Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Red Bull snart i norske hyller

Cazzo Grande

Anbefalte innlegg

Taurin finnes det haugevis av i kattemat. Også i Norge.

Latterlig forbud mot Red Bull når man ser på andre ting som er lovlige og ulovlige.

Presiserte det nok ikke godt nok, taurin er i hvert fall ikke lov i energidrikker i Norge og antakelig annen menneskemat.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ser ut til at taurin har flere positive egenskaper i et menneske. Så det ser ut til at det er noe økonomisk bak forbudet.

det er brukt i noen medikamenter og leste at farmasøytene ville tape penger da det også sitter i redbull men redbull hadde ingen bivirkninger^^

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2

Taurin (C2H7NO3S) eller 2-aminoetanesulfonsyre er en organisk syre (avledet av aminosyre) som mennesker og dyr danner i gallen. Navnet kommer fra latinsk taurus (tyr), ettersom stoffet først ble oppdaget i gallen til en okse (Bos taurus).

Det er uklart hvorfor taurin inkluderes i energidrikker, men taurin har en lett hemmende effekt på nervesignaler. Dette kan bidra til å dempe skjelving ved inntak av høye doser koffein, som energidrikker gjerne inneholder. Taurin hevdes dessuten å kunne binde vann i hjernen, hvilket kan motvirke den vanndrivende effekten til koffein. Taurin brukes også som ernæringstilskudd for kroppsbyggere i kombinasjon med kreatin, delvis grunnet nyere studier som viser at taurin hos mus motvirker muskeltretthet under fysisk belastning og øker utholdenheten. Det har også vært artikler i flere helse- og treningsmagasiner som hevder at taurin øker blodnivået i kroppen. Dette fører til at musklene lettere får tilførsel av oksygen.

Lenke til kommentar
Og det står at red bull kombinert med alkohol kan forsake nyresvikt og hjerterytmesvikt.

Jeg vil gjerne at du påpeker hvor du ordrett fant ordet "hjerterytmesvikt"? Dette er det ingenting som heter. Det finnes en rekke ulike rytmeforstyrrelser som er hjerte relatert, altså såkalte hjertearytmier. Kort forklart vil en hjerterytmeforstyrrelse si at impulsene ikke følger den fastlagte ruten på vanlig måte i hjertet. Red Bull er/var ulovlig å selge i Norge da den inneholder for høye verdier av koffein og taurin. Taurin har en lett hemmende effekt på nervesignaler. For friske mennesker skader ikke en slik drikk nevneverdig, for mennesker med diverse plager, som feks. hjerteproblemer og/eller mennesker som er særs ømtålighet for koffein bør denne ikke inntas i store menger, eller i det hele tatt. Og blande dette med sprit, ville jeg ikke gjort.

:)

Lenke til kommentar
Vil du ha et kick så drikk en sterk kopp kaffe. Red Bull er langt ifra farlig. Koffein fåes jo overalt.

Edit: Like farlig som andre koffeindrikker hvertfall. Ikke det at koffein er ufarlig, for det vet jeg.

Er jo ikke bare koffein i Red Bull, er blant annet taurin som er ulovlig i Norge.

ja hvis det er ulovlig i norge så må det jo være farlig... eller? :D

jeg syns det er bra at redbull blir lov, det smaker MYE bedre enn burn, battery, osv... er ikke til å sammenligne en gang,...

Lenke til kommentar
Og det står at red bull kombinert med alkohol kan forsake nyresvikt og hjerterytmesvikt.

Jeg vil gjerne at du påpeker hvor du ordrett fant ordet "hjerterytmesvikt"? Dette er det ingenting som heter. Det finnes en rekke ulike rytmeforstyrrelser som er hjerte relatert, altså såkalte hjertearytmier. Kort forklart vil en hjerterytmeforstyrrelse si at impulsene ikke følger den fastlagte ruten på vanlig måte i hjertet. Red Bull er/var ulovlig å selge i Norge da den inneholder for høye verdier av koffein og taurin. Taurin har en lett hemmende effekt på nervesignaler. For friske mennesker skader ikke en slik drikk nevneverdig, for mennesker med diverse plager, som feks. hjerteproblemer og/eller mennesker som er særs ømtålighet for koffein bør denne ikke inntas i store menger, eller i det hele tatt. Og blande dette med sprit, ville jeg ikke gjort.

:)

Var visst hjerterytmeforstyrrelser det het. http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=572166
Lenke til kommentar
Ja nå er altså red bull snart å se i norske hyller. Meninger rundt dette? Og det står at red bull kombinert med alkohol kan forsake nyresvikt og hjerterytmesvikt. Stemmer dette? Hvis man drikker seg dritings ved å blande red bull og vodka, hvor mye av hver?

Jeg har drukket meg full på Red Bull og hjemmebrent jeg. Riktignok gikk kvelden til helvete, men utenom da jeg ropte på elgen på do, i kjøkkenvasken og i trappa til kompisen min, var kvelden veldig morsom. Nå skal det nevnes at jeg dro til litt hardt med den kvelden(litt for mye JD), men jeg ble jo ikke skada!

Idioti, i min mening. RB+sprit gjør meg alltid i knallhumør, uten at jeg er veldig beruset :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2
Det med coffeinet er vel bare bull? (haha!) En boks inneholder ca 80 mg, noe som tilsvarer en liten kopp filterkaffe. Men det har vel kanskje noe med at målgruppen er unge voksne?

http://www.toll.no/templates_TAD/CircularL...;epslanguage=NO

"Red Bull inneholder, i tillegg til en del B-vitaminer, taurin og koffein. Både taurin og koffein er legemidler. Koffein er likevel akseptert som et tilsetningsstoff i drikker, men bare i mengder som ikke overstiger 150mg/l. Red Bull har en tilsetning som tilsvarer 320mg/liter og klassifiseres dermed som et legemiddel."

-

Nei, det er ikke tull.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...