Gå til innhold

tips til å klippe klørne på hund


Anbefalte innlegg

hei.

 

jeg er hunder passer den her uken, og fikk beskjed om å klippe klørne.

 

har fått tips om å file klørne, vet ikke om det. er det noen som har prøv det.

eieren har klippa klørne før på hunden. men får meg blir det føste gang.

 

er det noen som har tips hvordan jeg skal få klørne mindre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det at klosaksen har en stopper, gir ikke noen trygghet. Hvis hunden har lange nerver i klørne og får disse klippet over, får den veldig vondt, og du kan ha ødelagt "klippinga" for flere måneder frem i tid. Har hunden lyse eller mørke klør? Fikk du med klosaks fra eierene? Tror du heller skal file dem eller be eierene om å gjøre det selv hvis de kommer hjem snart :)

 

Du må bruke en klo-saks, den har en stopper så du ikke klipper formye.

Ikke prøv med kjøkkensaksen, litt formye og du har en pipende og blødende hund.

 

har sånn der hunde saks men vet ikke hvordan den funker. sånn lignende saks

 

Denne er super, men ikke bruk klostopperen!;) Har hunden mørke klør, klipp tynne lag helt til du kommer til et grått/mørkere felt i kloa. stopp der! Ha godt lys bak deg slik at du ser klørne godt. Har hunden lyse klør, kan du se hvor langt nerven går ned i kloa. Ros med gobiter :)

 

Good luck

Endret av Juliess
Dobbelpost
Lenke til kommentar
hei.

 

jeg er hunder passer den her uken, og fikk beskjed om å klippe klørne.

 

har fått tips om å file klørne, vet ikke om det. er det noen som har prøv det.

eieren har klippa klørne før på hunden. men får meg blir det føste gang.

 

er det noen som har tips hvordan jeg skal få klørne mindre.

 

Hvorfor i all verden skal du klippe klørne når du bare passer hunden i én uke?

Lenke til kommentar
hei.

 

jeg er hunder passer den her uken, og fikk beskjed om å klippe klørne.

 

har fått tips om å file klørne, vet ikke om det. er det noen som har prøv det.

eieren har klippa klørne før på hunden. men får meg blir det føste gang.

 

er det noen som har tips hvordan jeg skal få klørne mindre.

 

Hvorfor i all verden skal du klippe klørne når du bare passer hunden i én uke?

 

fordi jeg har fått oppdraget.

Lenke til kommentar
hei.

 

jeg er hunder passer den her uken, og fikk beskjed om å klippe klørne.

 

har fått tips om å file klørne, vet ikke om det. er det noen som har prøv det.

eieren har klippa klørne før på hunden. men får meg blir det føste gang.

 

er det noen som har tips hvordan jeg skal få klørne mindre.

 

Hvorfor i all verden skal du klippe klørne når du bare passer hunden i én uke?

 

fordi jeg har fått oppdraget.

 

Åja!

Lenke til kommentar

Ha noen som kan klø og kose og distrahere hunden med godbiter eller annet samtidig som en skal klippe. Ikke nøl når du skal holde labben, men ta et bestemt tak. Pass på å ikke klippe over nerven, og ikke bruk den "stopperen", for det går fint an å klippe for langt, selv om den brukes. Ros og snakk med hunden med en rolig stemme, og ta gjerne pauser mellom klørne/labbene. Baklabbene pleier ofte å files fint ned selv på denne tida med bar asfalt, i alle fall gjør de det på min hund. Men husk ulveklørne, hvis denne hunden har dem. ;)

 

Forundrer meg over at eierne har gitt det å klippe klør til en som aldri har gjort det før. SÅ mye haster det da vel ikke, evt. SÅ lang tid tar det vel ikke. Men det at de har overlatt det til deg kan bety at hunden er veldig grei å ha med å gjøre med slike ting, så det tyder jo bra. :)

Lenke til kommentar
Det er forøvrig ikke noen stor krise om du tar litt for mye heller. Bare vær kjapt ute med godbit så tilgir hunden deg selv om det gjorde litt vondt. Er du usikker så klipp heller litt for lite enn litt for mye. Grei regel.

Dette var jo ikke det beste "rådet"?

For mange hunder kan det bli den aller siste gangen du får lov borti klørne, dersom det er slik at du treffer nerven. Du ender opp at dere må være mannsterk for å få holdt i ro bikkja neste gang, eller i værste fall må til dyrelegen for å dope den ned.

Bikkja kan også blø som en gris..og det er ikke noe kjekt å ha i hus.

En hund kan bli traumatisert for livet. Men som du sier selv over her; klipp heller litt lite, enn for mye.

 

Denne linken HER er fin for nybegynnere :)

 

Edit; du bør ha en saks som er beregnet på hund. En neglesaks til mennesker kan gå på små raser.

Endret av Turtlis
Lenke til kommentar
Ha noen som kan klø og kose og distrahere hunden med godbiter eller annet samtidig som en skal klippe. Ikke nøl når du skal holde labben, men ta et bestemt tak. Pass på å ikke klippe over nerven, og ikke bruk den "stopperen", for det går fint an å klippe for langt, selv om den brukes. Ros og snakk med hunden med en rolig stemme, og ta gjerne pauser mellom klørne/labbene. Baklabbene pleier ofte å files fint ned selv på denne tida med bar asfalt, i alle fall gjør de det på min hund. Men husk ulveklørne, hvis denne hunden har dem. ;)

 

Forundrer meg over at eierne har gitt det å klippe klør til en som aldri har gjort det før. SÅ mye haster det da vel ikke, evt. SÅ lang tid tar det vel ikke. Men det at de har overlatt det til deg kan bety at hunden er veldig grei å ha med å gjøre med slike ting, så det tyder jo bra. :)

 

jeg kjenner hunden fra før av. det er pappa sin. (bor ikke hjemme)

 

hunden er veldig rolig og har sett når noen gjør det. men nu ska jeg prøve det sjøl.

Endret av tirpiz
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Du venter til eieren kommer hjem selv om du har "fått oppdraget". Treffer du nerva så gjør det utrolig vondt for hunden og den kan da få skrekk for dette resten av livet. Siden du ikke har gjort det før prøver du ikke uten at noen er med deg første gangen og viser deg det. Men skal du absolutt gjøre det så bruk en klo saks og klipp på skrått slik at kloa blir lengst nederst( der nervetrådene ligger) Vanskelig å si hvor mye du skal ta, spørs helt hvor lange de er blitt. Men ikke ta mye hvis du er usikker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...