Gå til innhold

Trenger hjelp til ny allt mulig pc - 10k

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg trenger ny pc! Prisen skal ligge rundt 10k, men kan strekkes litt. Jeg er ingen storgamer, men spiller en del. Holder mye på med redigering (adobe cs4) og trenger derfor en quad prosessor.

Trenger ikke:

1. Skjerm
  2. Mus
  3. Tastatur
  4. OS

Første oppsett:

Har satt opp et oppsett basert på den her ( http://www.komplett.no/k/ci.aspx?sku=10278 )

Kabinett: CM Storm Sniper Gaming

Chassis (Without PSU)

Strømforsyning: Corsair Powersupply 650W Black, ATX/EPS, 120mm Fan,

8xSATA, SLI

Hovedkort: Asus P5Q PRO, P45, Socket-775, DDR2,

Prosessor: Intel Core™ 2 Quad Q9550 2.83GHz Socket

Skjermkort: Sapphire Radeon HD 4870 1GB GDDR5 PCI-Express 2.0, 2xDVI-I, HDMI, HDCP, Lite-Retail

Minne: Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB CL5,

Harddisk: Samsung SpinPoint F1 1TB SATA2 32MB 7200RPM

Optisk leser: Sony Samsung DVD±RW burner, SH-S223F, 22x, DVDRAM 12x,

Black, Bulk

Pris: 10055 ,-

Nåværende oppsett: https://prisguiden.no/vis_handlevogn.php?waggon_id=97082

Jeg kan så og si ingenting, så litt hjelp hadde vært fint med noen innblikk fra noen som kan mer :)

Spørsmål:

1. Er det såpass å spare på å bygge selv, i stedet for å få komplett til å bygge / få 3 års garanti?
  2. Trenger man virkelig et lydkort?
  3. Vil man få plass til et HD 4870 /4890 i ett Antec 300?

Endret av endrefm
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forslag ferdig PC, som er bedre enn det du foreslår. Når det er sagt trenger ikke du en så kraftig maskin, og har du operativsystem? Det under er vel godt nok fra Komplett gmer i02. (ta vekk OS hvis du har det).

7600,-

Komplett Gamer i02

- Miljøgebyr 53.75 pr stk kommer i tillegg.

Varenr.: 348451

Strømkabel PC m/Jord 2m

Nero 8 OEM Vista kompatibel

CyberLink DVD Suite 5, 6Channel, OEM CD,

Støtsikker PC-eske

Qpad|UC, Small Komplett Black, 4mm,

In-Win C616 ATX Midi Tower sort uten PSU

MSI P45 NEO-F, P45, Socket-775, DDR2,

Intel® Core™2 Duo E7500 2,93GHz

Sony NEC Optiarc DVD±RW burner AD-5200A,

USB2 multikortleser 3.5" sort for

Corsair Powersupply 650W TXEU Black BULK

Corsair TWIN2X 6400 DDR2 4GB CL5

WD Caviar® Black 750GB, 3,5", SATA

Asus Radeon HD 4850 512MB GDDR3,

Creative HEADSET HS-450 Black Retail

MS ROYALTY Vista Home Premium

MS COA Label Windows

MS Win Vista Home Premium Norsk

MS MANUALS Win Vista Home Premium

Far Cry 2 Intel Bundel

Garanti 3 år - Sende inn

Support Komplett.no - Komplett sin

Lagerstatus: 1 stk. på lager

Setter du PC i sammen selv, får du en spillmaskin dimensjoner for 6900,-.

Endret av jornboss
Lenke til kommentar
Netshop er en av norges største nettbutikker. Noen gnager og syter uansett hva og hvem de handler fra. Netshop er trygg og normalt ingen problem. Problem/uheldig kan du være uansett.

Hmm, hvor mye tror du jeg vil spare på å bygge selv? Jeg kan ikke nødvendigvis så mye selv, men har et par kompiser som har bygget før

Lenke til kommentar

Hva du sparer, kommer an på hvilke deler og fra hvor du bestiller. Det finnes pakkeløsninger med f.eks HK, RAM og prosessor med mye avslag slik at du kan spare rundt 15% eller noe i den dur å kjøpe den pakken fremfor å kjøpe de delene løse.

En ferdigbygd pc med all garanti under ett er som regel dyrere.

Det er i grunnen bare å klikke fast her og skru litt der så er maskinen bygd, det er nesten litt som lego.

Lenke til kommentar
Hva du sparer, kommer an på hvilke deler og fra hvor du bestiller. Det finnes pakkeløsninger med f.eks HK, RAM og prosessor med mye avslag slik at du kan spare rundt 15% eller noe i den dur å kjøpe den pakken fremfor å kjøpe de delene løse.

Det er i grunnen bare å klikke fast her og skru litt der så er maskinen bygd, det er nesten litt som lego.

Hmm, har satt opp et nytt oppsett: https://prisguiden.no/vis_handlevogn.php?waggon_id=97082

Jeg har ikke funnet noen pakkeløsninger med delene jeg har valgt ut, men forandringer tas imot

Når det kommer til kabinettet - jeg har ikke lyst på et stort discolys, men heller et cleant kabinett uten særlig dil dall.

Hva med et billigere alternativ - er det plass ?

F.eks: http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=108363

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=354717

Lenke til kommentar

Oppsettet ditt ser greit ut, men tror en 4890 som knapt koster 100-300 mer enn 4870 ville vært bedre.

Foretrekker du intel over AMD? Mtp. sette opp selvbygger...

Svarer på spørsmålene dine:

1. Det er mye å spare på å bygge selv, det er behovene dine som velger.

2. http://corsair.com/psufinder/default.aspx

3. De er tilnærmet like.

4. Ikke dersom det er et integrert på hovedkortet, dette vil holde i lange baner, med mindre du har høyttalere i rundt 2000+ klassen, først da kommer du vel til å merke forskjell på dedikert og integrert.

Lenke til kommentar
Plass i begge de alternative kabinettene.

Antec Sonata Elite er også er mulig alternativ, samme gjelder Antec Sonata Solo. Rimeligere enn Lian-Li og kjent for lite støy.

Hmm, vet du hvordan det er med kjøling på Antec kabinettene du anbefaler og Antec 300 ?

Oppsettet ditt ser greit ut, men tror en 4890 som knapt koster 100-300 mer enn 4870 ville vært bedre.

Foretrekker du intel over AMD? Mtp. sette opp selvbygger...

Svarer på spørsmålene dine:

1. Det er mye å spare på å bygge selv, det er behovene dine som velger.

2. http://corsair.com/psufinder/default.aspx

3. De er tilnærmet like.

4. Ikke dersom det er et integrert på hovedkortet, dette vil holde i lange baner, med mindre du har høyttalere i rundt 2000+ klassen, først da kommer du vel til å merke forskjell på dedikert og integrert.w

Kanskje jeg skulle gå for det. Ser det er 3000 mer MHz på Asus sin i forhold til Sapphire? Hva vil det si?

https://prisguiden.no/product.php?productId=110268

https://prisguiden.no/product.php?productId=110190

Jeg foretrekker intel - mtp. pakkeløsninger

Siden du bruker adobe cs4 er vel denne artikkeln av interrese, men til min store irritasjon så er nok q9550 secunded raskere enn phII955, på dette. Her har du oversikt over hvilken cpu som er best til dette

Dog prisdifferansen mellom f.eks phii 940 og q9550 ca kr 550,- gir rom for bedre grafikort, eller mer ram, dersom du har vista 64 bit

Jeg foretrekker intel, og er ikke såå mye å tjene på å kjøpe 940 istede for q9550/9560 siden jeg velger nytt kabinett og sparer sikkert 500 på det.

En ting til:

Er det vits å betale 100 kroner mer for MIST 650W i stedet for Corsairs?

Endret av endrefm
Lenke til kommentar

@endrefm:

Sonata kabinettene er nok litt varmere enn Three Hundred. Tester viser en 3 - 6 grader. Det er en konsekvens av at Sonata i stor grad er konstruert for lite støy. Spesielt gjelder dette Sonata Solo. Men jeg har selv et Sonata 1 kabinett, som jeg har hatt i 6 år, og jeg har aldri hatt varmeproblemer.

En ting man skal være oppmerksom på når det gjelder alle disse, er at plassen til et stort skjermkort faktisk er begrenset. Så enkelte skjermkort som går utover standardmål, får ikke plass.

Lenke til kommentar
@endrefm:

Sonata kabinettene er nok litt varmere enn Three Hundred. Tester viser en 3 - 6 grader. Det er en konsekvens av at Sonata i stor grad er konstruert for lite støy. Spesielt gjelder dette Sonata Solo. Men jeg har selv et Sonata 1 kabinett, som jeg har hatt i 6 år, og jeg har aldri hatt varmeproblemer.

En ting man skal være oppmerksom på når det gjelder alle disse, er at plassen til et stort skjermkort faktisk er begrenset. Så enkelte skjermkort som går utover standardmål, får ikke plass.

Hmm, jeg er absolutt ingen støyalergiker, har hatt en traktorpc i 3 år nå og er vant til det...

men vil jeg få plass til HD 4870 / 4890 i f.eks. Antec 300? Blir ikke å fylle opp med harddisker hvis det har noe å si - først en og kanskje en til senere

Lenke til kommentar

Det kan jeg ikke svare 100 % på, i og med at jeg ikke har prøvd. La bare merke til at det var noe trangt da jeg bistod min nevø med litt montering. Noe det også er i mitt Sonata kabinett.

Men jeg vet i alle fall at nVidia 8800 Ultra går inn, og det var om jeg ikke husker feil et stort kort (lengre enn normalt)

Ellers vil ikke Antec Three Hundred være et støyende kabinett om man velger å kjøpe en støysvak CPU-kjøler og skifter ut Tricool viftene med Noctua.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Det kan jeg ikke svare 100 % på, i og med at jeg ikke har prøvd. La bare merke til at det var noe trangt da jeg bistod min nevø med litt montering. Noe det også er i mitt Sonata kabinett.

Men jeg vet i alle fall at nVidia 8800 Ultra går inn, og det var om jeg ikke husker feil et stort kort (lengre enn normalt)

Ellers vil ikke Antec Three Hundred være et støyende kabinett om man velger å kjøpe en støysvak CPU-kjøler og skifter ut Tricool viftene med Noctua.

Jeg leste rundt på forumet og virker som det skal passe med 4890 :thumbup:

Når det kommer til vifter - (Tricool er de som følger med?)

Endret av endrefm
Lenke til kommentar
Når det kommer til vifter - (Tricool er de som følger med?)

Jepp!

Tillegg: Ingen av mine nevøer med Antec kabinett klager over Tricool viftene, de kan også reguleres, men jeg synes de støyer for mye.

Hva med å bare kjøpe evt. vifter senere? Som sagt er jeg ikke noe støyalergisk. evt kjøpe en 120 mm å putte i front?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...