Gå til innhold

import og moms

Anbefalte innlegg

:hmm: Jeg har startet et enkeltmannsforetak på siden av ordinær jobb der jeg skal drive med import og videresalg av diverse artikler fra Kina (ikke tollpliktige). Det jeg lurer på er hvordan skal man gå frem for å betale moms på varene når de ankommer Norge.

Jeg har tidligere bestilt varer fra utlandet og da måtte jeg betale moms + avgift på 199,- til posten. Dette skjedde automatisk. Når jeg senere bestilte noe så fikk jeg varene i posten uten å måtte betale moms?!? Verdien var ca 800,-

Kan jeg etterbetale momsen for disse varene?

Jeg har planer om å legge inn en bestilling som beløper seg til ca 3500,- inkl frakt. Hvordan går jeg frem for at alt blir gjort i henhold til boka? (Jeg ønsker å benytte "EMS-air" for å frakte varene).

Har forsøkt å lete overalt på nettet og kontaktet tollvesenet på mail uten å få svar.

Vær så snill å hjelpe meg. Jeg skjønner ingenting :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for linkene :yes:

Men jeg finner likevel ikke noen plass hvordan en skal gå frem ved import av varer. Det kan virke som om alle andre kan dette bortsett fra meg :blush:

Jeg ønsker å tro denne fremgangsmåten var tilstrekkelig:

1. Jeg finner varer i Kina og legger inn en bestilling,

2. Produsent pakker varene og legger ved transportdokumenter som viser pris inkl frakt,

3. Varene ankommer Norge og tollvesenet ser igjennom transportdokumentene (evt. kontrollere innholdet) og regner ut merverdiavgiften (+et gebyr for arbeidet) og sender faktura til min adresse,

4. Jeg betaler fakturaen og varene sendes videre av tollvesenet til min adresse,

5. Alle har fått det de vil ha og er dermed fornøyd :new_woot:

*Det er jo slik det blir gjort med varer som har en verdi mellom 200,- og 1000,- Hvorfor kan ikke det gjøres slik med vareverdier på ca 3500,-

Lenke til kommentar

jeg er temmelig sikker på at det du skriver er ganske riktig.

bare at tollvesendet bare tar merverdiavgift av innkjøpsprisen. så etter at du har solgt varene betaler du resten av MVAen du skal betale.

om det du skrev var riktig ville du jo ha betalt 25% moms av salgsprisen på varer du ikke selger, men kanskje tar selv, ødlegger osv.

har du spurt skatteetaten eller?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...