Hrodebert Skrevet 24. april 2009 Del Skrevet 24. april 2009 Globaliseringen gjør oss mer rasistiske Rasisme og fremmedhat er fortsatt et alvorlig problem, og globaliseringen bidrar til å forverre problemet, mener Githu Muigai, FNs spesialrapportør om rasisme. Globaliseringen som preger vår tid, skaper et press som nører opp under fremmedhatet, og mistroen til innvandrere vokser når det er problemer i økonomien og folk mister arbeidet. erden er blitt åpnere, noen kaller det globalisering, og det har ført sammen folk av ulik etnisk og religiøs herkomst, folk som aldri ville møtt hverandre for 50 år siden. Som følge av migrasjon er rasismeproblemet er blitt større, ikke mindre, sier kenyaneren, som har vært FNs spesialrapportør om rasisme siden august. Er vedkommende inne på noe? Lenke til kommentar
Ebeneser Skrevet 24. april 2009 Del Skrevet 24. april 2009 You betcha, de er avhengige av det, de ønsker det velkommen for på det viset kan de gi seg selv mere makt. Lenke til kommentar
Basusjernet Skrevet 25. april 2009 Del Skrevet 25. april 2009 Selvfølgelig blir det mer rasisme ved globalisering. Hvem skulle vi nordmenn ellers vært rasistiske mot? Svenskene, også han ene afrikaneren som gikk seg vill på landgang i Bergen? Det han ikke tenker på er at vi lærer også, sakte men sikkert. Hvorfor er dette noe som bare skal bli verre? Iløpet av noen generasjoner så tror jeg vi vil bli vant til det. Vi forstår at de ikke er så skumle som de faktisk er. Synes også det er morsomt å se hvordan rasismen snubler og faller. Først var de andre "rasene" mindreverdige og dummere enn oss. Også fant vi ut at dette var feil, da hadde de plutselig bare en mindreverdig å dum kultur som var skadelig på vår. Hva blir det neste? Skal de true rikets sikkerhet med sitt gebrokne norskspråk når vi ikke lenger føler oss truet av kulturen deres? Nei, en dag må vi gå tom for ammunisjon. Lenke til kommentar
HeHauken Skrevet 25. april 2009 Del Skrevet 25. april 2009 Globalisering bidrar i aller høyeste grad til frykt for andre mennesker. Jeg vil ikke bruke ordet rasisme, da det går begge veier. Påstander om snikislamisering og annet svada tror jeg er overdrevet. Det vi derimot bør bli flinkere på, er integrering. Det er for gale at nesten alle overfallsvoldtektene blir begått av ikke-vestlige nordmenn. Vi vet også at innvandrere er overrepresentert når det gjelder andre grove forbrytelser i forhold til prosentantallet. Dette bidrar naturlig nok ikke til et bedre syn, hva fremmedfrykt angår. Argumenter som at "media svartmaler" er tull, da jeg jeg skriver ovenfor stemmer. Da debatten surret, ville vel AUF (om jeg ikke tar feil), og noen andre i AP, vektlegge de positive sidene ved innvandring. Dette er jeg svært enig med. Det er et fåtall som ødelegger for de mange. Når det er sagt, mener jeg det skal være nulltoleranse på grovere kriminalitet, og de som begår disse handlingene burde blitt utvist. Min siste påstand høres kanskje banal ut, men det blir en ond sirkel om vi holder den samme slappe tonen vi har i dag. Lenke til kommentar
Basusjernet Skrevet 25. april 2009 Del Skrevet 25. april 2009 Men Henhau? Mange av disse som tyr til kriminalitet og faller utenfor samfunnet er jo mennesker med en vanskelig bakgrunn. De har mye vonde minner, ingen tillit til en statsmakt, og psykiske lidelser. Er det rett å vise de døra, fordi vi ikke vil forkludre samfunnet vårt med slike mennesker? Er det ikke bedre å hjelpe dem? Noe jeg forsåvidt ikke synes vi gjør slik det er idag. Lenke til kommentar
HeHauken Skrevet 25. april 2009 Del Skrevet 25. april 2009 Så du mener med andre ord at grov kriminalitet er greit, så innvandrere kan få norsk statsborgerskap og dermed gå ut og inn av fengselet, samt ødelegge enda flere liv? - veldig satt på spissen, men du forstår tegningen. Er det ikke bedre å nettopp forsøke å integrere disse menneskene fremfor å eks. plassere alle i "ghettoer" i Oslo. Vi har jo sett hvordan kriminaliteten er der - den sprenger alle statistikker. Og per dags dato tar Norge inn flere innvandrere enn vi kan håndtere. Dette medfører at ikke alle får riktig oppfølging. Her har det riktignok blitt bedre, og innvandrerne er spredd mer rundt. Samtidig er det viktig at lokalmiljøet tar imot dem på en riktig måte. Hvorfor har Oslo så store problemer? Jo, fordi Oslo er hovedstad og har størst antall innvandrere. Kanskje de også nettopp derfor får de vanskeligstilte "lykke-jegerene", som er majoriteten av den negative statistikken? Det er en antagelse fra min side, jeg bare lufter ideen. Og skal virkelig det at de er "vanskeligstilte" ha noe å si? Innvandrere har etter min mening et ekstra ansvar til å følge norske normer og regler. Innvandrerene får en ny sjangse i det de entrer et nytt land, og tar de ikke den, mener jeg at de skal bli utvist ja. Jeg snakker som i forgje innlegg om grove kriminelle handlinger. Når et så stort antall av overfallsvoldtektene blir begått av ikke-vestlige innvandrere, er det grunn til bekymring. Så klart nordmenn voldtar også, det finnes idioter overalt. Men hvorfor er innvandrerne så overrepresentert? Noen har kanskje et forvridd kvinnesyn, null respekt for autoriteter, en vanskelig bakgrunn pga krig og innehar derfor en voldelig adferd? Felles for de alle er uansett at de ikke innehar de samme etiske verdiene som oss nordmenn. Så konklusjonen min er: Nei, jeg vil ikke hjelpe et menneske som ødelegger et annet liv. Grunnen er meg likegyldig. Det er synd at så få ødelegger for så mange. Lenke til kommentar
Basusjernet Skrevet 25. april 2009 Del Skrevet 25. april 2009 Jeg foreslår at du leser postene du svarer på. Jeg sa klart og tydelig at jeg ikke er fornøyd med måten vi gjør det på idag. Jeg synes det at de er vanskeligstilte burde ha noe å si. De trenger hjelp mer enn noen andre, men da må de få hjelp også. Ikke bare bli satt på gata med fast inntekt på kontoen hver måned. Det er rett og slett for mye å kreve av en person at han skal ta til seg et fremmed lands skikker og normer på den måten. Prøv å vær litt empatisk å se for deg hvordan det hele føles fra deres side. Du har mistet alt, du har kanskje sett familien din bli skutt i filler, du har blitt forfulgt av din egen stat, du har vært så sulten at du har drept andre mennesker bare for å overleve, også skal du plutselig flytte til et helt fremmed land du ikke vet noe som helst om, det eneste du får ta med deg er det lille du husker om din egen kultur. Nå skal du plutselig ta på deg rene klær hverdag, oppføre deg slik som alle gjør i dette landet - ikke at du har noe særlig peiling på hva det vil si - men viktigst av alt, du skal gå rundt å være "normal" med alle de vonde minnene dine. Det gjør ikke saken bedre at du til slutt ender opp i en leilighet med fast inntekt hver måned, ingen jobb og all verdens tid til å gå å tenke på minnene. Dette var også satt på kanten, men poenget var at det ikke er bare-bare å ha opplevd helvete også plutselig bli sendt til en rart sted oppe i nord hvor du skal fly rundt og være slik som alle andre er. Og tror du ikke disse menneskene er minst like redde for å miste sin kultur, som så mange nordmenn er redde for at de skal miste sin nå om dagen? For ikke å snakke om at innvandrernes frykt er reel. Forsåvidt er jeg enig i at det dummeste vi kan gjøre er å lage vepsebol. Spre de utover landsbygda, få de i jobb så fort som mulig. Det tror jeg er noe som er veldig viktig, at de får kommet seg i jobb. Og er de for "fucked-up" i hodet når de kommer så må de selvfølgelig få terapi. (Det er jo et kapittel for seg selv bare) Denne voldektsbalubaen er også blåst ut av proporsjoner. Les denne: Rapport Dog, en viktig ting man kan merke seg er at antall voldekter begått av mennesker fra Afrika, og særlig Somalia har stiget med 20% siden 2001. Men dette har selvfølgelig ikke vært noe særlig interessant for media. De ville heller snakke om de 41 overfallsvoldtektene som forteller oss ganske lite iforhold til hva andre tall gjør i rapporten. Lenke til kommentar
Erik den Raude Skrevet 25. april 2009 Del Skrevet 25. april 2009 Er så gruelig lei av å lese om "rasisme". Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 25. april 2009 Forfatter Del Skrevet 25. april 2009 Det er dog ikke hver dag FN påpeker eller bringer dette på banen. Lenke til kommentar
HeHauken Skrevet 25. april 2009 Del Skrevet 25. april 2009 Jeg foreslår at du leser postene du svarer på. Jeg sa klart og tydelig at jeg ikke er fornøyd med måten vi gjør det på idag. Jeg så den, men det sto ikke i stil til resten av teksten du skrev. Jeg synes det at de er vanskeligstilte burde ha noe å si. De trenger hjelp mer enn noen andre, men da må de få hjelp også. Ikke bare bli satt på gata med fast inntekt på kontoen hver måned. Det er rett og slett for mye å kreve av en person at han skal ta til seg et fremmed lands skikker og normer på den måten. Prøv å vær litt empatisk å se for deg hvordan det hele føles fra deres side. Du har mistet alt, du har kanskje sett familien din bli skutt i filler, du har blitt forfulgt av din egen stat, du har vært så sulten at du har drept andre mennesker bare for å overleve, også skal du plutselig flytte til et helt fremmed land du ikke vet noe som helst om, det eneste du får ta med deg er det lille du husker om din egen kultur. Nå skal du plutselig ta på deg rene klær hverdag, oppføre deg slik som alle gjør i dette landet - ikke at du har noe særlig peiling på hva det vil si - men viktigst av alt, du skal gå rundt å være "normal" med alle de vonde minnene dine. Det gjør ikke saken bedre at du til slutt ender opp i en leilighet med fast inntekt hver måned, ingen jobb og all verdens tid til å gå å tenke på minnene. Dette var også satt på kanten, men poenget var at det ikke er bare-bare å ha opplevd helvete også plutselig bli sendt til en rart sted oppe i nord hvor du skal fly rundt og være slik som alle andre er. Og tror du ikke disse menneskene er minst like redde for å miste sin kultur, som så mange nordmenn er redde for at de skal miste sin nå om dagen? For ikke å snakke om at innvandrernes frykt er reel. Hører hva du sier. En traumatisert barndom er en forklaring, men kriminelle handlinger blir ikke dermed mer akseptable. Det er vanskelig å komme til et nytt land, spesielt i oppstartfasen. Dette vet/bør innvandrere vite før de flytte til et annet land. De kjenner ingen/få, har en totalt forskjellig kultur, har opplevd horrible hendelser som vi i vesten ikke engang vil vise på film. De får en mulighet til å starte på nytt i et av "verdens beste land å bo i". Hva skal innvandreren gjøre? Skal vedkommende forsøke å integrere seg, lære seg språket (det mest essensielle), normer og regler? Eller skal vedkommende tviholde på sine egne kulturelle verdier. Det høres kanskje kynisk ut, men etter min mening bør iallefall språket læres - og en skal kjenne til og respektere de kulturelle normene og verdiene i det nye landet. Jeg sier ikke at de skal bli som Ola Nordmann (som forøvrig er en kjedelig stereotyp etter min mening), men det går an å finne en balansegang. I Norge toleres ikke overfall/drap/konemisshandling/voldtekt og andre ymse kriminelle handlinger. Det er det eneste jeg forventer. At en innvandrer følger norsk lov. Hvilke skikker, religion, mat eller kulturelle klesplagg vedkommende velger å benytte seg av, er ikke min sak - og her har jeg/vi mye å lære. Forsåvidt er jeg enig i at det dummeste vi kan gjøre er å lage vepsebol. Spre de utover landsbygda, få de i jobb så fort som mulig. Det tror jeg er noe som er veldig viktig, at de får kommet seg i jobb. Og er de for "fucked-up" i hodet når de kommer så må de selvfølgelig få terapi. (Det er jo et kapittel for seg selv bare) Og for å komme seg i jobb, bør de integreres på en bedre måte. Språk er viktig for å få seg jobb. Jeg er enig i at de som trenger det skal få behandling. Men dette bør skje i integreringsprosessen, som bør være lengre og i langt mer kontrollerte former enn i dag. Det brukes for lite ressurser på område, noe samfunnet får svi for i ettertid. Dog, en viktig ting man kan merke seg er at antall voldekter begått av mennesker fra Afrika, og særlig Somalia har stiget med 20% siden 2001. Men dette har selvfølgelig ikke vært noe særlig interessant for media. De ville heller snakke om de 41 overfallsvoldtektene som forteller oss ganske lite iforhold til hva andre tall gjør i rapporten. Har lest rapporten, og det er skremmende tall uansett hvordan du ser på det. Jeg registrerte også den høye prosentøkningen av mennesker fra Somalia, noe som ikke kommer uventet. Det blir muligens for enkelt å skylde på Islam, men det er noe sannhet i det. Og ikke missforstå meg her. De kulturelle motsetningene blir ekstra stor for en muslim enn for en kristen. Det er kanskje derfor kristne afrikanere fra eksempelvis Kongo klarer seg bedre i Norge enn de fra Somalia. Det skal også sies at det er langt flere innvandrere fra Somalia. Lenke til kommentar
Basusjernet Skrevet 26. april 2009 Del Skrevet 26. april 2009 Hører hva du sier. En traumatisert barndom er en forklaring, men kriminelle handlinger blir ikke dermed mer akseptable. Det er vanskelig å komme til et nytt land, spesielt i oppstartfasen. Dette vet/bør innvandrere vite før de flytte til et annet land. De kjenner ingen/få, har en totalt forskjellig kultur, har opplevd horrible hendelser som vi i vesten ikke engang vil vise på film. De får en mulighet til å starte på nytt i et av "verdens beste land å bo i". Hva skal innvandreren gjøre? Skal vedkommende forsøke å integrere seg, lære seg språket (det mest essensielle), normer og regler? Eller skal vedkommende tviholde på sine egne kulturelle verdier. Det høres kanskje kynisk ut, men etter min mening bør iallefall språket læres - og en skal kjenne til og respektere de kulturelle normene og verdiene i det nye landet. Jeg sier ikke at de skal bli som Ola Nordmann (som forøvrig er en kjedelig stereotyp etter min mening), men det går an å finne en balansegang. I Norge toleres ikke overfall/drap/konemisshandling/voldtekt og andre ymse kriminelle handlinger. Det er det eneste jeg forventer. At en innvandrer følger norsk lov. Hvilke skikker, religion, mat eller kulturelle klesplagg vedkommende velger å benytte seg av, er ikke min sak - og her har jeg/vi mye å lære. Du kan ikke bare sette en standard for hva innvandrere "skal" gjøre når de kommer. Det er ikke engang de ser på det som en skinnende og strålende mulighet til å starte om igjen. Det er jo ikke akkurat et imøtekommende land de har havnet i. Hvor oppmuntrende tror du det er å "adoptere" en kultur, når de som utøver denne kulturen ser på deg som en dritt? Det er ikke til å skyve under en stol at det er mye rasisme i Norge. Eller kulturisme passer vell bedre. Det virker som du har et bilde av at innvandrere burde være i lykkerus som får lov å bo i vakre Norge, og derfor burde oppføre seg deretter. Men alle er kanskje ikke like glade for å ha havnet her. De er nok lettet for å ikke være der de var, og takknemlige. Men det er nok ikke like lett å se på helheten, på det store bildet for alle. De ser heller på de kortsiktige og negative aspektene. Som at det er ingen som vil ansette de, de hører unger som ler av dem og skriker "nigger" på bussen, de blir stadig hengt ut i media. Noe du er et glansbilde på at har en negativ innvirkning på samfunnet. Innvandrere flest voldtar ikke, innvandrere flest dreper ikke, innvandrere flest mishandler ikke konene sine. Innvandrere flest slik de fremstår i media gjør dette, de har også gjerne røde horn i pannen. Når så innvandrere bryter norsk lov, på den grove måten. Da er det viktig at vi tar tak i problemet som det det er. Sosialt og psykisk. Ikke kulturelt og generaliserende. Verden er mye bedre tjent på at vi tilbyr de som sliter hjelp, istedenfor å sende de tilbake til helvete, eller sette de i en fin leilighet på trygd mens vi klager over hvor håpløse de er. Og for å komme seg i jobb, bør de integreres på en bedre måte. Språk er viktig for å få seg jobb. Jeg er enig i at de som trenger det skal få behandling. Men dette bør skje i integreringsprosessen, som bør være lengre og i langt mer kontrollerte former enn i dag. Det brukes for lite ressurser på område, noe samfunnet får svi for i ettertid. Språk er nok det viktigste av alt. Men har det slått deg at en jobb kan være positivt for å lære seg språk? Om vi er flinkere til å få de ut i jobb, samme hva det er. Er det ikke noen jobber å få så skaper vi noen, trenger ikke være nødvendig arbeid. Men slik at de er ute å gjør noe. Har et sosialt liv, med norsk talende mennesker. Får de dette ved siden av tettere oppfølgning som du sier, så skjer det nok fremskritt. Har lest rapporten, og det er skremmende tall uansett hvordan du ser på det. Jeg registrerte også den høye prosentøkningen av mennesker fra Somalia, noe som ikke kommer uventet. Det blir muligens for enkelt å skylde på Islam, men det er noe sannhet i det. Og ikke missforstå meg her. De kulturelle motsetningene blir ekstra stor for en muslim enn for en kristen. Det er kanskje derfor kristne afrikanere fra eksempelvis Kongo klarer seg bedre i Norge enn de fra Somalia. Det skal også sies at det er langt flere innvandrere fra Somalia. Ja, det er nok ikke er en direkte årsak at de er muslimer. Men det er kanskje lettere for en kristen afrikaner å komme til et kristent land, enn det er for en muslimsk afrikaner å komme til et kristent land. For muslimen så er ikke forståelsen der, han har ingen tilhørighet til samfunnet. Derfor blir kanskje kristne afrikanere fra Kongo lettere integrert, fordi de føler en større tillit til samfunnet de skal integreres inn i. Av samme grunn faller også kanskje så mange somaliere utenfor, fordi de har alle disse sosiale problemene bak seg, noe også kongoleserne har, men somalianeren møter ikke et like forståelsesfullt og imøtekommende samfunn som kongoleseren, og derfor får han ikke tatt tak i problemene sine, men bygger videre på de istedenfor. Lenke til kommentar
HeHauken Skrevet 26. april 2009 Del Skrevet 26. april 2009 Du kan ikke bare sette en standard for hva innvandrere "skal" gjøre når de kommer. Det er ikke engang de ser på det som en skinnende og strålende mulighet til å starte om igjen. Det er jo ikke akkurat et imøtekommende land de har havnet i. Hvor oppmuntrende tror du det er å "adoptere" en kultur, når de som utøver denne kulturen ser på deg som en dritt? Det er ikke til å skyve under en stol at det er mye rasisme i Norge. Eller kulturisme passer vell bedre. Det virker som du har et bilde av at innvandrere burde være i lykkerus som får lov å bo i vakre Norge, og derfor burde oppføre seg deretter. Men alle er kanskje ikke like glade for å ha havnet her. "Rasismen" går begge veier. Skepsis fra innvandreren sin side bidrar ikke mindre til rasisme, snarere tvert imot. Det er vanskelig for nordmenn å akseptere vold/voldtekt osv. Det må gå an å forlange såpass? Det er et ganske fritt land ellers, så de få reglene vi har skal håndheves. Jeg vil ellers tro nordmenn flest er åpne for innvandring, da dette kun gjelder et fåtall. De er nok lettet for å ikke være der de var, og takknemlige. Men det er nok ikke like lett å se på helheten, på det store bildet for alle. De ser heller på de kortsiktige og negative aspektene. Som at det er ingen som vil ansette de, de hører unger som ler av dem og skriker "nigger" på bussen, de blir stadig hengt ut i media. Noe du er et glansbilde på at har en negativ innvirkning på samfunnet. Innvandrere flest voldtar ikke, innvandrere flest dreper ikke, innvandrere flest mishandler ikke konene sine. Innvandrere flest slik de fremstår i media gjør dette, de har også gjerne røde horn i pannen. Når så innvandrere bryter norsk lov, på den grove måten. Da er det viktig at vi tar tak i problemet som det det er. Sosialt og psykisk. Ikke kulturelt og generaliserende. Verden er mye bedre tjent på at vi tilbyr de som sliter hjelp, istedenfor å sende de tilbake til helvete, eller sette de i en fin leilighet på trygd mens vi klager over hvor håpløse de er. Og du snakker om at jeg ikke leser postene dine? Jeg har presisert opp til flere ganger at dette kun gjelder et mindretall, men det er ikke til å feie under en kam at noen gjør det. En person er nok til å ødelegge flere menneskers liv - og det vil jeg ta tak i. Det er kun den personen jeg ikke vil ha her. Når det er sagt må vi ha bedre ordninger i innvandringen, som jeg også presiserte i mitt tidligere innlegg. Lenke til kommentar
Basusjernet Skrevet 26. april 2009 Del Skrevet 26. april 2009 Men når løsningen din blir å landsforvise alle som bryter den norske loven (på den grove måten), så bruker du det at de er innvandrere som en løsning. Send de bare ut, så er problemet fiksa. Det er ikke slik man fikser problemer. Det er da vitterlig nok av nordmenn som dreper, voldtar og gjør forferdelige ting. Hvorfor skal disse ha rett på hjelp, men ikke innvandrere? Beklager om jeg trakk feilaktige konklusjoner, ser at det var et skudd fra hofta å ikke helt kan tilegnes deg. Men du har et bilde av at innvandreren ikke fortjener like mange rettigheter som deg. Når de bryter loven så må de sendes vekk, men hva med nordmenn som gjør det samme? Hvorfor skal de få muligheten til hjelp, muligheten til å bli "normale" mennesker, men ikke innvandrere? Det løser ingen ting å skyve problemet på et annet land, bortsett fra at vi kan late som at alt er godt i verden. Du vil sende de som er en utfordring for samfunnet bort, gjøre de til noen andres last. Dette mener jeg er feil, det er disse som burde få mest oppmerksomhet. Disse burde vi gjøre vårt beste for å hjelpe, for det er de som trenger det aller mest. Lenke til kommentar
HeHauken Skrevet 26. april 2009 Del Skrevet 26. april 2009 (endret) De har fått en ny sjangse, og griper de ikke den er nulltoleranse det eneste som vil fungere i lengden. Det er en hard, og kanskje urettferdig påstand. Men det ligger noe i den. Det er bekymringsverdig at overfallsvoldtektene har eskalert, og det vil ikke jeg ha her. Enkelt og greit. Jeg er for at de skal få behandling på lik linje med alle andre, men det betinger at de tar i mot bhandlingen. Den kriminelle innvandreren blir ikke mindre kriminell av å være i fengsel, snarere tvert imot. Dette gjelder også for nordmenn, men de er som sagt underrepresentert på statistikken over overfallsvoldtektene. Skal også sies at det spiller liten rolle hvem som utfører de grove kriminelle handlingene. Jeg synes vi har en latterlig lav strafferamme i Norge, spesielt for voldtekt. Det er ofte den minste strafferammen på maks 2 år som blir brukt - og det er også en del gjengangere (iallefall utifra statistikkene). Hvor mange liv skal bli ødelagt, før vi skal få handling? Endret 26. april 2009 av HenHau Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå