Mannen med ljåen Skrevet 23. april 2009 Del Skrevet 23. april 2009 Hallo! Jeg er ikke sikker på de faktiske omstendighetene, men jeg mener å ha hørt om festivaler hvor hele bykjerner er blitt sperret, og man må betale penger for å kunne spasere inn. dette rettferdiggjøres visst av at det foregår konserter der inne. Men er det lov? Folk som har andre ærender i sin egen by må da få lov til å gå gjennom uten å betale? Har jeg misforstått? Hva om jeg har et ærend på byen, og må betale for å gå inn? Hvis jeg krever å gå inn i byen gratis, og argumenterer med at jeg er døv og ikke hører noe av konserten, hvilken lov bryter jeg ved å gå inn? Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 24. april 2009 Del Skrevet 24. april 2009 Hvor ofte skjer det at hele bykjerner faktisk blir stengt i forbindelse med et arrangement egentlig? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 24. april 2009 Forfatter Del Skrevet 24. april 2009 (endret) Vet ikke, men har hørt at Skalldyrfestivalen i Mandal gjorde dette. Det er en årlig festival, men jeg vet ikke om de stenger bykjernen hver gang. Uansett, hvis jeg har et helt annet ærend i byen, kan jeg gå rett inn uten å betale hvis jeg lover å ikke stoppe for å høre på konserter, eller spise krabbe? EDIT: Fra wikipedia-artikkelen om skalldyrfestivalen: De siste årene har det vært gjort forsøk med å ta billetter for å komme inn i byens sentrum under festivalen. Dette har vært gjort for å begrense fyll og bråk. Endret 24. april 2009 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Bludd Skrevet 24. april 2009 Del Skrevet 24. april 2009 Hvordan skal de sjekke at du ikke gjør det du sier? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 24. april 2009 Forfatter Del Skrevet 24. april 2009 Det blir deres problem. Jeg anerkjenner ikke disse billettselgernes rett til å sparke meg ut av en by, med mindre de har en paragraf. Og den paragrafen vil jeg se. Hvis jeg for eksempel eier en pub midt i bykjernen, og skal inn og på jobb, må jeg betale da? Eller hvis jeg har en båt stående ved elva, må jeg betale for å gå ned i båten? Folk som ikke liker konserter (som meg selv) burde heller fått betalt for å gå gjennom mylderet på vei til helt legitime gjøremål. Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 24. april 2009 Del Skrevet 24. april 2009 De kunne jo prøvd seg her i Lillehammer. Jeg bor i sentrum. Lenke til kommentar
Penny Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 Mener dette også ble gjort i Arendal under Offshore-VM da jeg var der for noen år siden (1998?). Jeg forlot aldri sentrum, men hørte klager fra skipskamerater som spaserte ut av sentrum og ble avkrevd penger for å slippe inn igjen. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 29. april 2009 Forfatter Del Skrevet 29. april 2009 Og hva skulle liksom disse kvisete billettselgerne gjort hvis skipskameratene gik inn likevel? Hører de ikke på fornuft, som at man jobber på et skip eller annen arbeidsplass nede i sentrum, og gir fullstendig blanke i arrangementet? Henter de tyttebærpoliti? Hva gjør tyttebærpolitiet med saken? Er det selvforsvar hvis vekteren holder deg igjen, og du må bruke makt for å komme deg forbi sperringen? Og PARAGRAFER. Noen som kjenner til noen? Hvis hverken vekteren eller den kvisete billettselgeren kan henvise til en lov, er jeg ikke da et fritt menneske i en fri verden, med like stor rett til å kaste dem ut, som de har til å kaste ut meg? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 30. april 2009 Del Skrevet 30. april 2009 Kan eit bysentrum samanliknast med eit friluftsområde? § 14. (Avgift for adgang til friluftsområde) Ferdselsrett etter denne lov er ikke til hinder for at eier eller bruker etter løyve av kommunen kan kreve en rimelig avgift for adgangen til badestrand, teltplass eller annet opparbeidet friluftsområde, men avgiften må ikke stå i misforhold til de tiltak eier eller bruker har gjort på området til fordel for friluftsfolket. Det kan settes vilkår for slikt løyve. Endret ved lover 8 mars 1963 nr. 1, 5 juni 1987 nr. 25, 11 juni 1993 nr. 85, 21 juni 1996 nr. 37. Lenke til kommentar
olsen16 Skrevet 30. april 2009 Del Skrevet 30. april 2009 (endret) Vet ikke, men har hørt at Skalldyrfestivalen i Mandal gjorde dette. Det er en årlig festival, men jeg vet ikke om de stenger bykjernen hver gang. Uansett, hvis jeg har et helt annet ærend i byen, kan jeg gå rett inn uten å betale hvis jeg lover å ikke stoppe for å høre på konserter, eller spise krabbe? EDIT: Fra wikipedia-artikkelen om skalldyrfestivalen: De siste årene har det vært gjort forsøk med å ta billetter for å komme inn i byens sentrum under festivalen. Dette har vært gjort for å begrense fyll og bråk. De har hatt inngangspenger på skalldyrfestivalen i to år nå tror jeg det er, gratis for de under 16. Det ble mange reaksjoner fra folk som bare skulle ett ærend i byen etc. slik som du nevner, men aner ikke om det er lov.. Vet ikke, men har hørt at Skalldyrfestivalen i Mandal gjorde dette. Det er en årlig festival, men jeg vet ikke om de stenger bykjernen hver gang. Uansett, hvis jeg har et helt annet ærend i byen, kan jeg gå rett inn uten å betale hvis jeg lover å ikke stoppe for å høre på konserter, eller spise krabbe? EDIT: Fra wikipedia-artikkelen om skalldyrfestivalen: De siste årene har det vært gjort forsøk med å ta billetter for å komme inn i byens sentrum under festivalen. Dette har vært gjort for å begrense fyll og bråk. De har hatt inngangspenger på skalldyrfestivalen i to år nå tror jeg det er, gratis for de under 16. Det ble mange reaksjoner fra folk som bare skulle ett ærend i byen etc. slik som du nevner... Endret 30. april 2009 av olsen16 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 8. august 2009 Forfatter Del Skrevet 8. august 2009 Nå er jævelskapen i gang igjen. Jeg måtte gå en lang og ulendt omvei for å komme til kjøpesenteret, forbi krabbefestivalen i Mandal. Jeg ønsker at jeg var Harry Potter, og kunne forhekse svina. Men hva er konsekvensen av å gå rett forbi uvesenet, for å komme hjem? Det regner, så jeg burde kunne kreve gratis taxi. Ikke min feil at de har fest i byen min. Hvilke paragrafer har de, og hva kan jeg vente at straff? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 11. august 2012 Forfatter Del Skrevet 11. august 2012 (endret) I år har de vært greiere. Har gjennomført to ærender i bysentrum etter klokken 16 da de starter å kreve inngangspenger. De spurte om jeg hadde billett, men jeg svarte at jeg skulle kjøpe noe i en av butikkene. Slapp inn begge gangene. Kjenner at hatet mot dem minsker. Her er det snakk om legitime ærender som må utføres i etablerte butikker (ikke festivalboder) innenfor (eller på den andre siden av) festivalområdet. Jeg prøver ikke å ta del i arrangementet uten å betale. I år har systemet fungert slik det skal. Endret 11. august 2012 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Nagel Skrevet 11. august 2012 Del Skrevet 11. august 2012 Jeg klarer ikke umiddelbart å komme på noen hjemmel som gir anledning til å kreve billett for å komme inn i en by som fotgjenger. Det kan være ille nok for noen som har et ærend i byen, som Mannen med ljåen skriver. Hva med de som bor der og skal hjem? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 11. august 2012 Forfatter Del Skrevet 11. august 2012 (endret) De som bor der fikk gratis armbånd som funker som billett. Kunne hentes på turistkontoret. Endret 11. august 2012 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
*F* Skrevet 11. august 2012 Del Skrevet 11. august 2012 I kristiansand må man betale for å komme inn i byen året rundt om man har bil. Kan dette være lovlig? Skal ikke jeg få kjøre inn i byen og kjøpe meg en ost uten at jeg skal betale inngangabilett.. PS: Dere som er fra sør her, sjekk ut linken i signaturen min Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 12. august 2012 Forfatter Del Skrevet 12. august 2012 (endret) Jeg har i dag hatt 4 legitime gjøremål i eller forbi sentrum. Kun på forsøk nummer 3 støtte jeg på en dritsekkvakt. Han ville ha meg til å gå inn på festivalområdet via en av de andre inngangene. Han var veldig kranglete, men etter å ha visst han fingeren gjorde jeg som han sa. Vakten i den andre inngangen ignorerer meg, så jeg gikk rett inn. Jeg vet ikke hvorfor den første vakten var så kranglete, men jeg måtte gå gjennom en diger folkemengde (konsertpublikum) pga. ham. Min vei hadde vært raskere, og mindre irriterende for folkemengden... Konklusjonen er at det funker mye bedre enn forrige gang, men noen av vaktene trenger fremdeles å lære regelverket bedre. Endret 12. august 2012 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Nagel Skrevet 12. august 2012 Del Skrevet 12. august 2012 Hvilken by dreier dette seg om, Mannen med ljåen? Lenke til kommentar
CAT0 Skrevet 12. august 2012 Del Skrevet 12. august 2012 (endret) Kan eit bysentrum samanliknast med eit friluftsområde? § 14. (Avgift for adgang til friluftsområde) Ferdselsrett etter denne lov er ikke til hinder for at eier eller bruker etter løyve av kommunen kan kreve en rimelig avgift for adgangen til badestrand, teltplass eller annet opparbeidet friluftsområde, men avgiften må ikke stå i misforhold til de tiltak eier eller bruker har gjort på området til fordel for friluftsfolket. Det kan settes vilkår for slikt løyve. Endret ved lover 8 mars 1963 nr. 1, 5 juni 1987 nr. 25, 11 juni 1993 nr. 85, 21 juni 1996 nr. 37. Når gater blir stengt ifm arrangementer er det vanlig å midlertidig omregulere veibanen til fortau. Ser ingen grunn til at man ikke midlertidig kan omregulere et større område til friluftsområde. Endret 12. august 2012 av CAT0 Lenke til kommentar
Gnurk! Skrevet 12. august 2012 Del Skrevet 12. august 2012 Vet ikke om du har vært i Mandal, men det er ikke så fryktelig "stor" by, i et annet land ville nok dette vært et mer bygdesentrum enn en by. Var ikke der i år, men vet at der festivalitetene har pågått tidligere år er langs havna blant annet, der er det ingen boliger, og fryktelig urealistisk at folk skulle ha noen "ærender" å gjøre. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 12. august 2012 Forfatter Del Skrevet 12. august 2012 (endret) Ikke så urealistisk som du tror. Disse ærendene var ekte. Ærend #1 var strikkepinner til søstera mi på Husfliden. Vaktene slapp oss gjennom da de hørte hva vi skulle ha. Ingen problemer. Vi gikk hele gjengen. Null problem. Fin tur i sommerværet. At det var en festival i byen hindret ikke oss. Ærend #2 var hos bakeren. Jeg ville kjøpe brød uten usunn palmeolje, men ICA var utsolgt for gode, sunne brød. Bakeren var stengt da jeg kom dit, men det visste jeg jo ikke på forhånd. Sjekket to forskjellige, stengte bakere. Endte opp med usunne ICA-brød til slutt Ærend #3 var en mosjonstur opp til toppen av Urianienborg med fetteren min. Trappene er god mosjon. Ærend #4 var et raskt ærend i minibanken, som er innenfor festivalområdet. Det var kun på ærend #3 at vakten ble kranglete, og fikk oss til å ta en unødvendig omvei gjennom en folkemengde. Vi fikk heldigvis passere, men jeg hadde klart meg godt uten den obligatoriske omveien gjennom et annet checkpoint, og turen gjennom konsertpublikumet. Jeg har ingenting imot selve festivalen. Men festfolkene må godta at dette er en by der det bor folk, og ikke alle er interessert i skalldyrfestivalen. Skalldyrfestivalen resulterer i at to parallelle gater "stenges" Problemet er at det ikke finnes en tredje gate for å gå "rundt". Du må ta en temmelig drøy omvei, slik jeg og søstera mi måtte for 3 år siden, da vi skulle til Amfi-senteret. Det er en elv på den ene siden, og et fjell (uranienborg) på den andre siden. Du kommer ikke lett forbi festivalen uten temmelig drøye omveier... Dessuten er flere av butikkene innenfor det avsperrede området. Nå har de innsett at dette ikke er OK, og slipper folk gjennom hvis de har ærender, noe som er rett og rimelig. Man får visstnok ikke kjøpt alkohol på festivalen uten festivalpass, men det interesserer meg heller ikke. Jeg skal gjennom av andre grunner enn øl. Endret 13. august 2012 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå