Gå til innhold

Nith småprat 2009 / 2010

kennethi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selv om trådstarter har klar å fjerne alt han har sagt. Så mener nå jeg at selv om det er tilfellet det Stifi sier over her, så betyr ikke nødvendigvis det at de vil ha mest mulig penger at de byr på et dårligere studieprogram. Kan fort være det helt det motsatte. Studier over videregående blir jo veldig fort hva man gjør det til selv og.

Nå har jeg ingen erfaring med NITH personlig. Men at de som privatskole ønsker å ha flest mulig elever er da ikke så rart. Selv om det står at man kan søke frem til skolestart, vil jeg nok tru (ihvertfall håpe) at de setter begrensninger på klassestørrelser.

Lenke til kommentar

Hva er så galt med fortløpende opptak til studiestart? Det vil jo bare si at man ikke må forholde seg til sammordna opptak, og deres frist 15. april, noe jeg syns var greit. Syns det var mye greiere å forholde seg til NITHs søkeprosses.

De har begrensninger på klassestørrelsene. Da jeg søkte, fikk jeg beskjed om at det snart var fullt.

Jeg går førsteåret på NITH nå, forresten.

Lenke til kommentar

FluffyBeast, hvordan var ditt første år ved NITH? Og hvordan er det med bolig, vansklig å få tak på?

Har selv fått studie plass ved NITH, skal gå første året og venter på bolig.

Endret av kennethi
Lenke til kommentar
FluffyBeast, hvordan var ditt første år ved NITH? Og hvordan er det med bolig, vansklig å få tak på?

Studentbolig er alltid et problem i Oslo. Eneste tips jeg kan gi er å søke overalt. Gode muligheter på hybel.no (anbefaler at du lager en "søker hybel"-annonse.)

Personlig fikk jeg sove hos en bekjent en god stund, så ble jeg tilbudt en hybel hos Anker Studentboliger, og tok da den.

Går ut ifra at du søkte hos OAS? Skal du få hybel fra OAS må du nok være veldig tidlig ute.

Lenke til kommentar

Studentbolig er alltid et problem i Oslo. Eneste tips jeg kan gi er å søke overalt. Gode muligheter på hybel.no (anbefaler at du lager en "søker hybel"-annonse.)

Personlig fikk jeg sove hos en bekjent en god stund, så ble jeg tilbudt en hybel hos Anker Studentboliger, og tok da den.

Går ut ifra at du søkte hos OAS? Skal du få hybel fra OAS må du nok være veldig tidlig ute.

Takker for tipset, har søkt endel plasser, hybel.no måtte blitt siste utvei isåfall.

Hvordan var første skole året?

Veldig nysgjerrig på hva det fokuseres på første året. Skal gå spill programmering linja andre året, regner med at første året fokuserer på helt andre ting enn spill.

Endret av kennethi
Lenke til kommentar

Første året er felles for alle elevene ved skolen. Vi hadde forelesning om et emmne, så oppgaver om det emmnet eterpå. PJ-fagene bestod bare av gruppearbeid.

Våren hadde vi tre fag:

TK: om hvordan datamaskinen fungerer (binær, hex, cpu, RAM osv...) og XHML/CSS og JS

PG: Java, helt grunnlegende.

PJ: om kreativitet, hvordan man skal gå frem på et prosjekt og slikt.

Høsten hadde vi fire:

TK: hvordan internett fungerer.

PG: Java bla. GUI.

PJ: designprosjekt, hvordan styre og dokumentere prosjektet, og hvordan lage en god side.

DB: databaser (SQL i Oracle)

Lenke til kommentar

I fjor arrangerte fadderne et rebusløp med de forskjellige linjene som grupper. Man blir fort kjent da.

Og i tllegg har skola en kro, som er åpen i helgene. Eller så er det ganske opp til hver enkelt. Men det blir fort til at man sitter ved noen "faste" under forelesning og oppgaveløsning, og blir kjent med de.

Lenke til kommentar
I fjor arrangerte fadderne et rebusløp med de forskjellige linjene som grupper. Man blir fort kjent da.

Og i tllegg har skola en kro, som er åpen i helgene. Eller så er det ganske opp til hver enkelt. Men det blir fort til at man sitter ved noen "faste" under forelesning og oppgaveløsning, og blir kjent med de.

Kroa er kun open torsdagar og fredagar frå 14:00 og utover, ikkje i helgene. Vi som står der gjer det på frivillig basis utan lønn, så helgene er hellige. ;)

Ellers vil eg påstå at det er eit fantastisk flott studiemiljø på NITH om du engasjerer deg litt, både sosialt og faglig. Det er gjesteforelesarar frå rundtomkring innom frå tid til annan, bedrifter som held presentasjonar, diverse sosiale arrangement (spesielt i fadderperioden) og alltid noko å gjere på om du berre har lyst. Å bli kjend med folk burde ikkje vere eit problem i det heile tatt så lenge du ikkje isolerer deg frå folk med vilje.

Du har dei som sjelden er på skulen og som sjelden/aldri deltar på verken faglige eller sosiale arrangement, og det er klart at dei blir nok ikkje like "inn i" miljøet som dei som faktisk er engasjerte, men vi kan ikkje tvinge dei heller.

Så, det store tipset er å engasjere deg sosialt og faglig; bli med på alt som skjer i fadderdagane - det er tross alt der du vil møte folk for første gong og finne deg ein "gjeng" å tilhøyre. Når studiet kjem ordentlig i gang, møt opp i alle forelesningar, gjer oppgåver, gjer litt research på eiga hand, gå i gjesteforelesningar relatert til faga dine og meld deg gjerne inn i eitt av dei mange utvalga på skulen. Altså engasjer deg! Der har du oppskrifta på tre (eller fem) flotte år ved NITH :-)

Lenke til kommentar

Jeg vet at UiO sine IT studenter har lett for å få kontakt med IT bedrifter i hovedstaden. Hvordan er det med Nith, føles det som om det er interesse fra bedriftene om å få folk som deltidsansatte eller sommerjobber osv?

Vurderer å bare ta Årskurs i Webdesign, som desverre går over 2 år, siden jeg allerede har Bachelor i Programvareutvikling. Men kanskje det er like greit å gå for full Interaktivt Design på 3 år da, så får man sikkert mer en klasse/studie følelse enn kurs følelse og.

Lenke til kommentar
Jeg vet at UiO sine IT studenter har lett for å få kontakt med IT bedrifter i hovedstaden. Hvordan er det med Nith, føles det som om det er interesse fra bedriftene om å få folk som deltidsansatte eller sommerjobber osv?

Store konsulentselskap og liknande er sprengkåte på dyktige studentar uansett kor dei kjem frå. Fleire gonger i året er det stappfullt av stands på skulen frå bedrifter som vil rekruttere og/eller bli kjend med folk der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...