Gå til innhold

Videoformat på youtube?

Anbefalte innlegg

Hei.

Vet ikke om jeg poster dette rett, men noen får evt. flytte det.

Jeg har laget en liten video i Avi-format. Denne filen er på hele 900 mb på en 5-minutts snutt.. Er ikke helt ekspert på formater og sånt, så håper at noen kan hjelpe meg.

Jeg skal laste filen opp på youtube, og trenger derfor en fil i lavere kvalitet for å lettere laste opp.

Konverterte til MKV-format (MPEG4), og fikk filen ned i 53 mb.

Når jeg ser på filen, så ser kvaliteten helt grei ut, og prøvde å laste den ut på nettet, det gikk rimelig kjapt og greit.

MEN; så ser jeg på filmen på youtube, og kvaliteten er ugjenkjennelig mye dårligere.

Noen som vet hvorfor? Har jeg gjort noe feil (bør jeg bruke et annet format?), eller er det bare slik youtube er? Alt blir mye mer kornete og mer utydelig. VELDIG mye dårligere.

Noen som har tips / meninger?

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei.

Vet ikke om jeg poster dette rett, men noen får evt. flytte det.

Jeg har laget en liten video i Avi-format. Denne filen er på hele 900 mb på en 5-minutts snutt.. Er ikke helt ekspert på formater og sånt, så håper at noen kan hjelpe meg.

Jeg skal laste filen opp på youtube, og trenger derfor en fil i lavere kvalitet for å lettere laste opp.

Konverterte til MKV-format (MPEG4), og fikk filen ned i 53 mb.

Når jeg ser på filen, så ser kvaliteten helt grei ut, og prøvde å laste den ut på nettet, det gikk rimelig kjapt og greit.

MEN; så ser jeg på filmen på youtube, og kvaliteten er ugjenkjennelig mye dårligere.

Noen som vet hvorfor? Har jeg gjort noe feil (bør jeg bruke et annet format?), eller er det bare slik youtube er? Alt blir mye mer kornete og mer utydelig. VELDIG mye dårligere.

Noen som har tips / meninger?

På forhånd takk :)

1280 x 720.

MPEG4 omtrent 100 MB for fem minutt, 6 Gbps. Eller WMV omtrent samme oppløsning.

Så får du alternativet "HD" på avspilleren i Youtube.

Lenke til kommentar
1280 x 720.

MPEG4 omtrent 100 MB for fem minutt, 6 Gbps. Eller WMV omtrent samme oppløsning.

Så får du alternativet "HD" på avspilleren i Youtube.

Hei.

Jeg har nå prøvd dette, men får ikke opp alternativet HD :(

Er dette noe jeg kan sitte som fast for alle som skal spille av, eller må hver enkelt velge HD som skal spille av?

Noen som har andre tips? Bør jeg velge annet format enn MKV?

Og hvorfor blir kvaliteten så mye ¨dårligere enn når jeg ser filmen på min egen pc?

Lenke til kommentar
Og hvorfor blir kvaliteten så mye ¨dårligere enn når jeg ser filmen på min egen pc?

Fordi youtube kompresserer videoen noe helt sinnsykt. Det er umulig å få bra kvalitet på youtube uten å se i HQ eller HD. Men jeg skjønner ikke hvorfor du ikke får en HD-knapp.

Lenke til kommentar

Fordi youtube kompresserer videoen noe helt sinnsykt. Det er umulig å få bra kvalitet på youtube uten å se i HQ eller HD. Men jeg skjønner ikke hvorfor du ikke får en HD-knapp.

Hva skal til for å få opp HQ da? Jeg får ikke opp det alternativet heller.

Og som sagt: Er dette noe alle må velge når de spiller av, eller kan jeg velge det som standard for videoen?

Lenke til kommentar

Det er helt riktig at YouTube komprimerer filmen uavhengig av hva du selv har gjort.

Men hvis kilden som brukeren lastet opp allerede er "YouTube-kvalitet", så er det jo ingenting YouTube kan gjøre for å vise deg videoen i HD-kvalitet, og følgelig mangler HD-knappen.

Lenke til kommentar

Tålmodighet er ordet, jeg prøvde også å laste opp videoer i HD, men fikk aldri HD eller HQ knappen opp på videoene, så jeg ga opp tilslutt. Det var først dagen etter at HD knappen var tilgjengelig (og HQ knappen - jeg lastet flere kopier bare for å sjekke).

Så om du venter en stund så kommer den kanskje opp.

Lenke til kommentar
Tålmodighet er ordet, jeg prøvde også å laste opp videoer i HD, men fikk aldri HD eller HQ knappen opp på videoene, så jeg ga opp tilslutt. Det var først dagen etter at HD knappen var tilgjengelig (og HQ knappen - jeg lastet flere kopier bare for å sjekke).

Tror kanskje jeg har funnet ut av det.

Når jeg sitter og jobber her, har jeg en gammel versjon av Internet Explorer.

Når jeg går over på min andre pc (med firefox), får jeg opp HQ og HD.

Og da blir jo kvaliteten helt topp :)

Så da er det kanskje bare at man ikke får opp disse valgene med gammel versjon av IE?

Er det noen som vet hva kravene er for å få gode snutter på ca 5 minutt i hhv. HQ og HD-format?

Lenke til kommentar

Tror kanskje jeg har funnet ut av det.

Når jeg sitter og jobber her, har jeg en gammel versjon av Internet Explorer.

Når jeg går over på min andre pc (med firefox), får jeg opp HQ og HD.

Og da blir jo kvaliteten helt topp :)

Så da er det kanskje bare at man ikke får opp disse valgene med gammel versjon av IE?

Er det noen som vet hva kravene er for å få gode snutter på ca 5 minutt i hhv. HQ og HD-format?

Last opp som MPEG4 eller WMV, 6Mbps.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...