Gå til innhold

Canon 50D eller Nikon D300?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Begge er semi-pro modeller og har vel P som mest automatisk, dvs blender og lukkertid velges automatisk. Full auto og diverse automatiske motivprogrammer finnes ikke på noen av disse modellene, da må man ned i entry level eller den avanserte utgaven av disse (Canon 1000D/450D/500D og Nikon D60/D90). Differansen mellom full auto og P er vel i hovedtrekk at blits ikke popper opp automatisk samt en del valg i menyene er borte.

Lenke til kommentar
Har begge disse mulighet for automatiske innstillinger?

Nikon D300 har P modus, men ikke automotivprogrammer slik som canon har på alle sine modeller helt opp til og med 50D. Dermed blir man nødt til å lære seg det grunnleggende selv...

http://www.dpreview.com/reviews/nikond300/page6.asp

Canon 50D har diverse preprogrammerte modus som valg på modushjulet.

Disse er også omtalt som diverse idiotmodus, antgelig med rette fordi det er mye bedre å lære seg hvordan gjøre disse innstillingene selv....

http://www.dpreview.com/reviews/canoneos50d/page7.asp

Lenke til kommentar
Og noen gir seg ikke før de når toppen...

Jeg ønsker selvfølgelig å lære å bruke kameraet, men tenker det kan være greit at det er mulighet for noe automatikk i begynnelsen.

Det har de jo så det holder: Blenderprioritet (min favoritt), lukkerprioritert, full auto (blender og lukkertid velges automatisk), automatisk hvitbalanse, automatisk justering av ISO (lysfølsomhet, egentlig hvor mye signalet fra sensor forsterkes). Og så har de selvfølgelig en helt manuell modus. Det de IKKE har er altså programmer for bestemte typer motiver (portrett, landskap osv...).

Dersom du ikke har en god del fotoerfaring tror jeg du er like godt tjent med å gå ned en klasse (som nevnt D90 eller 450/500D). Dette er glimrende saker som tar like gode bilder som sine større, tyngre, mer kompliserte og dyrere "fettere". De er litt enklere å mestre, fotogleden kommer gjerne også sterkere da. Hvis du finner ut at dette ikke var noe for deg så blir tapet mindre. Hvis du tenner på foto og senere oppgraderer kan du bruke all optikk og stort sett det meste av utstyr du måtte ha skaffet.

-Lazy

Lenke til kommentar

Jeg er litt i din bås, men jeg vurderte D90 som mitt første dSLR kamera. Men da jeg fikk tilbudet om et brukt D300 til en hyggelig pris valgte jeg å handle dette i stedet. Det er nok en litt brattere kurve enn ett kamera med diverse "idiotmodus" som noen kaller det, men jeg opplever at automat-programmet P gir meg meget gode bilder. Og så er det fantastisk gøy og lærreikt og eksprimentere med. Så sant du er villig til å legge litt ekstra tid og ressurser ned i å lære deg kamera og bruke vil jeg tro mangelen på "idiotmodus" er et lite savn etterhvert. Men vær dog forberedt på at det kan bli en noe frustrasjon i begynnelsen da bildene ikke blir som du håpte :-)

Lykke til med valget.

-Ulyd

Lenke til kommentar

Det er teit å kalle portrett, sport og landskapsmodus for "idiotmodus" all den tid man synes det er fornuftig at et kamera har vanlig P-modus. Det er mer idiotvalg å bruke P enn å bruke disse tre nevnte variantene, siden alle er varianter av P der man har muligheten for å påvirke kameraets prioriteringer. De fleste kameraers P-implementasjon antar jeg er uforandret siden 70-tallet (med unntak av følsomhetsstyring), og det er vel ingen som har noe lignende Panasonics iA-modus på et speilreflekskamera, siden live view fremdeles er nytt. Så, ta heller vekk P enn portrett/landskap/sport. Portrett/landskap/sport er et rimelig godt brukerorientert grensesnitt mot et kamera (litt avhengig av hvilke parametre de styrer utover blender og lukker), og jeg har brukt dem flere ganger uten merkbar krymping av edlere deler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...