alexander86 Skrevet 24. april 2009 Del Skrevet 24. april 2009 Hei jeg har en pc som er på 2 forskjellige nett eller, den er det når jeg kobler inn kabelen=P problemet er at når den er på begge nettene så går den automatisk til det nettet som ikke har internett, og jeg får da ikke gjort noe som helst så finnes det noen gui nettwork manager som kan hjelpe meg med dette? så jeg kan styre hvilke programmer som skal bruke hvilket nett nett 1: 192.168.0.1 internett nett 2: 192.168.3.1 lokalt nett/med mulighet for internett kjører ubuntu Lenke til kommentar
j-- Skrevet 24. april 2009 Del Skrevet 24. april 2009 Du kan prøve med sudo route add default gw <IP-en til gatewayen som du vil ha nettet igjennom>? Lenke til kommentar
oj88 Skrevet 24. april 2009 Del Skrevet 24. april 2009 (endret) Har du peiling på nettverking? Har begge nettene DHCP? Det er jo tydelig at routingen er feil, dvs den blir satt til å route internett-forespørsler via den koblingen som ikke har internett-tilgang. Høyreklikk på network-manager og velg Connection Information. Sjekk hva som er default route. Og DNS-serveren må selvsagt være på nettverket med internett. Er det ene trådløst og det andre kablet? Hvilket har internett? Jeg ville satt opp statiske IP-adresser i /etc/network/interfaces, slik at du får det rett, evt DHCP mot nettet med internett, og ikke ha route på det andre. Sjekk https://help.ubuntu.com/8.10/serverguide/C/...figuration.html Endret 24. april 2009 av oj88 Lenke til kommentar
alexander86 Skrevet 24. april 2009 Forfatter Del Skrevet 24. april 2009 Har du peiling på nettverking? Har begge nettene DHCP? Det er jo tydelig at routingen er feil, dvs den blir satt til å route internett-forespørsler via den koblingen som ikke har internett-tilgang. Høyreklikk på network-manager og velg Connection Information. Sjekk hva som er default route. Og DNS-serveren må selvsagt være på nettverket med internett. Er det ene trådløst og det andre kablet? Hvilket har internett? Jeg ville satt opp statiske IP-adresser i /etc/network/interfaces, slik at du får det rett, evt DHCP mot nettet med internett, og ikke ha route på det andre. Sjekk https://help.ubuntu.com/8.10/serverguide/C/...figuration.html hei begge er kablet, og bare den ene har dhcp event går det ann og velge hvilket programmer/porter som skal bruke hvilket nettverk'? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå