Gå til innhold

Hva slags minne til i7-oppsett?

underdark

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har lett litt rundt i denne delen av forumet etter generell info om minne.

Jeg skal kjøpe flunkers ny maskin mot sommeren, og lurer veldig på hva forskjellen på minnebrikkene faktisk er.

F.eks CL-7-8-7-20 mot CL9-9-9-30. Jeg skjønner de har med latency / forsinkelse å gjøre, men hvilken forsinkelse ? Hvilken betydning har det ?

Finnes det en artikkel hvor man kan lese om dette ?

Kan i forbifarten anbefale denne artikkelen om SSD og ytelsen etter mye bruk.

Jeg siktet meg først inn på 6 GB Corsair Dominator DDR3 2Ghz til 2990 kr med resonnementet "jo dyrere jo bedre" fordi jeg har god råd om dagen, men yter den noe særlig bedre enn OCZ brikker til tusenlappen?

For eksempel:

http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=124874

mot

http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=113332

Setter pris på innspill fra dere kunnskapsrike forumbrukere:)

(skal gå for Core i7 920 og Asus Rampage II Gene (mATX) forresten)

Endret av wendel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser at du har valgt de Corsair Dominator DDR3 2000mhz CL8, det er vel kansje noe av det aller beste du får i norge per dags dato... Men om de er vert 3k er jeg ikke sikker på, vis du er ute etter de aller høyeste minne hastighetene under overklokk så er de perfekte... Men det krever utrolig mye fra deg og hk å klare 2000mhz på minnet... (komplett har samma settet med vifte til samma pris)... Kan anbefalle OCZ Reaper HPC DDR3 2000MHz 6GB CL9 minnebrikkene jeg har kjøpt med selv, koster 1700 mindre og har samma standar hastighet og forsinkelse som Corsair brikkene..

Det andre OCZ settet du linka til har en standar hastighet som er 400mhz lavere enn Corsair brikkene, jo lavere hastighet du kjører jo lavere latency kan man kjøre på brikkene... Derfor har de lavere forsinkelse

Forsinkelse har noe med hvor lang tid det tar før brikkene begynner å "tenke", vis jeg ikke tar helt feil... enkelt og greit, har du en feks 2gb 1066mhz brikker på CL5 kan de løse lete oppgaver raskere en 2gb 2000mhz brikker på CL9... LES mere i linkene under..

Håper du er bede enn meg i engelsk

Understanding RAM Timings

CAS latency

SDRAM latency

Memory timings

Tight Timings vs High Clock Frequencies

(tar i utgangspunkt at du vet at i7-920 kjøre minnet på 1066mhz på stock uten overklokk selv om minne brikkene er på 2000mhz...)

Endret av Dyver`n
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...