NgZ Skrevet 23. april 2009 Del Skrevet 23. april 2009 Jeg har ikke brukt opensolaris lenge, men en ting savner jeg: et community. Forumet på opensolaris.org er ikke akkurat voldsomt. Dokumentasjonen er en annen sak. Jeg er vant til bla. gode wikier, til (opensolaris) finner jeg docs som kunne egnet seg dersom jeg skrev mastergrad om emnet jeg trenger hjelp til - men det er hjelp jeg trenger, og det får jeg ikke av dokumentasjonen. Men kan det virkelig finnes så få som bruker opensolaris? Finnes det et community med et levende forum og en god wiki et sted som jeg har oversett? Jeg håper det. Et par spørsmål jeg tar med det samme: 1: Jeg kjører /dev repoet. Stable 2008.11 får jo ikke nødvendige sikkerhetsoppdateringer, så det var det uaktuelt å bruke. Men stabiliteten er ikke helt god (transmission segfaulter f.eks. når den får lyst. 2: Pakkeutvalget er.. dårlig. Er det noen uofisielle repoer med mer innhold? 3: Er det noen greie guider til hva man bør ha satt opp for å kunne kompilere på opensolaris, samt noen tips det kan vøre greit å ha i bakhodet mtp på at mye programvare ikke er laget for å kjøre på opensolaris, men mer standard linuxdistribusjoner? 4: Hvordan kan jeg få FreeNX til å fungere? Har prøvd to ulike tarballs, men ingen av dem fungerer, og med ulike feilmeldinger. Er det en A-Å-oppskrift der ute? 5: Jeg kjører Opensolaris. Ville det være bedre for meg å kjøre Solaris 10? Maskinen skal brukes primært til fillagring, med deling og streaming til en windows-laptop og et par linux-maskiner. I tillegg må den ha mulighet for nedlastning av torrents. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 24. april 2009 Del Skrevet 24. april 2009 (endret) Mistenker at mange OpenSolaris-brukere lever i Web1.0, dvs på mailinglister osv. Er noen på #opensolaris på freenode, men inntrykket er at nivået der er ganske høyt/småarrogant, og "noob"-spørsmål blir ikke alltid tatt imot så godt. Dokumentasjonen er forsåvidt god, hvis du har vært Solarisadmin i årevis. Det er lite step-by-step-guides osv, og vrient å komme igang. Selv har jeg for det meste brukt google. Treffer stadig på bloggene til diverse Sun-ansatte og andre spesielt interesserte, som ofte inneholder nyttige tips. Edit: Det er forsåvidt en wiki på genunix.org 1. Du sier det jo selv, /dev-repoet er nettopp det det utgir seg for, stabiliteten er deretter. 2. Du kan kanskje finne flere pakker i de "stabile" repoene, ellers har blastwave.org et eget repo. 3. Du kommer langt med gcc og gmake. Fikk f.eks kompilert mplayer uten de store utfordringene. 4. Kan egentlig ikke svare, men anbefaler deg at du går bort fra /dev og prøver igjen med en "stabil" release. 5. Her er det også en fordel å gå bort fra /dev. Du kan gjerne prøve Solaris 10, men regn med litt mer jobb med konfigurering. Default oppsett av shell i terminalen osv er også litt brutal for "nybegynnere". Endret 24. april 2009 av Sokkalf^ Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 24. april 2009 Forfatter Del Skrevet 24. april 2009 (endret) Nedgraderer til stable nå, så får jeg se om det hjelper. Men når de ikke en gang kommer med sikkerhetsoppdateringer til f.eks. firefox, føler jeg meg litt utrygg - "hva annet burde hatt en sikkerhetsoppdatering", liksom. Jeg har og funnet en del via google, men ofte er det jo umulig å vite hvilke versjoner av solaris det fungerer på.. Jeg prøvde en ntfs-pakke for å mounte ntfs-filsystemer, men ting henger seg så fort jeg går inn i mappen der det er mountet. FreeNX som også skal fungere, fungerer heller ikke hos meg, og hvilken versjon av hva som egentlig kreves, se det var ikke lett å finne frem til. Hvordan avinstallerer jeg forresten egeninstallerte pakker?De dukker ikke opp i package manager. Mailinglister hadde kanskje ikke vært så ille hvis det fantes en god løsning for å søke gjennom dem, men det har jeg ikke funnet. Ellers mener jeg at mailinglister er totalt ubrukelige til alt annet en kommunikasjon mellom devs i en utviklingsprosess. Sluttbrukere som skal finne svar på spørsmål i ettertid er de ihvertfall ikke egnet for. Det eneste jeg har prøvd å bygge så langt er libtoprrent og pkg-config eller noe som den trengte, men jeg kom aldri noen vei. Burde jeg legge til --prefix=/opt eller noe, for ikke å forstyrre sytemet? red: Takk for hjelpen, forresten. Endret 24. april 2009 av NgZ Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 24. april 2009 Del Skrevet 24. april 2009 Ang. bygging av programvare, installasjon av pakker osv, føler jeg gir litt "deja vú" tilbake til linux på 90-tallet. Det er jo delvis disse utfordringene OpenSolaris skal løse, men det er en god del barnesykdommer enda, spesielt på pakker/pakkebehandler. Det blir dermed litt dependency hell osv. Personlig bruker jeg Solaris (Bruker SXCE, relativt gammel build da jeg ikke har giddet å oppdatere noe som helst) fordi ZFS > alt, og jeg vurderer det som en (mye) bedre løsning enn linux til den oppgaven maskinen gjør, filserver. Jeg har en linuxserver i tillegg, som jeg gjør nesten alt annet på, eneste annet jeg bruker solarisboksen til er en postgresql db-server til en "privat" wiki (hvor web-delen kjører på linuxboksen). Forresten, så kan du jo prøve SXCE (man får vel tak i den enda) eller Solaris 10, uten IPS, og bruke blastwave.orgs pkg-get. Da får man ihvertfall en pakkebehandler som etter min mening fungerer litt bedre enn IPS gjør foreløpig (men programvareutvalget er ikke så mye å skryte av her heller). Når det gjelder de programmene/bruksområdene du nevner, firefox og mounting av ntfs, så er vel Solaris langt unna enda. Mange kritiserer linux for å ikke være klart for desktopen enda, vel, Solaris er som en linux satt 15 år tilbake på det området (satt litt på spissen). Som server er bildet et annet. Solaris har sine styrker, Linux har sine, og de overlapper på mange områder. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 24. april 2009 Forfatter Del Skrevet 24. april 2009 Mounte ntfs blir ingen dagligdags foreteelse, men jeg har noen disker med diverse liggende som jeg gjerne skulle ha kopiert over, og det er vel tungvindt å kopiere over nettverk. Jeg trodde nok opensolaris var litt mer desktop-klar (folk prøver jo til og med å legge det inn på eee-en sin ()). Akkurat nå vurderer jeg linux og raid5 i stedet for. Hadde ikke tenkt å legge ned altfor mye innsats i å lære meg noe jeg ikke skal bruker mer enn til såpass enkle oppgaver. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 24. april 2009 Del Skrevet 24. april 2009 Vel, syns egentlig ikke det var så vanskelig å lære. Man trenger egentlig ikke å få til mer enn en installasjon. Når man først får "fingrene" i zfs, er man liksom reddet. Hvor mye innsats som kreves kommer kanskje litt an på hvor mye tidligere erfaring du har med linux også. Det hjalp ihvertfall meg mye å være litt "dreven" der. Har syslet litt med linux, mdadm, LVM & co før, og må fortsatt google og styre om jeg skal få til noe, mens ZFS er mer eller mindre selvforklarende.. så man får på en måte to valg..: 1. OS-miljøet og alt rundt storage-biten er vrient og uvant, mens selve storage-biten er griselett.. 2. Storage-biten er litt tungvindt og har litt færre features, mens alt rundt er plug&play og easy mode.. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 24. april 2009 Forfatter Del Skrevet 24. april 2009 (endret) Jeg hadde ikke trengt easy-mode hvis dokumentasjon rettet mot relativt nybegynnere. Jeg har "en del" kunnskaper i linux, og kan lage enkle PKGBUILD-filer i arch. Er ikke redd hverken for terminal eller config-filer, men foretrekker å vite sånn noenlunde hva jeg gjør/skal gjøre, og føler ikke helt at solarisdokumentasjonen gir meg det. Nå skulle jeg gå tilbake til "stable", men da fikk jeg jo ikke importert zpoolen min fordi den var for ny. Flott. red: Må ærlig talt si det frister å bytte til noe med litt mer guider og et større/lettere tilgjengelig community. Spørsmålet da er jo om man kan stole på stabiliteten til zfs i free/pc-bsd. Om serveren går ned innimellom er iie det så farlig. Datatap derimot, er. Endret 24. april 2009 av NgZ Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 24. april 2009 Del Skrevet 24. april 2009 Stabiliteten til ZFS på 64-bit FreeBSD 7.1 med 2GB RAM eller mer, skal ikke by på problemer. Står på Wikien til FreeBSD hvordan du tweaker bittelitt for å gjøre det "safe". Mindre minne eller i386 er fortsatt litt bingo, men jeg vil anta at om du ikke har noe særlig load på maskinen, vil det nok gå bra likevel.. Er usikker på hvordan community til FreeBSD er sånn størrelsesmessig i forhold til OpenSolaris.. men de er begge relativt små, ganske mikroskopiske i forhold til Linux. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 24. april 2009 Forfatter Del Skrevet 24. april 2009 Joda, men jeg har allerede funnet tweak-guiden du nevner til freeBSD, og diverse andre forumtråder, der folk får svar på problemene sine. Installere og sette opp (langt mer) programvare ser heller ikke ut til å være noe problem. Så lenge nettverkskortet er støttet (skal sjekkes), og jeg kan få f.eks r-torrent, NFS/samba og ssh (og det kan jeg), har jeg det jeg trenger. Prosessoren støtter 64bit, og jeg har 4gb ram, så det burde gå greit. Det ser derimot ikke ut om om zfs-støtten i siste release støtter ZFS version 13, som zpoolen min er, og at dette kun finnes i 8.0 current. Menmen. Får se litt nærmere på det, selv om jeg egentlig har skolerelaterte ting jeg burde gjort denne helgen. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 Nå har det jo akkurat kommet en ny update av Solaris 10 også. Og det er også det jeg har lagt meg på. Solaris 10 kan nok være litt upolert, men med tanke på ZFS er nok Solaris 10 det beste valget hvis man vil ha stabilitet og nyeste versjon av ZFS i ett og samme system. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 4. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2009 Jeg får ha solaris10 i bakhodet. Jeg gav opp opensolaris og gikk for freebsd i stedet. Selv med stor mangel på oppdaterte binærpakker (men fortsatt bedre enn i opensolaris), og litt dependency-problemer, har det vært en langt bedre opplevelse så langt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå