begynte å falme litt, tenkte jeg at vedkommende kunne kjøpe en bedre kjøler og så overklokke. Sammensetningen var dimensjonert for en slik prosess.

Men har en penger kjøper an alt bedre. Men jeg vil ikke anbefale å gå ned på specs - da vil en få enda mer begrensninger.

Utfordingen kan være at PII 945 ikke er like god som PII940; men 10-15% klarer den fint og det er kanskje nok? Ekstrem OC er nok BE bedre ja.

EDIT: ja det er faktisk et veldig bra hovedkort. Jeg letet lenge etter det og sjekket reviews i hytt og gevær.

Endret av jornboss
Lenke til kommentar

Jo greit nok, men det er ikke cpu phii 940/945 som blir første flaskehalsen ved en oppgradering, det er grafikkortet. Og derfor bør det dimisjoneres deretter også. 940 som det er nå er et røverkjøp i og med at den har fri mulitplyer og defor kan utnytte AOD meget bra.

Lenke til kommentar

Hehe, det er helt greit for meg at denne tråden ble en diskusjon, men jeg har falt av lasset for lenge siden.

Jeg har egentlig blitt enig med meg selv om å kjøpe en ferdigbygd pc som jeg setter opp med konfigurator. Det er ikke mye dyrere, og pc'en kommer med garanti og support. Jeg blir helt sikkert fornøyd så lenge jeg plukker ut de komponentene som tilfredsstiller minimumskravene mine. Og ikke minst slipper jeg frakt på hver eneste komponent...

Lenke til kommentar
Ja det kan være greit , er bare så irriterende at de fleste nettbutikker ikke har de optimale valg i sine pcbyggerer. Netshop bygger dog pc 100% etter dine valg. Komplett har vist sluttet med det.

Ja, de har nok begrenset utvalget og valgmulighetene en del, samtidig som de gir 3 års garanti (produsentene gir vanligvis bare 1 års garanti) for å kompensere litt for det. Jeg er ikke den som vet så mye om pc'er, men jeg synes det virker som om komplett.no har helt greie alternativer. Jeg er på nippet til å bestille nå, og jeg synes pakkeløsninga virker helt ok...

Lenke til kommentar

Sjekka akkurat netshop for å se om de har mange av de samme komponentene jeg har sett hos komplett.

Da jeg brukte konfiguratoren på netshop.no, måtte jeg endre litt på oppsettet jeg hadde fra komplett.no, men jeg fikk da til noe som lignet.

Men jeg ble litt overrasket over at netshop faktisk ble en hel del dyrere...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...