Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Mulig å bryte 1 års kontrakt på bredbånd?


Dammed

Anbefalte innlegg

Jeg og en kamerat skaffet oss Lyse bredbånd i Stavanger i februar, vi regnet med å være der i 3 år. Men siden jeg fant ut at det kommer til starte med studiet jeg går på i hjembyen min, så skal jeg flytte tilbake. Men kontrakten er visst ikke mulig å bryte, selv om vi ble fortalt muntlig over telefon når vi bestilte at dette var mulig. Vi leste aldri finskriften i kontrakten hvor det står 1 års bindingstid. Vi ble fortalt at det var mulig å bryte med 1 måneds oppsigelse tid.

 

Siden jeg ikke skal bo der lengre og jeg ikke får benyttet internettet så syns jeg at det er dumt å betale 225kr per måned for ingenting. :(

 

Er det noen mulighet å komme seg ut av dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selvfølgelig har de lovt til det, og det er vanlig for de aller fleste tjenesteabonnementer.

En måneders oppsigelse etter bindingstiden er også vanlig.

 

Derimot så kan du jo prøve å få flyttet abonnementet over på de som overtar leiligheten etter dere, evnt om huseier kunne ønsket å ta det for så å legge det inn i utleieprisen.

Lenke til kommentar

han vi leide av hadde visst også bredbånd med bindingstid fra GET. Det eneste vi kan gjøre er å flytte abbonomentet til et annet hushold slik at noen kan betale oss for å bruke Lyse bredbånd. Men lite kjekt når man ikke kjenner så mange i Stavanger. :(

 

Det er ikke noen unntak som kan få oss ut av denne knipa?

Endret av Dammed
Lenke til kommentar
Det er ikke noen unntak som kan få oss ut av denne knipa?

For å kunne ta i bruk en form for lempingsregel så må det foreligge sterke grunner for det, noe 225 kr i noen måneden ikke er.

Men snakk med huseier om han kunne tenke seg å ta over abonnementet for så å videreføre det slik at det følger leieligheten.

I utgangspunktet så er han nok ikke interessert i det, fordi det skaper mer arbeid/kostnader for ham.

Men det kan jo hende at han er en grei da!

Lenke til kommentar

som sagt han har get internett i huset allerede med bindingstid, men kanskje han kan ta over våres hvis hans går ut først.

 

jaja, det er ikke verdens ende, men hadde heller dratt 2 ganger på kino istedenfor kaste pengene.

 

Men det som vi fikk forklart muntlig, dette kan ikke brukes eller? Blir jo ord mot ord.

Lenke til kommentar

At han overtar abonnementet var med tanke på at lyse følger leiligheten du bor i nå for de neste som flytter inn, ikke at han skulle overta det personlig til sin hustand.

 

Det blir ord mot ord, og såfremt de har skriftlig kontrakt å vise til så har du en vanskelig jobb med å bevise påstanden.

Det du derimot kan gjøre er å sende en mail til lyse hvor du skriver hva som har skjedd og påpeke at det er til deres informasjon.

Altså du krever ingenting, men gjør de oppmerksom på de gir opplysninger som kan virke motstridene og at du oppfatter det som mangelfull kundebehandling.

Men for all del, vær saklig og nøktern i skrivestil når du gjør det og som sagt ikke krev noe.

Lenke til kommentar

allerede gjort det, og de beklagde det osv osv, men sa at siden de sendte en skriftlig kontrakt så burde vi ha sett at det stå der og evt ringt dem når vi hadde snartet bindingstiden.

 

Ja, men han som leier det ut har get i den husstanden jeg leide, hvis han skulle også la dem som leier benytte seg av lyse så hadde de ikke brukt hans GET dermed taper han penger. Vi har alikevel sagt at hvis noen ønsker Lyse i tillegg som vi gjorde, så kan han ta kontakt med oss.

Lenke til kommentar

problemet er at vi kan ikke ha lyse i Sarpsborg, i alle fall ikke sist jeg sjekka. Ellers så hadde jeg hatt 30/30 hjemme. :)

 

Men hvis noen i stavanger har lyst å gjøre oss en tjeneste og "låne" våres bredbånd så send meg en PM. :)

Lenke til kommentar

det var en ting som virket lit uklart.

 

hvis jeg har forstått det rett så hadde din tidligere utleier privat bredbåndsabonnement fra get , men du hadde fra lyse.

 

for meg virker det mest logiske å selge abonnementet sammen med leiligheten

det er vell grunnen det du taper minst på

Lenke til kommentar
For å kunne ta i bruk en form for lempingsregel så må det foreligge sterke grunner for det, noe 225 kr i noen måneden ikke er.

225 kr i måneden vil for noen være en vesentlig utgift og totalt urimelig å betale for et produkt tjenesteleverandøren ikke kan eller vil levere på ny adresse. Sterk grunn.

Lenke til kommentar

men jeg kan jo ikke bruke det som en grunn, hvis det ikke står noen sted i et eller annet regelverk at man skal kunne ta med seg abonomentet hvis man flytter.

 

Når vi begynte å leie så hadde de GET allerede der, der var veldig treg og dyr, så jeg og en kamerat skaffa Lyse fiber internett. Vi leide som sagt, ikke snakk om kjøpt/solgt hus/leilighet. ;)

Lenke til kommentar

Hei.

 

Var opp i et lignende problem for ca 2 år siden. Hadde da bindingstid hos altibox og solgte huset mitt. Det var ingen utvei selv om jeg ikke bodde der måtte jeg fulføre bindingstiden.

Etter mye om og men fant jeg et smutthull som i grunn var ganske logisk. Når du har bindingstid så er sentralen som fiberen kommer inn til din hele bindingstiden. Det som hjalp meg var at de nye huseirene hadde lyst på fiber. Den dagen de startet sitt abonoment så forsvant min bindingstid. Grunnen til det er at lyse(altibox) kan ikke selge samme produkt to ganger.

Vet ikke hvordan din situasjon er, men du får bare håpe at de nye leiboerne skal bestille fiber.

Dette bør du følge med for det går ikke automatisk.

 

Håper dette problemet løser seg for deg: Jeg husker hvordan den følelsen var, meget urettferdig...

 

Mvh

Ektemann

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...