N1ko Skrevet 23. april 2009 Del Skrevet 23. april 2009 Hei. Jeg lurer på hvordan man overklokker, og hvor mye man burde overklokke. Prosessoren min er AMD Athlon 64 X2 Dual Core Processor 3800+ 2.01 GHz. Lenke til kommentar
reger Skrevet 23. april 2009 Del Skrevet 23. april 2009 (endret) Hei. Jeg lurer på hvordan man overklokker, og hvor mye man burde overklokke. Prosessoren min er AMD Athlon 64 X2 Dual Core Processor 3800+ 2.01 GHz. Du kan først nevne opp resten av komponentene dine, og lese noen guider over overklokking for nybegynnere f.eks. Anbefaler deg på det sterkeste å sette deg litt inn i det gjennom guider, osv før du starter selv. Liten tanke å ta med seg: Mange som sier at det er lett å ødelegge komponenter ved overklokking men ved litt sunnfornuft og ikke stille volt som en tulling, så vil det nesten garantert aldri skje heller. reger edit: så at du hadde skrevet resten av komponentene dine i avataren xP. Endret 24. april 2009 av reger Lenke til kommentar
Imsochobo Skrevet 24. april 2009 Del Skrevet 24. april 2009 Du klokker ht-referansen(noen kaller dette FSB men det er jo feil). når du klokker den, vil minne hastigheta og ht-link øke, og de klarer ikke å gå like langt opp som cpu'n din, så du har noen ratio's. kort fortalt, søk og finn guides . Clocking er mye trial and errors, jeg regner med du klarer 2.5 på den cpu'n noen klarer mye, noen klarer lite clock. Lenke til kommentar
reger Skrevet 24. april 2009 Del Skrevet 24. april 2009 Du klokker ht-referansen(noen kaller dette FSB men det er jo feil). når du klokker den, vil minne hastigheta og ht-link øke, og de klarer ikke å gå like langt opp som cpu'n din, så du har noen ratio's. kort fortalt, søk og finn guides . Clocking er mye trial and errors, jeg regner med du klarer 2.5 på den cpu'n noen klarer mye, noen klarer lite clock. I form av hva man for ut så er det no egentlig akkurat det samme om man kaller det ht-ref. eller FSB. men nok om det. Før du begynner å klokke i det hele tatt må du lærer deg hvordan du resetter og setter opp basic intillingene i biosen din. Du resetter ved å ta strømmen til pc-en deretter fjerne batteriet som er på hovedkortet i 1 min cirka å deretter setter det inn igjen. De instillingene jeg tenkte på er bare å "load optimized" eller lignende og gjøre om boot-rekkefølgen. Utenom detter er det bare å ta 5-10mhz på ht-ref. på hvert forsøk, men husk på! når du klokker cpu-en så klokkes minne også + hovedkorte. Liten ting til overklokking gjøres på egentansvar. Lenke til kommentar
N1ko Skrevet 24. april 2009 Forfatter Del Skrevet 24. april 2009 (endret) Kan noen sende noen linker til guider om overklokking? Jeg får ny ram og cpu kjøler kansje i morgen, eler på mandag, så vil jeg bare overklokke prosessoren litt slik at den kan yte litt bedre på CoD WaW. Hvis noen gidder kan de lage en step-by-step guide til meg. BTW: Jeg vil ikke overklokke pc'en min slik at den blir dritvarm, og støyer masse, men tenkte å overklokke til kansje 2.2 ghz EDIT: Er det egentlig ikke like greit å kjøpe ny prosessor? jeg ser på komplett at jeg får 2.7 ghz for 625 kr. Har dere noe anbefalinger der jeg får en bedre prosessor til en billig penge? Endret 24. april 2009 av nikolai-n Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 25. april 2009 Del Skrevet 25. april 2009 Er en sak som heter noe a la HTT-link, og går opp til maks 5. Sett den til 3, sett minnedivideren til et hakk lavere enn det du har nå, og begynn å sette opp den frekvensen som står som 200 som default litt og litt opp - mens du kjører en stabilitetstest. Og det kan også være lurt å sette vcore til en fast verdi så ikke hovedkortet begynner å¨tulle med den. Min anbefaling er 1,4v, det greier de fleste kjølere uten problemer. Lenke til kommentar
Brian Skrevet 25. april 2009 Del Skrevet 25. april 2009 (endret) Du har for eksempel en fin guide til amd prosessorer HER. Du kan sikkert fint klokke din opp til 2,7Ghz, så sparer du de pengene istedet for å opgradere. Kort sagt er det hele styrt av FSB, og det er også denne du øker når du vil øke klokkefrekvensen på CPU'en. I tillegg er det flere frekvenser som er forbundet med FSB, blant annet noe som kalles HT/HT Link/HTT, og minnet blant annet. Det er i grunn disse to du trenger å huke unna da de fort kan bli en flaskehals. Minnet er styrt av FSB x en divider som gir en effektiv frekvens på minnet. Senker du divideren så kan du kjøre høyere FSB for å oppnå samme frekvens på minnet, ergo har du klokket CPU'en mens minnet fortsatt kjører stock frekvens. HT er også styrt av FSB x en egen HT multiplier som gir en HT frekvens. Her er det litt forskjellige meniner ute å går, men min erfaring er at det er ingen merkbar forskjell enten HT ligger på 400, 600 eller 1000MHz. Noen hovedkort takler en del overklokk av denne frekvensen, mens andre nekter, dette varierer. Derfor kan du like godt være på den sikre siden og fjerne denne som en feilkilde ved å senke mulitplieren. Så kort oppsummert er det følgende inngrep du bør gjøre: -Senke minnedivideren for å få minnet til å kjøre lavere frekvens da også denne blir klokket opp. Minnet kan du klokke opp etter at du har funnet en fornuftig klokk på CPU'en. -Senk HT multiplieren, anbefaler bare å sette denne til 3x så har du litt å gå på. Deretter kan du som knopflerbruce sier, sette en viss spenningsverdi på CPU'en og klokke til det stopper seg selv, eller kjøre stock vcore i starten og klokke så langt det lar seg gjøre. Dette avhenger selvfølgelig av hvor god kjøling du har, men 1,4v bør i de aller fleste tilfeller gå uten noe problem. Når du har gjort dette, så kan du begynne med å øke FSB. Øk kun 20Mhz i starten, og lagre og sjekk at innstilingene fungerer i windows før du fortsetter. Henger den med og registrerer overklokkingen så er det bare å kjøre på, da har du gjort alt riktig. Da kan du like greit øke klokken med 200-300MHz med en gang, for deretter å ta mindre steg etterhvert. Test med stabilitetstest mellom hver økning i klokkefrekvens, og følg med på temperaturene dersom du øker spenningen. Og til slutt bør du gjøre deg kjent med resetting av cmos. Dette står forklart i hovedkortmanualen. Det er som regel en jumper du flytter på, eller så kan du ta å koble fra strømmen og fjerne biosbatteriet i et minutts tid og sette det tilbake. Dette kan du få bruk for om du klokker for mye og pc'n ikke vil starte. Endret 25. april 2009 av Brian Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå