NorvegianDad Skrevet 24. april 2009 Del Skrevet 24. april 2009 Jeg skjønner ikke hvorfor jeg får 19201 i dekningsbidrag og ikke 19200 Her er Exel filen :filen lastet opp via rapidshare her er det som står i B7: =HVIS(B6>0;B1-B6;"")+ELLER(B6<0;;B1*B2) Noen som kan hjelpe, dette er som dere kanskje skjønner utifra filnavnet bare et lite ekspriment som jeg vurderer å lage om til noe jeg kan bruke i økonomifaget. Lenke til kommentar
H80 Skrevet 24. april 2009 Del Skrevet 24. april 2009 (endret) Jeg forstår ikke siste del av formelen i B7. Jeg forstår at HVIS betyr IF(), men +ELLER forstår jeg ingenting av. Dekningsbidraget er omsetning minus variable kostnader, hva er dette +ELLER? IF-setningen er også merkelig, du sjekker om det finnes variable kostnader, dersom ikke skal dekningsbidraget være lik null? Dekningsbidraget bør være lik null om det ikke er solgt noen garasjer. Dessuten; for å få dekningsbidraget må du jo multiplisere omsetning og variable kostnader med antall solgte garasjer, altså =IF(B3>0;(B1-B6)*B3;0) Edit: Fjernet unødvendig sitering Endret 24. april 2009 av H80 Lenke til kommentar
NorvegianDad Skrevet 24. april 2009 Forfatter Del Skrevet 24. april 2009 (endret) Jeg vil at den skal regne ut dekningsbidraget (DB) uansett om jeg variable kostnader(VK) å gå itifra ,da vil jeg bruke (salgspris-VK=DB). Hvis jeg bare har pris og ønsket dekningsgrad (DG) så vil jeg at den skal regne ut (pris*DG=DB) Edit: den er langt i fra ferdig, vil ha den slik at jeg kan plotte inn de tall jeg har, så får jeg opp resterende tall Endret 24. april 2009 av NorvegianDad Lenke til kommentar
H80 Skrevet 24. april 2009 Del Skrevet 24. april 2009 Jeg forstår fremdeles ikke hva ELLER() betyr eller hvorfor man skulle ønske å bruke det. Hvorfor ikke =IF(B6>0;(B1-B6)*B3;(B1*B2)*B3) (eventuelt droppe *B3 om det er dekningsbidrag per solgte garasje du er ute etter)? Lenke til kommentar
NorvegianDad Skrevet 24. april 2009 Forfatter Del Skrevet 24. april 2009 Ja,det var for hver garasje jeg var ute etter, hadde visst satt det der opp på en litt tung måte ja.. får skylde på at jeg er litt trøtt, men skjønner likevel ikke hvorfor jeg fikk 19201..? Er en stund siden jeg har knotet med de formlene i excel, ser ut at jeg trenger litt repetisjon Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 24. april 2009 Del Skrevet 24. april 2009 En logisk test returnerer SANN for sann og USANN for usann. SANN er 1 og USANN er 0. I ditt oppsett vil ELLER(B6<0;;B1*B2) returnere ELLER(USANN;USANN;SANN) som er SANN, som er 1. HTH. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå