nvidia128 Skrevet 24. april 2009 Del Skrevet 24. april 2009 Kan noen hjelpe meg å besvare disse spm? Noen meninger? Kan språket brukes til å diskriminere andre? Isåfall hvordan? - Kan språk brukes til å heve seg over andre? Hvordan? - Hvorfor er det viktig å kunne språk? - Hvilken betydning har språkkompetanse? Norskkunnskap? Fremmedspråkkunnskap? - Kan språket brukes til å både inkludere og ekskludere? Lenke til kommentar
TheMartine Skrevet 24. april 2009 Del Skrevet 24. april 2009 Kan språket brukes til å diskriminere andre? Ja, det tror jeg. Ved å for eksempel bevisst uttrykke seg med ord og uttrykk man vet at andre ikke vil kunne forstå. Kan språk brukes til å heve seg over andre? Ja, det blir vel omtrent noe av det samme som forrige spørsmål. Det er går an å få andre til å føle seg dumme ved å bruke et vanskelig språk, med for eksempel masse fremmedord, vanskelige formuleringer og lignende. Hvorfor er det viktig å kunne språk? Er det viktig? I dag er det viktig, og det er vel mest fordi ved riktig bruk, vil språk gjøre kommunikasjon enklere. Men mennesker kan fint kommunisere uten språk også. Hvilken betydning har språkkompetanse? Det er viktig for å kunne forstå andre og bli forstått selv. Det gjelder både norsk og fremmedspråk. Kan språket brukes til å både inkludere og ekskludere? Absolutt. Hvis jeg snakker røverspråk med ei venninne som også kan røverspråk, har jeg inkludert henne i samtalen. Mens moren hennes, som ikke kan røverspråk, blir ekskludert. Lenke til kommentar
nercix Skrevet 24. april 2009 Del Skrevet 24. april 2009 Dette var (er ei typisk) eksamensoppgåve. Eit tips kan vere å rote seg fram på udir og lese sensorrettleiinga som høyrde til. Lenke til kommentar
nvidia128 Skrevet 24. april 2009 Forfatter Del Skrevet 24. april 2009 Kan språket brukes til å diskriminere andre? Ja, det tror jeg. Ved å for eksempel bevisst uttrykke seg med ord og uttrykk man vet at andre ikke vil kunne forstå. Kan språk brukes til å heve seg over andre? Ja, det blir vel omtrent noe av det samme som forrige spørsmål. Det er går an å få andre til å føle seg dumme ved å bruke et vanskelig språk, med for eksempel masse fremmedord, vanskelige formuleringer og lignende. Hvorfor er det viktig å kunne språk? Er det viktig? I dag er det viktig, og det er vel mest fordi ved riktig bruk, vil språk gjøre kommunikasjon enklere. Men mennesker kan fint kommunisere uten språk også. Hvilken betydning har språkkompetanse? Det er viktig for å kunne forstå andre og bli forstått selv. Det gjelder både norsk og fremmedspråk. Kan språket brukes til å både inkludere og ekskludere? Absolutt. Hvis jeg snakker røverspråk med ei venninne som også kan røverspråk, har jeg inkludert henne i samtalen. Mens moren hennes, som ikke kan røverspråk, blir ekskludert. 1000takk.Det var nyttig Lenke til kommentar
nvidia128 Skrevet 26. april 2009 Forfatter Del Skrevet 26. april 2009 Noen andre som vet, eller kan svare disse spm? pls Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå