Gå til innhold

Hjemmelaget 18" sub

Anbefalte innlegg

Går rundt med en 18" hjemmelaget subwoofer i tankene. Har enda ikke bestemt meg for design eller komponenter, så her kunne jeg trenge litt erfaringer/ideer. Hvilket design ville dere valgt på kasse, hvilket element og hvilken forsterker?

Har sett på diverse element fra Ljudia, men forsterker har jeg rett og slett ikke peiling på. Tenker kassen bygges i 22mm eller 19mm MDF-plater.

Noen med tanker rundt prosjektet, eventuelt tips eller linker til nettsteder? Prosjektet bør ikke komme på over 6000-7000 kr.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for det!

Tenker kassen blir i 22mm MDF ja. Må finne noe isolerende å kle den med innvendig, om jeg ikke finner et bedre alternativ får jeg bruke glava.

Men hvor stort volum på kassen bør jeg satse på for best mulig bass på lave frekvenser, 300 liter ksnskje?

Lenke til kommentar

Generelt sett er det tre ting som IKKE kan kombineres: dyp bass, høy følsomhet og liten kasse. Hvis du bygger en liten kasse som skal gå dypt, trenger du en monsterforsterker. Bygger du en stor kasse, kan du klare deg med mindre forsterkerkraft. Jeg hadde bygd så stort som mulig for å ha større frihet når det gjelder forsterker. Et alternativ på elementsiden, er SoundSplinter.

Frode

Lenke til kommentar

Takk for svar :) Hva står forresten "MSRP" i prislisten på siden for?

Så ut som noen fine elementer de du linker til, og etter litt utregninger ser det ut til at jeg kan komme med ned mot 20 Hz i en 300 liter kasse! Jeg klarer ikke helt å se for meg størrelsen på kassen ut i fra volum, men noe større enn 300-400 liter er vel bare upraktisk og unødvendig?

Litt dyre elementer, men om ikke fraktprisen er så stor kan nok dette være et alternativ. Dersom noen har flere ideer om kassedesign, forsterker eller elementer så setter jeg stor pris på dette! Er enda i en planleggingsfase :)

EDIT: Kan også legge til at jeg setter pris på litt kontrollert og dyp bass fremfor et sinnsykt volum, da jeg regner med en 18" sub sparker bra nok i en kjellerleilighet uansett :) Men en fin kombinasjon er selvsagt det beste.

Endret av varmit
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ny oppdatering, kassen blir ca 500 liter og elementet blir soundsplinter rl-p 18". Forsterker blir kanskje T.amp TA2400, er ikke helt sikker her enda.

Det jeg lurer på er hvor store porter jeg vil trenge. Er 2*5" porter nok?

Lenke til kommentar

Ikke dumt!

Klart, jeg kan jo gå for en 8" port eller 2*6" porter, men da må de være så lange! Ideelt sett bør hver port være under 70 cm. Hadde i utgangspunktet lyst på runde bassporter under selve elementet, antallet betyr ikke så mye. Vet ikke hvordan det blir med f.eks 3*5" porter?

Skal jeg går for et av de andre overnevnte alternativene må jeg sette dem vertikal, og dette blir jo litt rart. Ideen med hylleporten er jo fin, så lenge den ikke ødelegger for tuningen.

Lenke til kommentar
Skal jeg går for et av de andre overnevnte alternativene må jeg sette dem vertikal, og dette blir jo litt rart.

Hvorfor må de stå vertikalt?

Ideen med hylleporten er jo fin, så lenge den ikke ødelegger for tuningen.

Tuningen bestemmes av portareal og lengde på porten. Da er det helt opp til snekkeren om tuningen stemmer.

Frode

Lenke til kommentar

Saken er at 6" porter eller 8" port vil etter hva jeg har funnet ut bli svært lange, og da får sub'en litt spesiell konstruksjon om den må være nærmere en meter lang, den vil stikke veldig langt ut i rommet. Designet på suben i linken du viser til likte jeg godt, har ingen problemer med å bygge en lignende konstruksjon. Du har ikke peiling på ca hvor lang en 8" eller to 6" ideelt bør være om jeg tuner til 15 Hz?

Lenke til kommentar
Saken er at 6" porter eller 8" port vil etter hva jeg har funnet ut bli svært lange, og da får sub'en litt spesiell konstruksjon om den må være nærmere en meter lang, den vil stikke veldig langt ut i rommet.

Det er vel bare til å vinkle porten. Den innvendige enden av porten bør vel ha en diameter avstand fra nærmeste vegg.

Du har ikke peiling på ca hvor lang en 8" eller to 6" ideelt bør være om jeg tuner til 15 Hz?

Her har du en side der du kan leke deg med ulike portstørrelser.

Frode

Port.jpg

Lenke til kommentar

Ah takk, den var kjekk!

Den påstår at jeg trenger minimum 9 tommer port, men tror da jeg vil ha mer enn nok med en 8" port. Skal ikke være et problem i alle de andre tilfeller jeg har hørt der 18" element og 8" port har blitt brukt i alle fall i alle fall.

Får se hvordam tilgangen på rør er også før jeg bestemmer meg.

Fordelen med flere porter er at jeg kan plugge igjen om jeg skulle ha behov for dette.

Lenke til kommentar

Da er jo det veldig greit, da blir det nok enten 8" eller 2*6".

Men, det er et siste punkt jeg er litt usikker på: Bør jeg kjøpe et separat delefilter eller er dette intergrert i effektforsterkeren?(T.amp eller Behringer 2500, litt i tvil). Er det en grunn til ikke å bruke filteret i en surroundreciever?

Ser mange kjøper dette separat i tillegg.

Lenke til kommentar

Det er vanligvis ikke filter innebygd i effektforsterkere. Du kan selvsagt bruke filteret i receiveren, men et eksternt filter vil ofte gi deg flere justeringsmuligheter. Dette er en fordel når suben skal integreres sammen med resten av anlegget. Her har du en forsterker med innbygd filter: Dayton HPSA1000-R.

Frode

Lenke til kommentar

Tusen takk for mye god info, supert å få svar på alle spørsmålene man gjør seg før et slikt prosjekt :)

Dette får være siste spørsmålet, er litt bekymret angående vekt. Hvor mye må man regne med at en slik sub veier, kan den komme opp mot 100 kg?

Lenke til kommentar

Uten sikkert relevant informasjon, men jeg har to 12" elementer. Og det er vel av 22mm mdf(mener jeg å huske!), og den kassen veier ca 70 kg. Men det avhenger jo også hvor tung elementene i seg selv er.

De jeg har er av doble spoler, og veier endel mer enn normalt.

Lenke til kommentar

Oki. Tror i alle fall jeg skal montere kraftige bærehåndtak, slike som man ofte finner på PA-høytalere. ALt opp mot 100 kg bør ikke være noe problem.

Terminal må også kjøpes, og høytalerledning fra effektforsterker til sub og fra terminal til element. Her regner jeg med vanlig høytalerkabel på et par mm^2 bør gjøre jobben bra.

Om jeg skal bruke skruer eller lime, eller kanskje en kombinasjon, er jeg også litt usikker på enda. Finnes jo mange alternativer, men tipper jeg kjører på med både skruer og lim for å være på den sikre siden.

Lenke til kommentar

Sant, lim kan også forhindre en slags "vibr" i kassen, og derfor er det en fordel og bedre å bruke begge deler.

Har du kommet igang? Eller er planene foreløpig kun på ark? Du må iallefall komme med mer når du setter igang. ;D

Lenke til kommentar

Litt silikon skal også være bra for å sikre at alt er tett, spesielt rundt bassport etc.

Har ikke kommet i gang enda nei, blir nok ikke noe av før litt sent i sommer. Som du sikkert ser er dette kun en tråd hvor jeg maser hull i hodet på andre brukere, for å få på plass så mye som mulig før jeg starter å bygge. Slik det ser ut nå er jeg innstilt på lage sub, så jeg begynner nok å samle inn deler til prosjektet om jeg kommer over dette. Om det er interesse kan jeg godt lage en DIY-tråd når jeg starter byggingen ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...