Gå til innhold

Trenger jeg proteintilskudd? Og isåfall, hva?


Anbefalte innlegg

Skal prøve å ikke gjøre dette til atter en tråd om hvilket proteinpulver man skal velge, men trenger litt hjelp.

Er en gutt på 18 år, 180 høy og ca 65 kg. Med andre ord ganske spinkel, og ønsker å legge på meg et par kilo med muskelmasse.

Trener hardt styrke ca 1-2 ganger i uken (og cardio 2-3 ganger), men planlegger å trappe dette opp til 2-3 ganger i uken ganske snart (etter eksamen).

 

Mitt kosthold er som følger på en treningsdag:

 

Frokost: 3-4 grovbrødskiver med div. pålegg, ost, syltetøy, etc. 2-4 glass melk og juice.

 

Lunsj 1: En stor bolle frokostblanding/yoghurt med müsli, etc.

 

Lunsj 2/før trening: 2-3 grovbrødskiver med pålegg.

 

Etter trening: Middag. Kjøtt/fisk/kylling med pasta/ris/poteter og grønnsaker. Mener selv jeg spiser ganske balansert og variert her.

 

Kveldsmat: Noen skiver/rester/yoghurt.

 

Drikker masse vann og spiser av og til frukt i løpet av dagen (ikke flink nok til dette)

 

Tipper jeg ligger på ca 2100-2500 kcal pr dag, noe som ihht div. kalkulatorer er litt for lite. Greia er at jeg er møkk lei av å måtte spise hele tiden. Gidder ikke 4-5 store måltider pr dag, det tar for lang tid og blir veldig ensformig etter hvert. Lurer derfor på om jeg burde legge inn en shake eller to på treningsdager (og ellers også?), for å slippe å måtte spise så mye. Og isåfall, hva slags? Rent protein, protein og karbohydrater, eller hva?

 

Takker masse for eventuelle svar eller innspill :)

Endret av McMuffin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk i kosttilskuddstråden først.

Ja du får i deg kanskje 60g protein pr dag, det skulle ha vært ca 100g mer. Det finnes mange måter å få opp kcalinntaket på som ikke gjør deg mett eller tar tid.

Du kan også sjekke nederste siggen min.

Endret av War
Lenke til kommentar

Dersom du klarer å spise nok mat til å øke jevnt i vekt, så er det ikke behov for noe kosttilskudd. Men det kan gjøre hverdagen lettere for deg, som du selv sier, i og med at proteinkildene er det som er mest krevende å tilberede og spise. Å øke fettinntaket alene er jo en enkel måte å øke kaloriinntaket, men det spørs om det er det beste for muskelgains...

 

En gainer etter trening, og et rent proteinpulver til bruk i enkelte måltider hadde jo vært greit. De to produktene jeg linket til har jeg god erfaring med både mtp. smak og innhold.

Endret av Freddy K
Lenke til kommentar
En gainer etter trening, og et rent proteinpulver til bruk i enkelte måltider hadde jo vært greit. De to produktene jeg linket til har jeg god erfaring med både mtp. smak og innhold.

 

Hmm, den gaineren synes jeg var helt usaklig billig, og er meget fristet til å gjøre en liten bestilling. Er forholdet mellom karbo, protein og fett i denne gaineren ca. det som vært måltid bør være? Har faktisk litt lyst å bestille, og gjennomføre et lite eksperiment. Leve ene og alene på dette pulveret, som erstatning for alle måltid. Noen tanker rundt dette?

 

Og proteinpulveret var også veldig billig. Myseproteinet er fra isolat da. Og noen som vet om verdiene av protein er råvare eller bøtte? Det står heller ingen steder fordelingsforholdet mellom myse og kasein. En annen ting jeg reagerer på, er at den totale vekten av karbo+protein+fett per hundre gram bare blir 90,5g. Hva består de resterende 9,5 grammene av?

Lenke til kommentar
En gainer etter trening, og et rent proteinpulver til bruk i enkelte måltider hadde jo vært greit. De to produktene jeg linket til har jeg god erfaring med både mtp. smak og innhold.

 

Hmm, den gaineren synes jeg var helt usaklig billig, og er meget fristet til å gjøre en liten bestilling. Er forholdet mellom karbo, protein og fett i denne gaineren ca. det som vært måltid bør være? Har faktisk litt lyst å bestille, og gjennomføre et lite eksperiment. Leve ene og alene på dette pulveret, som erstatning for alle måltid. Noen tanker rundt dette?

 

Og proteinpulveret var også veldig billig. Myseproteinet er fra isolat da. Og noen som vet om verdiene av protein er råvare eller bøtte? Det står heller ingen steder fordelingsforholdet mellom myse og kasein. En annen ting jeg reagerer på, er at den totale vekten av karbo+protein+fett per hundre gram bare blir 90,5g. Hva består de resterende 9,5 grammene av?

 

Ville nok ikke brukt gaineren til _hvert_ måltid, mtp. fordøyelsen. Vil anta at du blir litt løs i magen?? Men du kan jo prøve hehe :) Før en logg her i såfall, det hadde vært stilig og fulgt med på! Ang. næringsinnholdet så hadde jeg tilsatt litt ekstra protein sammen med gaineren, slik at det ble ca 40-50 gram protein per måltid totalt.

 

I og med at at innholdet av karbo+protein+fett bare blir 90,5 gram - så er nok verdiene oppgitt i ferdig vare. Resten er nok væske og aske (ikke som i grillkull..)

Fordelingen mellom myse og kasein vet jeg ikke. Det er ikke så tyktflytende som f.eks. myoprotein og prozyme, så det er nok noe mer myse enn kasein.

Endret av Freddy K
Lenke til kommentar
Skal prøve å ikke gjøre dette til atter en tråd om hvilket proteinpulver man skal velge, men trenger litt hjelp.

Er en gutt på 18 år, 180 høy og ca 65 kg. Med andre ord ganske spinkel, og ønsker å legge på meg et par kilo med muskelmasse.

Trener hardt styrke ca 1-2 ganger i uken (og cardio 2-3 ganger), men planlegger å trappe dette opp til 2-3 ganger i uken ganske snart (etter eksamen).

 

Mitt kosthold er som følger på en treningsdag:

 

Frokost: 3-4 grovbrødskiver med div. pålegg, ost, syltetøy, etc. 2-4 glass melk og juice.

 

Lunsj 1: En stor bolle frokostblanding/yoghurt med müsli, etc.

 

Lunsj 2/før trening: 2-3 grovbrødskiver med pålegg.

 

Etter trening: Middag. Kjøtt/fisk/kylling med pasta/ris/poteter og grønnsaker. Mener selv jeg spiser ganske balansert og variert her.

 

Kveldsmat: Noen skiver/rester/yoghurt.

 

Drikker masse vann og spiser av og til frukt i løpet av dagen (ikke flink nok til dette)

 

Tipper jeg ligger på ca 2100-2500 kcal pr dag, noe som ihht div. kalkulatorer er litt for lite. Greia er at jeg er møkk lei av å måtte spise hele tiden. Gidder ikke 4-5 store måltider pr dag, det tar for lang tid og blir veldig ensformig etter hvert. Lurer derfor på om jeg burde legge inn en shake eller to på treningsdager (og ellers også?), for å slippe å måtte spise så mye. Og isåfall, hva slags? Rent protein, protein og karbohydrater, eller hva?

 

Takker masse for eventuelle svar eller innspill :)

Skal du opp i vekt så kutter du ut cardioen totalt. Styrke 1 - 2 ganger i uka holder ikke. 3 - 4 styrkeøkter er bra :)

 

Som nevnt så trenger du ikke tilskudd hvis du spiser nok mat. Først og fremst så kan du gjøre noe så elementært som å øke porsjonsstørrelsene. F.eks legg på flere kjøttkaker til middag og spis 5 brødskiver i stedet for 3. Så kan du fylle opp med diverse andre matvarer som du selv nevnte. 100 g blanding av nøtter og tørket frukt gir deg gjerne 450 kcal. 1 l h-melk gir deg 660 kcal og 33 g protein. Andre fine proteinkilder er egg, tunfisk og makrell i tomat.

 

Karbohydrater er også helt essensielt og brød, pasta og potet er fine eksempler på det, men det spiser du fra før av, så her gjelder det bare å få i seg større porsjoner :) Ris fungerer og, men erfaringsmessig blir man veldig fort mett av små mengder så personlig foretrekker jeg å holde meg unna det mest mulig.

 

Noe jeg liker etter trening er en boks Cottage cheese (40 g protein, 300 kcal), 100 g nøtter/tørket frukt (50 g karbohydrat, 450 kcal) 2 bananer og syltetøy. Bland alt sammen og totalen kommer vel på ca. 1000 kcal, ca. 40 g høyverdig protein og ca. 80 g karbohydrat. Veldig næringsrikt og lite mettende i mine øyne :)

 

Prøv å få i deg mesteparten gjennom mat, og det du ikke klarer kan du fylle opp med tilskudd. Dog tør jeg å påstå at det er ganske uproblematisk å få i deg alt du trenger gjennom mat i og med at du veier 65 kg. Det er først når du får mer kroppsmasse at spisingen blir en jobb :)

Han trenger jo bare (65kg x 2g=) 130g hver dag? Ikke 160?

Makan til pirking da! Den som spiser mest vokser mest, sånn er det med den saken :)

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar alle sammen, spesielt takk for utfyllende svar, awkward. Dessverre MÅ jeg nok ha minst en cardio-økt i uka, trenger å løpe av meg litt stress og rare tanker iblant :)

 

Tror jeg prøver å øke porsjonsstørrelsene betraktelig, og ser hvor det bringer meg hen, kombinert med flere styrkeøkter. Satser også på et høyere inntak av nøtter, fet fisk, etc.

 

Er det noen som har erfaringer med produktene Freddy K linket til? Med mindre noen har noe negativt å komme med om disse tror jeg jeg legger inn en bestilling på en gainer/proteinpulver.

 

Takk igjen for hjelpen :)

Lenke til kommentar
Gaineren ser fin ut, men ville vært meget skeptisk til proteinpulveret. Foreslår myoprotein fra www.myrevolution.no eller Pro-90 Basic fra www.tn.no

hehe da foreslår jeg at du leser tråden hvor vi diskuterer om det er verdt å betale dobbel pris for et protein med kun litt høyere prosentandel protein.

 

X-24 er jeg fornøyd med selv, og hvertfall til den prisen. Jeg synes sjokolade og vanilje smaker supert. Jordbær har jeg ikke smakt. Selv er jeg ganske ømfintlig for laktose, men merker ikke noe til dette pulveret.

500,- for 2,5kg er jo ikke all verden, så om man ikke er fornøyd har man i det minste ikke lagt ut 1000,- for proteintilskuddet.

Jeg hadde dratt med en pakke med zma og, så har du det for et år nærmest :)

Endret av Freddy K
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...