Gå til innhold

Hvorfor er 72 pixels god nok kvalitet på trykk?

Anbefalte innlegg

Jeg har laget en plakat i A4 med en resolusjon på 72 pixels. Vil denne bli i helt fin kvalitet når den printes ut på et A4 ark?

Jeg vet med meg selv at 72 pixels er helt fin kvalitet om du så printer på A4, A3 eller samme hva det måtte være. Nøyaktig hvorfor det er slik vet jeg ikke eller kan ikke forklare på en god måte.

Men jeg klarer ikke forklare hvorfor det er slik ovenfor en kammerat som stilte spørsmål ved kvaliteten når han zoomet lengre inn enn nødvendig.

Noen som kan forklare hvorfor det er nok med bare 72 pixels? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorvidt en bestemt printoppløsning er tilstrekkelig kommer helt an på betraktningsavstand. Printer du ut i et noenlunde normalt fotoalbum-format (8x13, 10x15 el. l.) som skal betraktes på kanskje 20-30 cm avstand vil nok 72 ppi være håpløst stygt. Printer du ut en A0-poster som skal betraktes på et par meters avstand i samme oppløsning ser det nok helt greit ut.

Men så kan det også godt være at printeren din gir fullstendig faen i det tilfeldige tallet du har valgt, og bare fordeler de pikslene bildet faktisk består av ut over den tilgjengelige printflaten. F.eks. vil et 4000x3000-bilde printet ut på et ark på 40x30 cm ha en oppløsning på 100 ppcm, eller 254 ppi (gitt at printeren klarer å gjengi så høy oppløsning, men hvis ikke... vel, så er det en rimelig dårlig printer nå om dagen).

Egentlig så er printoppløsningen ganske irrelevant. Det som er mer interessant er antall linjer langs hver bildedimensjon. For jo større bildet er, jo større avstand vil det være naturlig å betrakte det på, slik at den opplevde detaljrikdommen blir den samme.

Lenke til kommentar

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...;#entry11214011

Ang. oppløsning på forskjellige medier vil jeg for anledningen legge til at det i blekkskrivere ofte ligger "interpolerings"-algoritmer i driveren, som sammen med den stokatiske effekten (uregelmessig mønster/plassering og størrelse på blekkflekkene) gjør at man faktisk trygt kan slippe unna med mindre enn 1x'en i kvalitet/oppløsning (se avsnittet om fotosettere) på fotografier og likevel få helt akseptable resultater.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...