Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Diskusjon om barnas utdannelse

Gjest Guest_Pappa_*

Anbefalte innlegg

Gjest Guest_Pappa_*

Kona og jeg har diskutert kraftig vår sønns fremtid med tanke på utdannelse. Kom inn på tema fordi hun syntes det var unødvendig at jeg skulle starte på en master, når jeg egentlig hadde planlagt en bachelor. Hun syntes det var mye viktigere at jeg heller fikk meg en vanlig jobb fra 08-16, og at jeg skulle tilbringe all annen tid med sønnen min.

Vi er begge enige om at han skal få bli hva han vil, og at vi skal støtte ham uansett. Problemet oppstod da jeg sa at jeg ville legge til rette for at høyere utdannelse også skulle være et alternativ. Hun spurte hva jeg mente med det, og jeg sa som det var, at jeg mente foreldre kan gjøre mye for å legge til rette for at barna får mulighet til å velge høyere utdannelse. Ikke på grunnlag av status og høyere lønn, men fordi høyere utdannelse kan gi mennesker noe mer.

Så var jeg så dum å blande inn familiene våre... Hun er fra et hjem hvor ingen har høyere utdannelse, og hun har selv fullført en yrkesfaglig utdannelse. Selv har jeg foreldre med universitets- og høyskoleutdannelse, og skal selv starte på en maser. Poenget mitt var at jeg hadde fått andre verdier i oppveksten som la grunnlag for at jeg fant "lykke" i kunnskapen og selve læringen, noe hun ikke gjorde. Dette fikk det til å virke som om hun var dum og jeg var smart. Og jeg forstår at det kunne tolkes dit hen.

Men nå er hun sintere enn noen gang, og mener jeg ser ned på henne og familien hennes. Hun sier at hun skal gjøre hva hun kan for at sønnen vår ikke skal få disse "verdiene" jeg snakket om, fordi hun mener høyere utdannelse egentlig ikke er viktig. Dette kan virke som tomme trusler, men jeg kjenner henne meget godt, og vet at hun gjør slike trusler til en realitet. Hun hater fortsatt en SFO-ansatt som tvang henne til å spise tomater i barndommen. Og da mener jeg faktisk hater.

Hva skal jeg gjøre? Vi sliter på mange fronter, men jeg er redd for å forlate sønnen min dersom det skulle bli aktuelt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor gammel er sønnen deres? Hvis han fortsatt er ung trenger dere ikke å bekymre dere over fremtiden hans så mye. Bare følg opp på lekser og pass på at han stort sett gjør det han skal. Det er viktig at dere legger til rette for en god utdanning for han, men dere trenger ikke å pushe han noe.

Når det gjelder forholdet mellom kona og deg vet jeg ikke hva dere burde gjøre, dere må bare akseptere at dere har forskjellige verdier når det kommer til utdanning og kanskje diskutere dette med kjæresten din. Hvis hun føler at du ser ned på hun, kan du heller prøve å glemme det litt og heller trekke frem de gode egenskapene hennes. Men det er faktisk sønnen deres som må ta avgjørelsen om hvordan han vil satse på skolen, men jeg er absolutt enig om at det er viktig å legge til rette for en god utdanning.

Endret av Phase
Lenke til kommentar

Oi, oi, oi... Her har du MYE kryping og finslipt psykologi fremfor deg. Du har tråkket skikkelig i samtlige salatbed nabolaget kunne oppdrive. Hvordan du skal få frem at du elsker henne, respekterer henne og respekterer hennes familie er en oppgave du må løse alene. Lykke til med den biten! :)

Når det gjelder barnet så ville jeg lagt om taktikken til å fokuserer på barnets evner og egne ønsker. Presenter heller for henne at det er barnets lykke som kommer fremst. (Noe som faktisk bør være prioritet uansett i følge mine verdier). Følg så opp med å gi barnet bredde i opplevelser. Med bredde vil en få den plattformen en selv trenger (her er det barnet som er "selv") for å velge det som gavner en egens lykke mest.

det vil være en stor bjørnetjeneste om du forventer av ditt barn at det skal ta høyere utdannelse, det vil være en stor gevinst om du lar kunnskap være en del av en lek. Husk, det er til syvende og sist barnet som skal føle seg tilfreds med sitt yrkesvalg, ikke dere ofreldre.

Lenke til kommentar
Gjest Guest_Pappa_*
det vil være en stor bjørnetjeneste om du forventer av ditt barn at det skal ta høyere utdannelse, det vil være en stor gevinst om du lar kunnskap være en del av en lek. Husk, det er til syvende og sist barnet som skal føle seg tilfreds med sitt yrkesvalg, ikke dere ofreldre.

Jeg mener også at han skal få velge akkurat hva han skal gjøre med livet sitt, og jeg har ingen ønsker om å påvirke hva det blir. Men jeg vil gi ham muligheten til å også kunne velge høyere utdanning. Da gjennom å gjøre læring til noe han selv ønsker, ikke noe han må fordi andre mener det.

Kona sier at hun er uenig i at høyere utdannelse er viktig. Hvordan får jeg henne til å forstå at det er viktig at han får muligheten til å ta en høyere utdannelse når hun mener det er så uviktig?

Lenke til kommentar

Trenger hun å forstå det sånn akkurat NÅ fordi ungen står over et valg i livet der han/hun må velge hva barnet skal gjøre framover i tid?

Ærlig talt så er det egentlig kanskje ikke en problemstilling før dere står der og da barnet skal ut av ungdomskolen ta sine første framtidige valg om skolering osv...

Lenke til kommentar
Gjest Guest_Pappa_*
Trenger hun å forstå det sånn akkurat NÅ fordi ungen står over et valg i livet der han/hun må velge hva barnet skal gjøre framover i tid?

Ærlig talt så er det egentlig kanskje ikke en problemstilling før dere står der og da barnet skal ut av ungdomskolen ta sine første framtidige valg om skolering osv...

Vil vel påstå at mye av grunnlaget for barnets forhold til læring og kunnskap legges lenge før de går ut av ungdomsskolen...

Lenke til kommentar

Jeg tror, som nevnt, at du fokuserer feil. Du fokuserer på den høye utdannelsen. flytt fokuset heller på barnets egne ønsker. Så lenge du snakker om høyere utdannelse så trokker du på din kones selvfølelse, snakker du om at så lenge ditt barn blir lykkelig så er det nok for deg så vil dere være mye mer i takt. på tross av deres avvikende syn.

Om du virkelig vil gjøre læring og kunskap til noe naturlig for barnet så må DU lese for barnet, gjøre lekser med barnet go investere mye pedagogisk tid med barnet. Bare husk at læringen skal være lystbetont og ikke prget av japansk disiplin.

Lenke til kommentar

Hvis du har en master så kan du jobbe mindre for samme betaling som en bachelor ville gitt deg, som gjør at du kan bruke mer tid sammen med sønnen din (og henne). ;)

En ting som er helt sikkert er at du må bli enig med kona di om hva dere skal gjøre. Kanskje hun føler at hun betaler for utdannelsen din? Aner ikke hvordan dere har ordnet dere finansiellt (du i utdanning og hun jobber?)

Lenke til kommentar

høyere utdannelse gjør at du får en trygg jobb med godt betalt, gunstige arbeidstimer og stabil inntekt.

lav/ingen utdannelse gjør at du mest sannsynelig får en utrygg/ustabil jobb med lavere/ustabil inntekt og ugunstige arbeidstimer. De med lav/ingen utdannelse er de som kuttes først når det er nedskjæringer, finanskrise osv......

ja, de med høyere utdannelse skal være stolt over å ha det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...