Gå til innhold

Teleobjektiv til Nikon i budsjettklassen

Gjest Slettet+1234

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+1234

Jeg er på utkikk etter et telezoom-objektiv til Nikon D80 (rundt 300 mm?). Hva bør jeg velge? Bruksområdet er alt fra fotografering av dyreliv til skipsfart.. En teleconverter er vel også lurt å ha?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er budsjettklassen din, nærmere bestemt? Jeg ville sagt Nikons egne 70-300 VR. Om du kan gå ned litt på brennvidde, VR-versjonen av 55-200.

Sigma og Tamron har også greie telezoomer i samme område, men få av dem kommer opp mot Nikons 300mm-zoom i skarphet.

Litt oppe i pris (10.000 kroner og mer) har du Nikons 80-400mm VR og den ikke-så-kjente, men visstnok veldig skarpe 300mm f/4.

Derfra, og på større blendere, blir objektivene temmelig dyre.

EDIT: Når det gjelder teleconvertere, brukes de helst på dyrere objektiver enn de du skisserer. I budsjettklassen blir kvalitetstapet stort, og autofokusen faller ofte bort. Skal imidlertid funke relativt fint på 300mm f/4.

Endret av TaraldR
Lenke til kommentar

Jeg har veldig god erfaring med min Nikon 55-200mm VR. Fikk den brukt med solblender for 2.000kr. Det var tiden rett før den gikk ned i pris til rundt 2.300kr.

Men sigma og tamron sine 70-300mm er også mye kjøpt, og har en ganske rimelig pris på 2.000kr, men de har veldig mye ris, og litt ros, etter det jeg har fått med meg.

Lenke til kommentar

Nikons 70-300/VR er et svært godt objektiv. Jeg har sett testere omtale det som godt nok for Nikons proffkameraer med fullformatssensor (D3 og D700). For meg virker det som et svært godt kjøp. Jeg har lekt litt med det på et D40, og kvalitetsfølelsen er finfint, det er ikke skremmende tungt og stabilisatoren virker fint.

Har du råd ville jeg nok anbefalt 70-300/VR, ja. :)

Lenke til kommentar

Jeg henger meg på og anbefaler Nikons 70-300VR. Jeg bruker denne både på DX og FX. Skarpheten er veldig fin, selv på FX. Til ditt budsjett er dette objektivet det beste jeg kan komme på. Telekonverter vil jeg ikke anbefale til dette objektivet.

Alternativt kan man se etter optikk på bruktmarkedet som: Nikon 70-200 f/2,8 , 80-200 f/2,8 eller 300mm f/4. Dette er gode objektiver og telefonverter kan brukes. Det er alternativer fra både Tamron og Sigma også, men jeg kjenner ikke disse.

Lenke til kommentar

Jeg har 70-300 VR, klasseforskjell mellom denne og 55-200 VR på alle områder. 70-300 VR er kanonskarp opp til 200mm, mellom 200-260mm er den ok skarp om du blender ned, mellom 260-300 er den helt grei og skarp nedblendet til f8. VR funker svært godt, bedre VR enn på 55-200 VR etter min erfaring. Du finner kanskje en brukt 80-200/2,8 til rundt 5000 spenn. 70-210/f4 er en eldre Nikon objektiv som er ok. 70-300 VR er fullformat, det er ikke 55-200 VR, så om du senere skulle oppgradere til fullformat kan 70-300 brukes fortsatt.

Lenke til kommentar

Jeg ser hovedsaklig tre begrensninger med 70-300 VR:

1. Som andre har påpekt, faller den litt igjennom opp mot 300mm, særlig på høyoppløste sensorer og full åpning. Nedblending hjelper noe, men ikke helt. Dette avsløres mye mindre med 6MP DX eller 12 MP FX enn med 10+ MP DX.

2. Autofokus kunne vært litt kjappere til krevende action. I godt lys eller med raske sensorer kan det nemlig godt brukes til sånt! Med litt forutsigbare bevegelser, som fugler i jamn flukt, funker det helt fint, iallfall med D300/D700.

3. 1.4X telekonverter kan til nød brukes, men det er nød. En vil da helst bruke den i den lange enden av zoom-området, der kvaliteten allerede er litt svak.

Leser du mellom linjene at jeg synes dette er et innmari bra objektiv til den prisen? Du leste i så fall rett. Kvalitetsteleoptikk er dyrt nemlig, og her får du det nesten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...