Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Selvskading - Men det blir sommer!

Gjest Malley

Anbefalte innlegg

Gjest Guest_blablabla_*

Har et ganske enkelt, men kjipt spørsmål. Har kutta en god stund nå, men så kommer det til sommer og ferier.

Noen ideer til hvordan jeg kan få sjult det best mulig?

Det virker farlig mistenkelig hvor mye desperat man er til å få ha på seg genser når det er driiitvarmt ute f.eks, og et armbånd/svettebånd holder ikke, for det er over hele fra albuen til hånda. Det går greit med genser til visse grenser hvor det bare virker teit å ha på seg mer enn en t-skjorte, men det kan jeg ikke. Skal mest sansynlig på ferie til varmere steder også! :(

Takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2
Har et ganske enkelt, men kjipt spørsmål. Har kutta en god stund nå, men så kommer det til sommer og ferier.

Noen ideer til hvordan jeg kan få sjult det best mulig?

Det virker farlig mistenkelig hvor mye desperat man er til å få ha på seg genser når det er driiitvarmt ute f.eks, og et armbånd/svettebånd holder ikke, for det er over hele fra albuen til hånda. Det går greit med genser til visse grenser hvor det bare virker teit å ha på seg mer enn en t-skjorte, men det kan jeg ikke. Skal mest sansynlig på ferie til varmere steder også! :(

Takk.

Du får ikke skjult det desverre. Med mindre du kommer utfor en ulykke hvor du brekker av hele armen, så du må gå med gips.

Om du er bekymret for dette, vil jeg råde deg til å slutte å skjære i huden din, du sitter tross alt igjen med store arr.

Lenke til kommentar
Om du er bekymret for dette, vil jeg råde deg til å slutte å skjære i huden din, du sitter tross alt igjen med store arr.
Dårlig råd. I kommunikasjon må man tilpasse budskapet etter mottager. Et slikt råd biter ikke på noen som sliter med slik problematikk.
Lenke til kommentar

Vil ellers anbefalle å istedenfor å bruke barberblader o.l. når du føler en trang til selvskading, at du tar en gummistrikk rundt håndleddet og drar i dette og slipper det, sånn at det "smekker" ned på huden. Dette gir muligens en større smertefølelse enn barberblader, og ingen arr i etterkant. Mange hårstrikk har også en metall-del som muligens er enda mer smertefull dersom den treffer huden i høy hastighet. Enkelte bruker også isbiter.

Endret av Bellicus
Lenke til kommentar
Gjest Guest_blablabla_*
Dårlig råd. I kommunikasjon må man tilpasse budskapet etter mottager. Et slikt råd biter ikke på noen som sliter med slik problematikk.

Jeg er forbredt på at slike ting blir sagt uansett.

Vil ellers anbefalle å istedenfor å bruke barberblader o.l. når du føler en trang til selvskading, at du tar en gummistrikk rundt håndleddet og drar i dette og slipper det, sånn at det "smekker" ned på huden. Dette gir muligens en større smertefølelse enn barberblader, og ingen arr i etterkant. Mange hårstrikk har også en metall-del som muligens er enda mer smertefull dersom den treffer huden i høy hastighet. Enkelte bruker også isbiter.

Jeg går ikke over til andre metoder, pga at det ikke gir samme følelsen.

Bandasje i flere uker på ferie, funker nok dårlig, ettersom familie o.l ville blitt ekstremt nysgjerrige, hvertfall etter hvert.

Ellers er tynn langermet t-skjorte en god ide.

Lenke til kommentar
Gjest Guest_blablabla_*

Ja, men kunne kanskje strekt meg til å brenne meg. Vet ikke hva hovedgrunnen er, men kutting gir tilfredstillelse på flest måter.

Lenke til kommentar
Ja, men kunne kanskje strekt meg til å brenne meg. Vet ikke hva hovedgrunnen er, men kutting gir tilfredstillelse på flest måter.

Vil ikke anbefalle at du brenner det selv, dette gir antageligvis de dypeste arrene. Jeg selv hadde for vane å stumpe sigaretter på armene for ca. 10 år siden, og ennå i dag ser det ikke særlig bra ut på armene.

Tror det er viktig at du spør deg selv om hva du egentlig prøver å oppnå ved å skade deg selv. For får du et bedre liv av dette? Gjør det deg egentlig tilfreds? Høres antageligvis teit ut, men hvis du spør deg selv om dette istedenfor å bare skade deg selv, så blir det plutselig selvskadingen som kan virke teit. For det hjelper ikke mot noe i det hele tatt.

Jeg vet at det gjerne føles som om alt er svart, og at livet er uten mening. Men dersom du noensinne har opplevd at livet er ok eller faktisk veldig bra, så vet du med deg selv at livet slik du opplever det er noe som ser ut til å forandre seg ut fra hvilken sinnstemning du er i. Så om det føles svart i øyeblikket, så kan dette veksle over til et liv der du ser farger.

Tanken på et liv der du ser at ting har farger gir gjerne en følelse av dyp frustrasjon, siden man så gjerne ønsker dette. Men det er altså helt sant. Livet kan få veldig klare og fine farger og man kan faktisk føle seg glad og tilfreds. Dette er noe de fleste opplever. Så ikke gi opp håpet. Du kan oppleve gode tinge i fremtiden. Du kan oppleve å føle deg glad. Du kan oppleve å føle at døden er noe skremmende, fordi livet er såpass bra at du faktisk ikke ønsker å miste det. Og dette er ikke noen klisje, men sånn folk flest opplever livet. Folk flest er skremt av tanken på å dø eller å oppleve smerte. Dette er noe som kan forandre seg hos deg også.

Lenke til kommentar

Du burde finne på noe annet enn å skade deg selv. Så vidt jeg har fått med meg, er selvskadig et symptom på at du ikke har det så greit med deg selv. Husk at ditt eget sinn er formbart. At du tenker negative tanker og flykter fra dette med å skade deg selv er ikke løsningen. De fleste mennesker går gjennom tunge perioder i sitt liv og har forskjellige måter å takkle dette på. I mange tilfeller er problemene såpass alvorlige at man trenger hjelp for å komme seg helskinnet gjennom...

Jeg anbefaler at du oppsøker spessialister på selvskading jo før jo heller. Klarer du ikke dette, bør du forsøke å fylle tiden din med positive aktiviteter slik at du får mindre tid til å grubble. Positive aktiviteter kan være så mangt og det er opp til deg selv å definere.

Kansje du vil fortelle oss hvorfor du skader deg selv. Du har sikkert en formening om dette?

Lenke til kommentar

Har ikke så mye råd å gi om selve selvskadingen og slikt, men det er jo heller ikke det du vil ha svar på. Forøvrig synes jeg Bellicus hadde mye oppegående å komme med.

Foreslår tynne gensere, eller såkalte langarmede t-skjorter. Jeg er gutt, så om det er veldig bra vær, og jeg er på stranden etc. kan jeg godt gå med åpen skjorte uten noe under. Da ville jo eventuelle arr blitt skjult. Vet ikke hvordan dette ville vært på en jente, men fins da lignende løsninger og du kan alltids bruke bh/bikini under, hehe.

Det går opp for meg at du aldri har nevnt at du er jente, men jeg antok dette. Hvis ikke kan du jo bare gjøre som jeg nevnte, langarmet t-skjorte eller bare en helt vanlig skjorte, som du eventuelt kan åpne opp og gå med bar overkropp under ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

@trådstarter: Har ikke orker å lest alle svarene du har fått hittil. Men kanskje du burde oppsøke lege og snakke om problemene? Kanskje vurdere psykolog så du kan få hjelp til å slutte med dette? Er kanskje ikke lett, men er bare et tips.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2

Godt mulig at det er dårlig råd, men det kommer jo kanskje en dag hvor h*n sitter å angrer fordi h*n skjærte seg selv? Om man kan bør man tenke seg om før man gjør slikt. Vet det kanskje virker en smule vanskelig(?), men jeg vet opptil flere som angrer som bare det fordi de skjærte seg og ikke gjorde noe annet for å få dempet smerten. Ikke at jeg vet hva alternativet skulle være. Springe til man blir utslitt eller noe?

Arr fjerning er i tillegg dyrt. Bare nevner det som et tips, kan være noe greit å ha i bakhodet.

Lenke til kommentar

Kan jo være en god ide å slutte med dumskapen? Eller bringer selvskadingen med seg masse posivitet for deg og ditt liv? :dontgetit:

Men du har selv gjort det, så ett svettebånd bare for sommeren er vel ikke den beste utveien. Arrene kommer sikkert bestandig til å være der, så en gang vil du måtte forklare det. Hvorfor ikke gjøre det i sommer?

Endret av Azraille
Lenke til kommentar

fysisk smerter demper/tar over for psykisk smerte. Det eri alle fall derfor noen jeg kjenner gjør det. Ho jeg kjenner slutta med det etter en stund, ho ble sammen med en og de tenkte på barn så ho slutta pga barnet. Men er mange gode grunner der ute for å slutte med selvsskading, man må bare finne sin egen grunn og velge å prøve å slutte. Er ikke lett, men er fult mulig.

har et tips som jeg kommer nok til å få masse kjeft for her, men hvis du må skade deg selv, velg et annet sted enn armene, inner siden av låra er f.eks. lettere å skjule. Beste for deg er jo selvsagt å finne en grunn til å slutte.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...