jekkulainen Skrevet 23. april 2009 Del Skrevet 23. april 2009 Jeg hadde opprinnelig tenkt å importere en Porsche Cayenne, men fant ut at denne ble for dyr og stor, og i disse mijødager vil jeg helst styre unna SUVer med et Co2 utslipp som ikke ligner grisen Jeg har derfor bestemt meg for å se nærmere på mindre sportssedaner, og de to jeg vurderer er Lexus IS 220d og Mercedes Benz C220 CDI. Da jeg har null erfaring med de respektive bilene, vil jeg spørre dere om råd. Lexusen vil være en 06-08 mod kontra MBen som vil være en 08-09 mod (jeg vil altså ha det nye designet, hvor stjerna er stor og plassert midt i grillen.) Begge skal ha brukbart med utstyr, b.la navigasjon osv. Jeg har sondert markedet, og jeg har kommet frem til de to alternativene. Jeg er ikke noen fan av BMW 3 serie, og jeg synes personlig at den nye Audi A4 er altfor standard og kjedelig og det virker som jeg ser en uansett hvor jeg snur meg. Jaguars X-type mener jeg man må være minst 50 år for å kjøre. Hvilken skal jeg velge? Argumenter for / mot begge bilene tas imot med stor takknemlighet! Tilfeldig eksempel MB 220: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=13902489 Tilfeldig eksempel Lexus IS 220d: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=16895264 Lenke til kommentar
Hachon Skrevet 24. april 2009 Del Skrevet 24. april 2009 Hvor dyr blir en Lexus med automat? Når man kommer opp i den prisklassen mener jeg automat er et must, og erfaringsmessig så stiller M-B girkassene i en klasse for seg. Jeg hadde gått for M-B, men jeg må innrømme at jeg har 0 erfaring med Lexus. Lenke til kommentar
jekkulainen Skrevet 24. april 2009 Forfatter Del Skrevet 24. april 2009 Takk for svar. Lexus IS 220d leveres ikke med automat, så da blir det eventuelt en Lexus IS 250 med automatgir. En slik lexus vil ligge på rett under 500 000,- I mine øyne er ikke automatgir et must. Lenke til kommentar
hansjqrg1 Skrevet 24. april 2009 Del Skrevet 24. april 2009 (endret) Valgets kval! Det er virkelig to verdige konkurrenter du har endt opp med. Komfortmessig innbiller jeg meg at C-klassen er best, mens i forhold til sportslighet tror jeg Lexusen er best. Jeg har dog lite erfaring med IS. Hvis den likner på RX400h i det hele tatt, så føles den billig ut inni ("plastfølelse"). I forhold til støy tror jeg også at C-klassen er bedre rustet, da de nyere MB'ene virker å være særs godt lydisolert. Så jeg tror IS'en absolutt er en god og driftsikker bil, men jeg tror kanskje at C-klassen er hakket bedre. Det hele kommer jo litt an på alderen din også. Personlig mener jeg at C-klasse er mer gubbete enn IS'en, altså at den passer for eldre personer (35+). E; Forresten har IS blitt testet av både Autofil og Top Gear. Du kan jo sjekke det ut! Endret 24. april 2009 av hansjqrg1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 24. april 2009 Del Skrevet 24. april 2009 Jeg bare tenker litt høyt her nå. Hvis jeg selv skulle kjøpt meg bil til mellom 400 og 500 tusen, og så hadde den hatt dieselmotor? Ikke gå i dieselfella som så mange andre, bensin er rett og slett mye mer komfortabelt. Diesel er for gjerrigknarker. Jeg kjører selv diesel, men har i det siste blitt ekstremt dieselhater. Neste bil blir utvilsomt en turbobensin Lenke til kommentar
jekkulainen Skrevet 24. april 2009 Forfatter Del Skrevet 24. april 2009 Valgets kval!Det er virkelig to verdige konkurrenter du har endt opp med. Komfortmessig innbiller jeg meg at C-klassen er best, mens i forhold til sportslighet tror jeg Lexusen er best. Jeg har dog lite erfaring med IS. Hvis den likner på RX400h i det hele tatt, så føles den billig ut inni ("plastfølelse"). I forhold til støy tror jeg også at C-klassen er bedre rustet, da de nyere MB'ene virker å være særs godt lydisolert. Så jeg tror IS'en absolutt er en god og driftsikker bil, men jeg tror kanskje at C-klassen er hakket bedre. Det hele kommer jo litt an på alderen din også. Personlig mener jeg at C-klasse er mer gubbete enn IS'en, altså at den passer for eldre personer (35+). E; Forresten har IS blitt testet av både Autofil og Top Gear. Du kan jo sjekke det ut! Takk for meget informativt svar. Jeg har også visse fordommer med mercedes, at det er en gammelmanns bil osv. Jeg er til deres opplysning ikke bikket 22 år engang. Men jeg må si at den nye C-klassen virkelig har forbedret seg når det gjelder design, jeg synes faktisk den ser ganske ungdommelig ut. Herregud, dette ble vanskeligere enn jeg hadde forventet Lenke til kommentar
jekkulainen Skrevet 24. april 2009 Forfatter Del Skrevet 24. april 2009 Jeg bare tenker litt høyt her nå.Hvis jeg selv skulle kjøpt meg bil til mellom 400 og 500 tusen, og så hadde den hatt dieselmotor? Ikke gå i dieselfella som så mange andre, bensin er rett og slett mye mer komfortabelt. Diesel er for gjerrigknarker. Jeg kjører selv diesel, men har i det siste blitt ekstremt dieselhater. Neste bil blir utvilsomt en turbobensin Jeg må si at jeg ikke helt deler ditt syn på dieselbiler, men hva er grunnen til at du har blitt "ekstremt dieselhater" da? Lenke til kommentar
kremt Skrevet 25. april 2009 Del Skrevet 25. april 2009 Jeg må si at jeg ikke helt deler ditt syn på dieselbiler, men hva er grunnen til at du har blitt "ekstremt dieselhater" da? Det går mye på lyd, men det har jo blitt bedre i det siste da. Det verste er riktignok karakteristikken. Drar godt sånn cirka 1500-3000 rpm, så går det sakte etter det, dvs da må du gire. Sitter hele tiden og girer. Du verden så deilig det er å kjøre bensinturbo når du er vant med diesel. Hvis man kjører i 80 så er det bare å sette den i 3. giret og gi på til man passerer 150, så slenger man inn 4. eller 5. Men jeg vil hvertfall anbefale deg å prøve begge deler. De fleste liker tross alt bensin best siden det tilbyr mer komfort og et avslappet lydbilde. Forbruker skiller heller ikke så mye som man skal tro. Har man ikke råd til at bilen bruker 0.8 per mil istedet for 0.6, bør man vurdere om man skal ha bil i det hele tatt, for slike ting blir det ikke akkurat store summer av sett under ett. Lenke til kommentar
morningstar665 Skrevet 26. april 2009 Del Skrevet 26. april 2009 Designmessig synes jeg Mercedesen så best ut. Lexusen virka mer standard. Og jeg stusser litt over dieselvalg framfor bensin, hvis det er sportslighet man ser etter i en bil. Jeg har lest en nettartikkel hvor en bilselger påstår at når det gjelder kaldstart om vinteren så er bensinmotor bedre (dobbelsjekk påstanden før man kjøper bil). Og en annen ting jeg stusser over er hvis dieselmotor er så bra, hvorfor er det større andel som ligger til salgs på bruktmarkedet kontra bensinbiler? (vel og merke har jeg bare sjekket audi og bmw mest, men dobbelsjekk der og se om det er en tilfeldighet). Jeg tenker, man selger det man ikke vil ha, og hvis det er større andel dieselbiler til salgs på bruktmarkedet betyr det at folk ikke vil ha dieselmotor av en eller annen grunn. Hvis man tar en titt på de ekstrem dyre sportsbilene, så kjører de på bensin. Da røper det litt hva dieselmotor ikke kan skilte med til sjuende og sist; fart. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 26. april 2009 Del Skrevet 26. april 2009 Og en annen ting jeg stusser over er hvis dieselmotor er så bra, hvorfor er det større andel som ligger til salgs på bruktmarkedet kontra bensinbiler? (vel og merke har jeg bare sjekket audi og bmw mest, men dobbelsjekk der og se om det er en tilfeldighet). Jeg tenker, man selger det man ikke vil ha, og hvis det er større andel dieselbiler til salgs på bruktmarkedet betyr det at folk ikke vil ha dieselmotor av en eller annen grunn. Den teorien har vel endel svakheter for og si det pent. Lenke til kommentar
hansjqrg1 Skrevet 26. april 2009 Del Skrevet 26. april 2009 Hvis det opprinnelig har blitt solgt flest dieselbiler fra forhandler sier det seg vel egentlig selv at den største andelen blir dieselbiler. Skjønner ikke hvor alt dette dieselhatet kommer fra. Du får da ikke utnyttet alle de dyrebare hestene i en bensinmotor før på et rimelig høyt turtall uansett. Lenke til kommentar
lexers Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 Vær forsiktig med å kjøpe Lexus, meget mulig at du ender opp med det resten av livet M-Ben er en fin bil, men den er veldig standard, de er over alt(!) is220d er ikke et valg du vil angre på, det som er negativt er fraværet av automat. litt dårlig takhøyde for høye folk(spesielt med takluke(bilen altså)), og hvis du tar sport får du en unødvendigt høyt gira girkasse.. detaljer på mærsja har ikke jeg, men sikkert mange andre som har:P veit at de er en del dyrere på vedlikehold og slitedeler. der stiller lexus stortsett med toyotadeler som har toyotapriser(ikke billig, men sammenliknet med mærsje er det trivelige priser) Jeg anbefaler deg å teste anlegget i Lexusen(med navi) før du tar en endelig avgjørelse. tror neppe du blir skuffa (skal ikke legge skjul på at jeg er litt lexusfæn) Lenke til kommentar
lexers Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 Hvis man tar en titt på de ekstrem dyre sportsbilene, så kjører de på bensin. Da røper det litt hva dieselmotor ikke kan skilte med til sjuende og sist; fart. sjekk fakta! Sitat fra random artikkel "Allerede i sitt første testløp, knuser Audis nye dieseldrevne Le Mans-racer, Audi R10, rekorder." google it! diesel herjer i touring car for tiden også Dieselmotorer er dyre å utvikle, men når de først kommer ut i racemiljøet så blir bensinbilene eid pga. Nm og hvor langt de går på en tank! Lenke til kommentar
morningstar665 Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 Mulig det er riktig det dere sier, jeg bare gjenfortalte det jeg har hørt. Kanskje jeg var uheldig da jeg kjørte dieselbil, Toyota Avensis. Det gikk grinende sakte i forhold til hva jeg er vant til da jeg skulle ønske høy akselerasjon på en motorvei. 2 liters turbomotor var den også, så det er ikke alt for lite. Men jeg bare lurer, fins det F1 biler med dieselmotor? Er det utbredt? Det burde vært logisk å bruke diesel hvis det er bedre enn bensin om man utvikler det høyt nok. Og hva med hydrogen? Den eksplosjonen ved antenning av blanding av oksygen og hydrogen gir ganske mye knall fra seg også. Og de som følte tærne sine tråkket på, no offense, jeg var bare nysgjerrig og ville dele synspunkter. Lenke til kommentar
lexers Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 Mulig det er riktig det dere sier, jeg bare gjenfortalte det jeg har hørt. Kanskje jeg var uheldig da jeg kjørte dieselbil, Toyota Avensis. Det gikk grinende sakte i forhold til hva jeg er vant til da jeg skulle ønske høy akselerasjon på en motorvei. 2 liters turbomotor var den også, så det er ikke alt for lite. prøvekjør en avensis 2,2 d-cat 177hk!(2005-2008, den nye er en del tyngre) mer mellomakslerasjon kan du nesten ikke be om! samme motor som i lexus is220d så den er ikke helt off topic men i lexusen virker den mer sivilisert, raffinert om du vil, avensisen virker barskere, kan ha noe med framhjultrekk å gjøre(ratter begynner å sprelle:P) Lenke til kommentar
jekkulainen Skrevet 27. april 2009 Forfatter Del Skrevet 27. april 2009 Vær forsiktig med å kjøpe Lexus, meget mulig at du ender opp med det resten av livet M-Ben er en fin bil, men den er veldig standard, de er over alt(!) is220d er ikke et valg du vil angre på, det som er negativt er fraværet av automat. litt dårlig takhøyde for høye folk(spesielt med takluke(bilen altså)), og hvis du tar sport får du en unødvendigt høyt gira girkasse.. detaljer på mærsja har ikke jeg, men sikkert mange andre som har:P veit at de er en del dyrere på vedlikehold og slitedeler. der stiller lexus stortsett med toyotadeler som har toyotapriser(ikke billig, men sammenliknet med mærsje er det trivelige priser) Jeg anbefaler deg å teste anlegget i Lexusen(med navi) før du tar en endelig avgjørelse. tror neppe du blir skuffa (skal ikke legge skjul på at jeg er litt lexusfæn) Hehe, jeg skjønner tegninga. Lexusen er nydelig, men det er jo MBen også. Har du selv hatt en IS? Jeg prøvekjørte en her om dagen, standard uten navi, men vi satt oss fast i snøen her og der, karen vi lånte den av mente det ville hjelpe å skru av antispinnen. Noen erfaringer ang. dette? Fikk ikke testet anlegget ordentlig, desverre. Dette med slitedeler er litt uinteressant. Tipper marginene på pris er så små at det ikke har noe å si. Jeg må si at jeg ikke har sett SÅ mange MBer lik den jeg lenket. Selvfølgelig er lexusen skjeldnere, det skal sies. Lenke til kommentar
jekkulainen Skrevet 27. april 2009 Forfatter Del Skrevet 27. april 2009 Designmessig synes jeg Mercedesen så best ut. Lexusen virka mer standard. Og jeg stusser litt over dieselvalg framfor bensin, hvis det er sportslighet man ser etter i en bil. Jeg har lest en nettartikkel hvor en bilselger påstår at når det gjelder kaldstart om vinteren så er bensinmotor bedre (dobbelsjekk påstanden før man kjøper bil). Og en annen ting jeg stusser over er hvis dieselmotor er så bra, hvorfor er det større andel som ligger til salgs på bruktmarkedet kontra bensinbiler? (vel og merke har jeg bare sjekket audi og bmw mest, men dobbelsjekk der og se om det er en tilfeldighet). Jeg tenker, man selger det man ikke vil ha, og hvis det er større andel dieselbiler til salgs på bruktmarkedet betyr det at folk ikke vil ha dieselmotor av en eller annen grunn. Hvis man tar en titt på de ekstrem dyre sportsbilene, så kjører de på bensin. Da røper det litt hva dieselmotor ikke kan skilte med til sjuende og sist; fart. Jeg heller litt mot en MB designmessig nå, det legger jeg ikke skjul på. En C 200 Kompressor er noe jeg har begynt å se på som et alternativ nå. Jeg lurer på hvordan ytelsene til C 200 K (bensin) er kontra C 220D (diesel). C 220d har en del mer nm å fare med, men 200Ken ligger bare 0,1 sek bak på 0-100. Det her er vanskeligere enn jeg hadde trodd Lenke til kommentar
Chaqwa Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Du vurderer C 200 K motoren, da kan du like godt se nærmere på C 200 CDI Blueefficiency. Den er ihvertfall gunstigere, eneste ulempen at det ikke ikke leveres med tilhengerfeste. http://www.dinside.no/779846/test-gunstig-...ll-fra-mercedes Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Jeg må si at jeg ikke helt deler ditt syn på dieselbiler, men hva er grunnen til at du har blitt "ekstremt dieselhater" da? Det går mye på lyd, men det har jo blitt bedre i det siste da. Det verste er riktignok karakteristikken. Drar godt sånn cirka 1500-3000 rpm, så går det sakte etter det, dvs da må du gire. Sitter hele tiden og girer. Hadde jeg ikke hatt automatgir ville jeg muligens ha tenkt det samme .. Men med en moderne dobbeltclutchkasse har man jo bortimot optimalt dreiemoment hele tiden. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Men jeg bare lurer, fins det F1 biler med dieselmotor? Er det utbredt? Det burde vært logisk å bruke diesel hvis det er bedre enn bensin om man utvikler det høyt nok. Og hva med hydrogen? Den eksplosjonen ved antenning av blanding av oksygen og hydrogen gir ganske mye knall fra seg også. Det er ganske klare føringer på hva som er lov og hva som er forbudt i F1. Alle må f.eks. bruke 2,4l bensin-V8'ere uten turbo/kompressor. (De bruker vel samme bensin alle sammen også nå. Ikke lov å koke sin egen suppe mer ...) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå