Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst]Høyt turtall lite farts økning...

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest member-63169

du har problemer med for høyt turtall? du bestemmer jo turtallet selv med å gire. eller er det clutsjen som slipper og motor bare ruser seg oppogver?

Lenke til kommentar
du har problemer med for høyt turtall? du bestemmer jo turtallet selv med å gire. eller er det clutsjen som slipper og motor bare ruser seg oppogver?

Det han prøver å si er at clutsjen din mulig er ødelagt, tror jeg ihvertfall.

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar
Gjest member-63169

eller mente du at turtallet er høyt når du kjører i eks 50 og ikke har flere gir? du kan skifte drev, mindre bak og større foran. det er egentlig ulovlig da, står vel også i vognkortet. jævla purken kommer på skolen for å sjekke om du ahr trimmet.

Lenke til kommentar
Gjest member-63169

Det han prøver å si er at clutsjen din mulig er ødelagt, tror jeg ihvertfall.

Det var jo det jeg også sa! :p:)

Lenke til kommentar

Hvis turtallet øker uten at farta øker så er clutsjen slitt. Hvis den ikke "sklir" så har du for lav dreving. Men tror moderatorene regner endring av dreving som trimming så vet ikke om det er lov å diskutere.

Edit: Hvis du skal bytte clutsjlameller så for guds skyld IKKE bruk de billige lamellene med metall-ender. De ødelegger clutsh-"tønna". Bruk de originale av plast. Er bedre at lamellene blir slitt enn å måtte bytte en del til flere tusen. Har hatt DTR-er selv så jeg vet at det er et problem.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Vel tror ikke problemmet ligger i gira.for clutsjen fungerer helt fint.

Skal ikke presse inn hendelen så alt for mye før den reagerer og mopeden bare triller.

og bare for og si i fra så snakker jeg ikke om og trimme noe sykkel i dette tilfell,

bare spørr om hjelp til og få justert sykkelen min i henhold til det som alt står på fra før.

håper hverfall ikke tråden bli stengt,da jeg ikke har andre plasser og henvende meg.

Lenke til kommentar

48/11 er original dreving på DTR. Så teoretisk er det det maksimale (med tanke på fart) du lovlig kan ha. Er mopeden i veldig god stand ellers skal den gå rett rundt 60-65 på flata (uten motvind). Originalt!

Sikkert noen som vil påstå at den ikke vil gjøre det, men min DTR gikk 65 da den var ny fra butikken. Uten noen som helst modifikasjoner.

Lenke til kommentar
48/11 er original dreving på DTR. Så teoretisk er det det maksimale (med tanke på fart) du lovlig kan ha. Er mopeden i veldig god stand ellers skal den gå rett rundt 60-65 på flata (uten motvind). Originalt!

Sikkert noen som vil påstå at den ikke vil gjøre det, men min DTR gikk 65 da den var ny fra butikken. Uten noen som helst modifikasjoner.

Er det 11\48 som er orginal dreving altså...

For på min står det 10\45 dreving,så den er med andre ord drevet ned.

så da er det kanskje ikke rart min sykkel ikke øker i hastighet.

Men turtallet bare skyter til værs uten økning i hastighet.

Lenke til kommentar
Gjest member-63169

Skal ikke presse inn hendelen så alt for mye før den reagerer og mopeden bare triller.

og bare for og si i fra så snakker jeg ikke om og trimme noe sykkel i dette tilfell,

bare spørr om hjelp til og få justert sykkelen min i henhold til det som alt står på fra før.

håper hverfall ikke tråden bli stengt,da jeg ikke har andre plasser og henvende meg.

Snakker ikke om trimming vi heller. det er bare slik at biltilsynet ser på skifting av drev som trimming. kansje han som hadde den før deg skiftet til drev med lavere hastighet?

Lenke til kommentar

Snakker ikke om trimming vi heller. det er bare slik at biltilsynet ser på skifting av drev som trimming. kansje han som hadde den før deg skiftet til drev med lavere hastighet?

Ser virkelig sånn ut at forrige eier har gjort det ja.

Jeg skal kjøpe nye drev til sykkelen så får jeg se om

turtall økningen avtar hvis de byttes til det jeg har i tankene.

for det er kunn når sykkelen har høyt turtall at den ikke akselererer

og skyter fart i henholt til det turtallet motoren yter..

Lenke til kommentar

Du er sikker på at clutsjen ikke sklir? Hva skjer hvis du gir bånn gass og slipper clutsjen rett ut (helst i litt fart og litt høyt gir). Turtallet skal da falle rett ned. Hvis det tar litt tid overhodet så er lamellene slitt.

Hvis clutsjen slipper bare du så vidt tar i hendelen så er det også tegn på at den er slitt.

Edit: En tidligere tråd ble stengt tvert da vi diskuterte dreving, så tror ikke det er så populært blandt moderatorene.

Edit2: For å helt utelukke slitt clutsj tar du og setter den i 2. gir, holder bakbremsa godt inne, gir full gass, venter til du har max turtall og slipper clutsjen rett ut mens du holder bånn gass. Da skal mopeden daue tvert!

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
Du er sikker på at clutsjen ikke sklir? Hva skjer hvis du gir bånn gass og slipper clutsjen rett ut (helst i litt fart og litt høyt gir). Turtallet skal da falle rett ned. Hvis det tar litt tid overhodet så er lamellene slitt.

Hvis clutsjen slipper bare du så vidt tar i hendelen så er det også tegn på at den er slitt.

Edit: En tidligere tråd ble stengt tvert da vi diskuterte dreving, så tror ikke det er så populært blandt moderatorene.

for meg virker det som clutsjen er som den skal være.

hvordan den reagerer varierer litt på hvor jeg prøver og gjøre det du sier.

på sletta så går den tilbake til det samme turtallet jeg hadde før jeg trykket den inn.

i motbakke er det noe annet vel og mærke,da må en slurre litt med clutsjen for at den skal øke i turtall igjen..

Lenke til kommentar

Edit2: For å helt utelukke slitt clutsj tar du og setter den i 2. gir, holder bakbremsa godt inne, gir full gass, venter til du har max turtall og slipper clutsjen rett ut mens du holder bånn gass. Da skal mopeden daue tvert!

Kan det ha noe med blanding av luft og bensin og gjøre?

For mye bensin f.eks?eller luft?

Lenke til kommentar
på sletta så går den tilbake til det samme turtallet jeg hadde før jeg trykket den inn.

Så det du sier er at etter at du har sluppet clutchen så slurer turtallet seg opp til dit den var, uten at du rører clutchen?

i motbakke er det noe annet vel og mærke,da må en slurre litt med clutsjen for at den skal øke i turtall igjen..

Altså når du kommer til en motbakke så faller turtallet og farta så i stedet for å gire ned så slurer du heller med clutchen på samme gir?

Lenke til kommentar

Så det du sier er at etter at du har sluppet clutchen så slurer turtallet seg opp til dit den var, uten at du rører clutchen?

Altså når du kommer til en motbakke så faller turtallet og farta så i stedet for å gire ned så slurer du heller med clutchen på samme gir?

Nei,selvfølgelig girer jeg ned hvis turtallet faller for lavt.da er det bedre og bytte gir ja..

Men det hender seg at den faller kun såpass at det holder med og slurre litt på clutsjen så kommer den seg igjen..

Men jeg svarte kun på en henvendelse i henhold til det svarte.

Kanskje folk kan forstå problemet litt bedre hvis jeg sier sykkelen er trimmet.

Og når jeg da drar ut girene på sykkelen så følger hastigheten kun opp til

et vist turtall før bare turtaller fortsetter og øke og ikke hastigheten.

jeg konstanterer igjen at clutsjen fungerer som den skal,så mye vet jeg.

så kan det være noe annet som gjør sånn at sykkelen ikke drar ut girene i henhold til turtallet som sykkelen yter?

for mye\lite Luft,for mye\lite bensin,feil drevet da det står på 10\45 i stede for orginalt 11\48?

Jeg vil igjen påpeke at jeg vil ikke ha noe hjelp med tanke på trimming,

bare med det og få justert sykkelen i henhold til det den burde yte.

Lenke til kommentar
Gjest member-63169

Så nar du akser opp til 50, og ligger på 6500 omdreinger, så kan turtallet forstette å øke opp til 8000 eks, og sykkelen kjører fortsatt i 50? da må dfet vere clutsjen som slipper. girene kan ikke slippe btw. kansje det er ett av drevene som er løs også, men tviler

Lenke til kommentar
Så nar du akser opp til 50, og ligger på 6500 omdreinger, så kan turtallet forstette å øke opp til 8000 eks, og sykkelen kjører fortsatt i 50? da må dfet vere clutsjen som slipper. girene kan ikke slippe btw. kansje det er ett av drevene som er løs også, men tviler

Ok,da er det mere til clutsjen en jeg forstår hvertfall.

Jeg har sjekket clutsj pinnen og den er helt fin.

Ikke noe merker bøy eller noe annet som tyder på alvorlig slitasje.

For den tar veldig godt ellers når jeg kjører.

Men skal ta alle råd jeg har fått så langt i tråden på alvor

Og sjekke ut alle potensielle mulig feil...

Takk til alle sammen for deres gode råd og hjelp...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...