Gå til innhold

Retten krever at Dagbladet utleverer tips fra urtegata-siket

L4r5

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Seks personer er døde, seks familier er totalt forandret og et mange ganger antall liv vil aldri lenger være det samme. Noen gang mistet den som stod deg nærmest? Hva er viktigst; rettferdighet eller kildevern? Hvem sine interesser skal man forsøk å ivareta, et hundretalls ofre eller den potensielt skyldige? En uavhengig presse er viktig for mye, vi ønsker ikke statsstyrt media eller noen form for sensur. Men her er det ikke akkurat snakk om diskriminering og forfølgelse i regi av staten; her prøver man bare å løse en drapssak. Hvorfor i all verden vil noen hindre dette?

Endret av Jonas
Lenke til kommentar

Mediene kan være noen samfunnsbøller, og det beviser de helt klart i denne saken. Det er ikke slik at kildevernet kommer i stand automatisk, med andre ord man får ikke kildevern automatisk.

I dette tilfellet har man så vidt jeg forstår ikke gitt et slikt kildevern før politiet etterspurte matrialet. Det interessante i denne saken er at mediene tror at det er de selv som kan publisere den informasjonen man vil. Man har identifisert ihvertfall i stor grad) vedkommende, samt kommet med informasjon som vedkommende da har gitt. Når da politiet etterspørr mer informasjon, så hevder man plutslig kildevern. Og det er noe som skurrer her mener jeg.

Tydeligvis har vedkommende selv godkjent at informasjonen kan bli utlevert.

for å sitere fra dommen:

Slik retten ser det gjelder nærværende sak ikke direkte spørsmål om beskyttelse av pressens kilder idet saken gjelder utlevering av meldinger til avisen

Jeg håper ærlig talt ikke mediene vinner i denne saken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...