Gå til innhold

Trene styrke men samtidig forbrenne fett


Anbefalte innlegg

Enkelte på lavkarbo spiser enorme mengder kylling, bacon, kjøtt, egg. Likevel raser fettet vekk.

Jepp, men det totale kcalinntaket er et underskudd.

De hadde gått ned like mye av å spise alle disse kaloriene i ren kneipbrød.

 

(ikke at jeg anbefaler det)

Endret av War
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Man går ikke ned fordi man ligger på et kaloriunderskudd fordi det "finnes lite lavkarbo mat". Enkelte på lavkarbo spiser enorme mengder kylling, bacon, kjøtt, egg. Likevel raser fettet vekk.

 

Viser til War sitt innlegg over, men du kan jo tenke over følgende:

Hvor enkelt er det å spise "enorme" mengder av maten du nevner? Spiser du 750 gram kylling (som virkelig må sies å være en enorm mengde!) har du bare spist 900 kalorier... Straks du i tillegg kan gomle brød utover dagen, spise pasta, ris, potet og bøtte nedpå med godteri og brus blir det fort veldig enkelt å komme i kalorioverskudd, men når matvareutvalget er begrenset til varer som metter mye og det rett og slett er umulig å spise mye av, havner du som regel i underskudd... Men straks du begynner å pøse nedpå med olje og nøtter vil regnestykket selvsagt forandre seg ;)

 

Kan ikke du som har funnet den store oppskriften legge til 200 gram nøtter og 100 gram olje om dagen, bare for å sjekke? Fettet renner jo av uansett så lenge karbohydratene er borte...

Endret av Ingar
Lenke til kommentar

Mine innlegg var teoretiske, ikke på hvor mye i mengde eller hvor mett man blir.

 

Selfølgelig skal man dele opp etter insulinrespons og hva som får en til å bli mettest.

Kun ute etter å knekke påstandene om at man kan spise enorme mengder/ eller så mye man vil uten å legge på seg om man kutter karbohydrat er feil.

 

Sakset fra meg selv.

-------------------------

 

 

På en diett så er det ganske vanlig at noen leser på iform og finner ut at karbohydrater er livsfarlige. Det er faktisk avhengig om man har høy eller lav insulinfølsomhet som avgjør om man fungerer best på en lavkarbo eller (sunt) høyfett diett så det finnes ingen fasit her, det er heller nesten 50/50.

 

Med en høy insulinfølsomhet vil man føle seg mye bedre, mer energi og få trykk i musklene etter du har spist karbohydrater, dvs stabile energinivåer. Dem som faller under dette vil føle seg helt ræva (fysisk og psykisk)på en ketosediett og for å ungå dette er minimumsgrensen ca 100g karbohydrat pr dag.

 

De med lav insulinfølsomhet vil reagere helt motsatt og oppleve store energisvingninger etter et måltid med karbohydrater og bli kjempetrøtt og slapp.

På en lavkarbodiett vil denne gruppen føle seg i kjempe god form, fysisk og psykisk og da vil dietten bestå av mere protein og fett for å veie opp kalorienen man ikke får i seg fra karbohydraten. Det er her mange missforstår (Atkins) man kan ikke spise hva man vil, det skal være sunt fett og sunn protein , ikke pølser og bacon hele dagen.

Og da blir ikke dietten like "morsom" som man skal ha den til.

 

Dermed blir det helt feil å anbefale noe som helst til noen uten å finne ut hvordan de reagerer på insulin først + at et høyere karbohydratinntak er bedre for de som har trener mye og med høy intensitet på dietten.

Endret av War
Lenke til kommentar
Styrketrening og lavkarbo

Flere her som lurer på dette, så jeg skriver litt om det.

 

Selv om karbohydrater utgjør størstedelen av energien ved høyintensitetsarbeid som styrketrening så er ikke karbohydrater fra kosten en nødvendighet, selv ved styrketrening. Selv har jeg litt erfaring både i fra rein styrketerning og turntrening i ketose. Denne erfaringen gjorde at jeg valgte å gjennomføre en studie på styrketrening og ketose ved NIH. Resultatene er ikke publisert ennå, så jeg kan ikke si noe om dem her. Men i prosessen har jeg vært nødt til å sette meg inn i den eksisterende kunnskapen på emnet.

 

Jeff Volek viste tidligere på 2000 tallet at en ketogen diett økte muskelmassen hos menn som samtidig gikk ned i vekt, helt uten styrketrening. Han har også gjort forsøk med styrketrening og ketogene dietter og vist at man kan bygge muskler i stor grad samtidig som man går ned i fettvekt.

 

Ketogene dietter har faktisk i lang tid blitt brukt av bodybuildere som en del av ”deffing” (få mer definerte muskler før konkurranse). Og selv om bodybuilderne kanskje ikke visste hvordan, så hadde de snublet over den beste måten å øke muskelmasse og samtidig går ned i fettprosent på.

 

De siste års studier på ketogene dietter og styrketreningsforsøk tyder på at den mest effektive måten å bytte ut fett med muskler på nettopp er å trene styrketrening i kombinasjon med lavkarbohydrat kosthold. Volek har blant annet ko-utviklet en kommersiell versjon av det overnevnte i Men's Health TNT Diet: The Explosive New Plan to Blast Fat, Build Muscle and Get Healthy in 12 Weeks.

 

I Voleks forsvar mot den noe tullete tittelen over så er Volek er en dyktig og anerkjent forsker og er Associate Professor ved University of Connecticut. Her et lite intervju med Volek:

http://community.atkins.com/ugc/blog/viewB..._D_.htm?webPage Id=1000360

 

Kan anbefale en kort liten artikkel av Anssi Manninen her:

http://www.jissn.com/content/1/2/7

 

Styrketrening er fullt mulig å gjennomføre selv i kronisk ketose. Jeg kjenner ikke til negative effekter av å trene styrke i ketose. I en effektiv styrkeøkt må man ha en viss lengde på pauser, og så lenge disse pausene ikke blir for korte, så er det lite som tyder på at treningen blir tyngre uten karbohydrater. Musklene våre kan bruke fett som energi selv ved svært høye intensiteter. Kun ved helkroppsarbeid faller andel fett i forhold til karbohydrat som drivstoff allerede ved lavere intensiteter. Når kroppen jobber med mindre muskelgrupper om gangen, kan den benytte seg av fett selv ved høye intensiteter. Melkesyre gir også viktig energi under ketose.

 

Vil bare avlive et par myter:

 

Jeg kan nevne at melkesyre ikke er noe man skal tenke for hardt på å unngå. Melkesyre brukes også som energi, og spesielt i ketose. For noen år siden oppdaget man at melkesyre ikke var det biproduktet man tidligere antok, men heller faktisk det som gjør at vi ikke blir stive. Teorien nå er at melkesyre skilles ut som en buffer mot opphopning av kaliumioner i musklene. Kalium får musklene til å stivne og miste muligheten til å bevege seg, og melkesyre skilles ut for å hindre denne inhiberingen av muskelsammentrekning. Vet at jeg utfordrer gamle paradigmer her, men jeg kan love at dette er allment godtatt innen idrettsfysiologien. Laktat (melkesyre) er altså slettest ikke synderen vi tidligere trodde det var.

 

Det er vanlig å innta lettfordøyelige karbohydrater etter styrketrening for å få en insulinutskillelse, som igjen (siden det er et anabolt hormon) øker muskelproteinsyntesen. Samtidig inntar man ofte en eller annen form for aminosyrer (proteiner) fordi dette stimulerer proteinsyntesen ytterligere. Dette stemmer og virker, men om man vil stimulere insulinutskillelse gjennom kun å innta aminosyrer så oppnår man lite. At noen aminosyrer stimulerer til insulinutskillelse er best vist in vitro (i cellekulturer i glass) og gjennom at aminosyrer sammen med karbohydrater kan gi en noe større insulinutskillelse enn bare karbohydrater alene. Altså å innta proteiner etter trening med mål om å øke insulinnivåer er nok et feilspor.

 

Håper dette kan være interessant.

 

MVH

pål

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=23842

 

Mange opplever større fremgang på lavkarbo enn vanlig kost med karbohydrater.

Lenke til kommentar
Jeff Volek viste tidligere på 2000 tallet at en ketogen diett økte muskelmassen hos menn som samtidig gikk ned i vekt, helt uten styrketrening. Han har også gjort forsøk med styrketrening og ketogene dietter og vist at man kan bygge muskler i stor grad samtidig som man går ned i fettvekt.

Hele fyren er tullball,atkins eller hvor man måtte lete så finner man forskning der også.

 

Det største problemet for byggere er å holde fettprosenten i sjakk så man kan deffe den ned før konkurranser.

Hadde det vært så enkelt hadde det forandret hele miljøet.

 

Kalorioverskudd må være tilstede, men siden dietten bare er av fett og protein så ser man hvor forskerene har missforstått.

All fett må mellomlagres i fettcellene før de går ut i blodet, og da vil selvfølgelig forskningen vise at kroppen henter energien fra fettcellene. Men ikke mer en man førte inn pga kcal-overskudd.

 

Det er enda flere studier som viser at lavkarbo eller ikke på samme antall kalorier ikke gir noen bedre effekt en det er studier som fremhever lavkarbo.

Lenke til kommentar

For å få noe på det rene... Jeg har kommet frem at jeg har lav insulinfølsomhet, pga jeg blit trøtt etter alle måltider, og alle måltider består av blanta annet karbo. Så tror lavkarbo ville fungert bra for meg.

 

Men jeg har hørt følgende påstander:

- Man må innta karbohydrat under/etter trening for å fylle opp igjen glykogenlagrene i musklene.

 

Problemstilling: Hvordan kan man da fylle opp igjen om man er på lavkarbo?

 

- Kroppen må ha den dobbelte mengden karbohydrat som protein for å kunne ta opp proteinet.

 

Problemstilling: Ganske opplagt, om man skal ha 100g protein hver dag må man innta 200g karbo for at dette skal ha effekt, så det er jo ingen lavkarbo.

 

Ellers, vil jeg uten problemer kunne bulke/deffe helt uten karbohydrater (kommer litt an på svaret på første påstand) om jeg bare erstatter disse kaloriene med protein og fett?

Lenke til kommentar
Kroppen må ha den dobbelte mengden karbohydrat som protein for å kunne ta opp proteinet

Nei.

Behøver ikke fylle opp glykogenlagrene på en diett.

Proteininntaket er uansett 3g på en deff, bytt karboen med fett av den sunne typen, ikke bacon og pølser.

Frukt+protein+sunt fett livsstilen kalles det ofte.

 

Ketoner omdannes fra fett i kroppen så ikke tenk så mye på fravær av karb.

Det er kun siden du fungerer bedre på lavkarb dette fungerer for deg og ikke pga det er lavkarb i seg selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...