BlondGod Skrevet 24. april 2009 Del Skrevet 24. april 2009 Hei, hadde tenkt å sette opp et RAID1 som et sikkerhetskopi i maskinen min, ser at dette ikke er anbefalt på grunn av evt. lynnedslag, virus, + + så tenkte jeg at jeg kunne sette opp en NAS maskin (av diverse HW som ligger igjen) med linux og RAID1 som jeg kun plugger i når jeg skal ta backup, men ble usikker på om det var så lurt med tanke på lynnedslag, virus etc. Deretter vurderte jeg å sette opp en NAS (uten raid) og ta backup på én av mine to flunkende nye Samsung F1, for deretter å bruke et backupprogram som f.eks Acronis trueimage til å legge en sikkerhetskopi på den andre F1 disken jeg originalt hadde tiltenkt mitt RAID1 oppsett. en tredje disk vil bli brukt for OS. Hva slags oppsett og rutiner har folk der ute, og hva mener dere er den beste løsningen for en "familieløsning" for en som er pent nødt til å prøve å klare seg med det han har liggende? (P.s. har en ekstern MAXTOR som pr. idag er eneste backup, men den kan jo bli stjålet eller ødelagt den og ) Lenke til kommentar
MrBBs Skrevet 24. april 2009 Del Skrevet 24. april 2009 Vel, du virker velig skeptisk, alt kan jo skje i teorien.. Men vist du kopierer / tar backup av noke følger virus med vist noken av filene er "infiserte", det du kan gjere er å koble i diskene når du trenger å ta backup, kopiere det du vil ha.. å koble ut disken igjen.. Ellers kan du jo lage eit "nas" der du har OS disk, og bruker det 2 andre diskene i raid 1. Alt etter kor masse penger du vil legge ut på det, første er jo da billigest, men litt arbeid får kvar gang du tar backup av noke... Lenke til kommentar
BlondGod Skrevet 24. april 2009 Forfatter Del Skrevet 24. april 2009 Takk for svar, jeg hadde ikke tenkt å bruke noe mer penger enn det jeg brukte på de to 1TB F1 diskene fra samsung. Jeg vet at jeg høres skeptisk ut som du sier, men dataene som skal sikres er først og fremst bilder og epost. Bildene er av familien og viktigst av alt, oppveksten til min 3 år gamle datter. Nå er jo nesten alt digitalt, og ikke på filmruller som kunne låses inn i en safe eller lignende, og jeg tviler på at jeg kan tilgi megselv om jeg jeg hadde tapt alle disse bildene fordi jeg ikke forsøkte på tross av et magert budsjett. Jeg føler bare at et RAID1 setup er det sikreste, ja, det kan komme virus på diskene, men jeg har brukt AVG i godt over 5 år nå uten et eneste uløselig problem selv om jeg har vært innom en del "høyrisikio" områder og dratt med meg noen trojanere og ormer etterhvert. Styrken med RAID1 slik jeg ser det er at man får en advarsel dersom den ene disken skulle begynne å fuske? Noe jeg ikke vet hvordan man får til ved å installere diskene seperat. Lenke til kommentar
MrBBs Skrevet 25. april 2009 Del Skrevet 25. april 2009 Vel, strengt tatt så er det 5% sjangse får att en hdd dør første året, det er medrakna att den kan vere død på annkomst... Det beste er vel å ha diskene frakoblet så mykje som mulig da de vil ha lenger levetid.. Koble det til en gang i veka eller noke, hot swap passer da utmerket, men koster ca 1000kr får en brønn.. Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 26. april 2009 Del Skrevet 26. april 2009 hot swap passer da utmerket, men koster ca 1000kr får en brønn.. Anbefaler å bruke en eSATA/USB docking-stasjon og legge harddisken som brukes til backup i en skuff. Hvis man vil unngå muligheten for å tape all informasjonen dersom man mister den i gulvet under transport kan man bruke to forskjellige harddisker å ta identisk backup til. De aller viktigste tingene burde man i tillegg ha off-site backup av i tilfelle brann, flom, osv. Offsite backup fungerer fint å ta over nettet om natten til en venn som bor i en annen by og har litt ledig diskplass. Eventuelt kan man lage truecrypt konteinere og legge de opp på "cloud computing" lagringsområder på nettet. Som et alternativ er også en CDmappe i en bankboks fylt med DVD-plater også et bra alternativ. Veldig fint for personlige bilder og/eller "uvurderlig data" som man ikke vil ha på avveie. De viktigste tingene kan man godt ha backup av 3-4 plasser. Selv har jeg backup av skoledokumenter og personlige bilder på både intern og ekstern harddisk, dvd-plater, og en kopi hjemme hos foreldrene mine. Neste målet er å lage truecrypt konteinere og legge på cloud computing plass, eller eventuelt på servern til meg og en kamerat. Lenke til kommentar
Varj Skrevet 26. april 2009 Del Skrevet 26. april 2009 raid er ikke backup, full stopp. det eneste raid beskytter mot er singel (avhengig av level) disk feil, dere har nevnt virus og lynnedslag, noe som forsåvidt er sant, men listen er så uendelig mye lengre. alle logiske feil ignorerer raid, enten det er filsystem korrupsjon, feilaktig sletting, bit feil ol. disker kan også feile uten at du nødvendigvis får beskjed om det, ved gradvis korruptering, da er det veldig avhengig av raid løsningen om ting lar seg redde. og til sist har vi såklart alle mulige ting som rammer hele maskinen din, enten det er lyn, oversvømmelse, overledning, tyveri etc Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 26. april 2009 Del Skrevet 26. april 2009 Jepp, og for å kunne klare seg gjennom de værre scenarioene der vil man trenge en offsite-backup. Med sansynlighetene from brann, flom, etc. så burde det holde å ha backup av bare de viktigste tingene offsite, og så ha 2-3 kopier av resten av dataene på forskjellig medie hjemme. Lenke til kommentar
BlondGod Skrevet 27. april 2009 Forfatter Del Skrevet 27. april 2009 Tusen takk for deling av tanker rundt "bombesikker" lagring. Da tror jeg jammen det blir en relativt voldsom løsning for min del. Jeg bygger to enkle filservere. En blir plassert i barndomshjemmet, en i min bolig der bilder og dokumenter blir lagret daglig/etter oppdateringer. Så må jeg få tak i et program som automatisk overfører oppdateringer/endriger fra server 1 til 2 i barndomshjemmet. Noe lignende det som blir skissert her: lifehacker" Ser at jeg nok må invistere i flere hardisker siden det kreves 4-5 ganger så stor plass som det man ønsker å ha en sikkerhetskopi av... Kanskje på tide å begynne å slette noen av de mindre heldige bildene istedet for å ha en backup av absolutt alt ja. I tilleg blir det brent DVD'er med alle bildene som da blir plassert i safen til Svigers. Da burde barndomsminnene til min datter være sikret? Takk igjen for tips og meninger, det settes veldig pris på. Mvh BGa Lenke til kommentar
Varj Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 rsync er svært gunstig for å lage enkle backup scripts, hovedsaklig et linux/unix verktøy, men jeg vet du får kompatible windows verktøy også. Lenke til kommentar
World Of Warcraft Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 Folka her på jobben har en ekstern disk de lar ligge her + en backup hjemme. I og med at du har 2 filservere på 2 lokasjoner, kunne du kanskje satt opp et raid 1.0 system for å være helt sikker Lenke til kommentar
BlondGod Skrevet 27. april 2009 Forfatter Del Skrevet 27. april 2009 Folka her på jobben har en ekstern disk de lar ligge her + en backup hjemme. I og med at du har 2 filservere på 2 lokasjoner, kunne du kanskje satt opp et raid 1.0 system for å være helt sikker jeg vet faktisk ikke hva et raid 1.0 system er.. samme som RADI10? Siden jeg har tenkt å automatisere sikkerhetskopieringen så mye som mulig og kjøre det på natten ser jeg ikke behovet for å stripe dataene. Jeg hadde tenkt å benytte meg av Raid1(Kanskje det samme som Raid 1.0?)som et ekstra beskyttelseslag. Men trenger ett eller annet som validerer filene jeg oversender slik at man vet sikkerhetskopiene ikke har blitt korrupterte(?)ved overføringen eller over tid på lagringstedet. Takk igjen BGa Lenke til kommentar
007CD Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 Har selv brukt Cobian Backup og funker svært greit. Her kan du sette opp tider av døgnet, evt datoer du vil at den skal ta backup for deg. http://www.educ.umu.se/~cobian/cobianbackup.htm Tror også det skal finnes FTP funksjonalitet også, uansett, det beste er at den er gratis. Lenke til kommentar
World Of Warcraft Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 Folka her på jobben har en ekstern disk de lar ligge her + en backup hjemme. I og med at du har 2 filservere på 2 lokasjoner, kunne du kanskje satt opp et raid 1.0 system for å være helt sikker jeg vet faktisk ikke hva et raid 1.0 system er.. samme som RADI10? Raid 1.0 er det samme som raid 10 ja http://en.wikipedia.org/wiki/RAID_10#RAID_1.2B0 Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 (endret) Jeg bygger to enkle filservere. En blir plassert i barndomshjemmet, en i min bolig der bilder og dokumenter blir lagret daglig/etter oppdateringer.<...>Ser at jeg nok må invistere i flere hardisker siden det kreves 4-5 ganger så stor plass som det man ønsker å ha en sikkerhetskopi av... Kanskje på tide å begynne å slette noen av de mindre heldige bildene istedet for å ha en backup av absolutt alt ja. I tilleg blir det brent DVD'er med alle bildene som da blir plassert i safen til Svigers. Da burde barndomsminnene til min datter være sikret? Takk igjen for tips og meninger, det settes veldig pris på. Mvh BGa Med det oppsettet der skal det du har backup av på alle plassene være "sikkert" ja. Sikkert er jo selvfølgelig alltid et relativt begrep, men du vil ha større sjangs for å vinne i lotto enn at alle dataene dine går tapt. (dette da forutsatt at barndomshjemmet og safen det er snakk om ikke er nære nokk ditt hus til at alle kan bli rammet av flom eller brann samtidig). Du skal ha ganske mye data før det ikke holder med 2stk 500GB disker i RAID-1 for å ha backup av det du ikke vil miste, så ekstremt dyrt blir det nokk ikke. Det enkleste som jeg nevnte øverst er bare å kjøpe en harddisk og putte i en venns PC, og så har du en offsite backup med èn gang til en billig penge, eller eventuelt 2 harddisker i RAID-1 for å beskytte mot enkeldisk-krasj. Hvis du skal ha filserver hjemme så foreslår jeg at du har en egen disk der (som ikke nødvendigvis trenger å stå i RAID) der du tar backup av dine aktive data. Alså data som du har på andre maskiner og arbeider med, og som vil være en ulempe (men ikke katastrofe) om du mister. Endret 27. april 2009 av GullLars Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå