Gå til innhold

Hjemmelaget 18" sub

Anbefalte innlegg

Hvor høyt tror dere det er forsvarlig å sette cutoff til musikk?

Forventer ikke en PA-sub som spiller det meste av toner, men kutte ved 50 Hz er kanskje ikke så imponerende når det kommer til lydtrykk og kraftig musikk.

Endret av varmit
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Da er det kanskje på tide å dra opp denne igjen, etter som jeg har jobbet litt i ferien har jeg snart god nok økonomi til å sette i gang :)

Jeg ser for meg at kassen blir omtrent 70cm*70cm*110cm, og tunet et sted mellom 15 og 20 Hz. Skal gå til innkjøp av Soundsplinter Rlp-18 og kommer trolig til å bruke 2x6" vinklede porter eller kanskje 1x8"(eller10"?) da dette elementet er ganske livlig.

Håper på å få tak i 22mm MDF, om ikke kan jeg bygge dobbelt i 19mm.

Så til noen spørsmål angående prosjektet:

1. Hvilket materiale er egnet til å lage avstivere av, kan jeg her improvisere litt med MDF?

2. Er det nødventig med forsterkninger noe sted, det vil si bruke mer enn ett lag MDF?

3. Vil det være nødvendig med noe form for dempemateriale innvendig?

Finish på suben får jeg bestemme etter hvor fint jeg klarer å bygge, men vurderer kraftig å kle den med teppe. Dersom noen vet hvor jeg kan få kjøpt slike håndtak som finnes på svære PA-høytalere så setter jeg pris på dette :)

Lenke til kommentar

Å bruke flere lag MDF kan være en ide om du vil ha kasse som virkelig tåler trykk. Lim ihop plater og plutselig kan du få 44mm.

Kontaktlim er snedig å jobbe med til høyttalere. Lett å få ting til å sitte bra og får man brukt nok trykk når det herder så får man veldig tett resultat.

Store terminaler er stilig, og passer bra til store kasser som skal gi mye lyd. Selv endte jeg opp med litt overkill terminaler på høyttalerne mine, gullbelagte PA-terminaler på 2.5cm diameter som tåler 200A, fint når man kjører 0.75W gjennom de :p

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar

Ikke dumt å lime sammen flere plater, eneste som bekymrer meg er vekten. En kasse av denne størrelsen vil jo bli grisetung i "bare" 22mm MDF også. Men vil det her være fare for at den kan bli ødelagt, eller er det mer egenresonans man vil kvitte seg med?

Terminaler må jeg også ha ja, forslag til hvilken modell?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...