Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Adsl VS Sdsl


Anbefalte innlegg

jeg trodde full dupleks var at man kunne sende samtidig som man mottok..

 

Du er klar over at siste innlegg ble skrevet i denne tråden i begynnelsen av mai? Ikke vondt ment, men med tanke på hvor mange tråder ( hvorav noen med ganske bra innlegg ) om akkurat samme emne eksisterer i dette forumet blir det litt sløsing med tid.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med fare for å blåse opp halv/full duplex diskusjonen på nytt kan jeg bare poste et lite bilde fra endring.nextgentel.no:

duplex.gif

 

Det står det svart på hvitt at det er full duplex.. Jeg har ikke peiling på duplex, men jeg tenkte jeg bare skulle legge det ut slik at vi muligens er et skritt nærmere enighet om hva NGT faktisk bruker...

 

Btw, jeg har NGT Bravo med Cisco 677i ruter

Lenke til kommentar

Festelig tema egentlig...

 

Hvis man tar å sjekker spesifikasjoenene til ADSL så finner man for ut at ADSL kan være båd full-duplex og halv-duplex.. xDSL standarden har begge mulighetene.. Det er opp til ISPen å velge...

 

Problemet til Telenor er at de har valgt å kjøre halv-duplex for å redusere trafikken, og det som skikkelig ille er at de som leier linjer fra Telenor kjører full-duplex på de samme linjene.. ARGH..

 

Dette kombinert med returpakkene for alt du laster opp, så fører det til med en 704/128 linje at hvis du laster opp med 12KB/s med Telenor så får du maks 4 KB/s inn... stopper du uploaden så stiger det til ca 89 KB/s på maks.. kjempe irriterende.

 

Prøv å ring til Telenor å spør hvorfor... det er ingen som vet det og maser du lenge nok så blir du satt over til en morsom avdeling... de legger på hvis du stiller rett spm.. med meldingen "Dette har vi desverre ikke lov til å snakke med deg om".. hihi

 

Dette har skjedd meg 2 ganger...

Lenke til kommentar

Telenor kjører ikke halv duplex!

 

Det er rett og slett at ack pakkene ikke kommer frem i tide og da skal man bremse sendingen slik at man kan resende osv.

 

På min ADSL ruter (ZyXEL Prestige 652HW-33) som er koblet til min firstmile linje, har jeg muligheten for bandwith management og kan også monitorere traffikken inn og ut.

Her om dagen lastet jeg ned en mpeg film snutt på 11MB, hadde en d/l hastighet på ca 800Kbps, samtidig så hadde jeg en upload på ca 43Kbps, dette var mest retur trafik (ack pakker).

 

Så når du laster opp en fil samtidig som du laster ned er det ikke "plass" til ack pakkene og den som sender data til deg bremser hastigheten som den sender på, slik at dere er i sync med ack pakker osv.

 

Klønete forklart og teknisk ukorrekt til tider, men its how the frigging protocol works.

 

Det at Telenor kjører halv duplex mens f.eks wholesale kunder som Bluecom kjører full er i min mening helt feil.

Fordi wholesale kundene er ikke i nærheten av få konfigurere DSLAMene til Telenor.

Melder du en feil til Bluecom så melder de den videre til Telenor om det ikke er noe galt med lokal nettet til Bluecom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...