Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Oppstartsproblem - Reboots continously.

Anbefalte innlegg

Hei.

Har siden morges prøvd å finne ut hva som er feil med PC'n. I går kveld summet alt som det skulle.

Problemer er som følgende; Jeg får slått på PC'n men det varer bare i 2-3 sekunder før den restarter seg selv. Slik holder den på helt til jeg slår av strømforsyningen (Enda etter jeg har gjort det, prøver den atter en gang et tappert forsøk på å starte opp igjen).

Jeg har tatt ut del etter del for å sjekke om det har noe å gjøre med skjermkort, minne, harddisker osv. No luck so far.

I tillegg har jeg resetta BIOS'n et par ganger, ingen forandring der heller.

Dobbelsjekket at ingen av kablene kortslutter i kabinettet/hovedkortet o.l.

CPU'en er koblet til skikkelig, i tillegg til CPU_FAN.

Minnet er satt i skikkelig og skal fungere ordentlig.

Alle vifter starter opp som de skal normalt. (CPU, PSU og GFX fan)

Speakeren gir ikke fra seg lyd og det vises heller ingen feilmelding på skjermen(PC'n kommer ikke så langt til at det kommer noe som helst opp på skjermen.)

Har en mistanke om at det er strømforsyningen som ikke er helt i orden. Skal sjekke om en kompis har en ekstra PSU når han kommer hjem.

Hovedkortet er jo såklart også en mistenkt.

PC spesifikasjoner

HIS Radeon HD 4870 512MB GDDR5

Samsung SpinPoint F1 750GB SATA2

Corsair Powersupply 650W Black, ATX/EPS

Corsair Dominator TWIN2X8500C5D 2GB DDR2

Gigabyte GA-X48-DS4, X48, Socket-775

Intel Core™ 2 Duo E8500 3.16GHz

*sigh* halp?

Edit:

Fjernet hovedkortet helt fra kabinettet, ingen kortslutning som forårsaker det.

Edit:

Med alt tatt ut fra hovedkortet, bortsett fra CPU, så er det ingen forandring. Ingen lyder fra speaker som ikke oppdager at RAMen er borte o.l. Driver bare å restarter seg selv etter omtrent 2 sekunder.

Edit:

Takk for det oslo72.

Fikk nå testet en strømforsyning til naboen, og det viser seg at det er hovedkortet som er defekt.

Endret av twiztaa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei.

Edit:

Fjernet hovedkortet helt fra kabinettet, ingen kortslutning som forårsaker det.

Har man først kortsluttet hovedkortet så er det litt sent å konkludere med at det ikke skyldes feilmontering bare ved å ta det ut av kabinettet. Er hovedkortet defekt så er det defekt - uansett hvilken setting man tester det i i etterkant.

Endret av oslo72
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Da ble det en 2 ukers bump.

Nytt hovedkort (Asus P5Q Deluxe, P45, Socket-775) er på plass og random reboots er borte.

However, nytt problem nå. (såklart..)

Når PC'en blir slått på begynner alt å summe. Eneste problemet er at skjermen er svart. Den registrerer at den er tilkoblet PC'en, men det røde lyse på skjermen blinker, som om PC'en skulle vært avslått.

Har dobbeltsjekket med en annen skjerm(CRT), samme med den.

Har tatt ut RAMen for å sjekke om den ga fra seg lyd denne gangen, det gjorde den.

Fjernet lydkort og eventuelle vifter som ikke trengs, ingen endring der heller.

Litt usikkker på hvor langt PCen er i stand til å starte opp. Tviler på at den kommer seg til login screen fordi jeg blir nødt for å holde inne power switch om jeg vil slå den av.

Forslag?

Endret av twiztaa
Lenke til kommentar

Tja, du kan jo si at minnet ditt og hovedkortet går veldig godt sammen fordi jeg har nemlig samme HK selv med 8GB Dominator minne. Virker helt supert. :thumbup:

Men har du satt RAM brikkene i de gule sporene? De bør helst så der for bedre stabilitet hvis du lurer på overklokking.

Har du RAM brikkene der, kan det jo virke som det er noe galt med skjemkortet etter som du har prøvd to skjermer med samme resultat.

Har du mulighet til å prøve skjermkortet i en annen PC?

Lenke til kommentar

RAM brikkene står i de gule sporene, men det var av ren tilfeldighet, takk for tipset. :p

Knabba skjermkortet til broren min som er et NVIDIA GeForce 8800 GTS, samme problemet med det. Har ikke satt skjermkortet mitt i hans PC, enda. Men regner med at det er utelukket nå?

Begynner å gå tom for alternativer her, men håper det ikke er skjermkortet som må erstattes.( :innocent: )

Lenke til kommentar

Tja, synes det er rart at et nytt hovedkort skal være herpa da. Du har jo prøvd med et annet skjermkort med samme resultat. Regner med at begge 6-pins kontaktene er tilkoblet skjermkortet, så da kan du kanskje skule litt på PSUen din. Prøv en annen PSU med mindre den du har er helt ny da.

Lenke til kommentar

Da fikk jeg prøvd en annen PSU(mye bedre vel å merke), ingen endring.

Eneste som gjenstår nå er CPU og muligens et nytt defekt hovedkort.. *småirritert*

Når jeg tenker meg om har broren min intel prossessor, men det får vente til i morgen. *sigh*

Lenke til kommentar
Du benytter avstandsskruer så ikke hovedkortet ligger nedpå kabinettet?
Alltid. :p

Har prøvd så å si alt nå så jeg sender hovedkortet tilbake til komplett i håp om at det var defekt/skadet ved levering.

Endret av twiztaa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...